Erfaringer med Adcom GFA-5500, anyone?

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
1
Som overskriften viser - er det noen som har noen erfaringer med effektforsterkeren til Adcom, GFA-5500, som har hatt den selv eller vet om noen som har og sitter inne med "inside information"? Vet at det er en 2 x 200 watt MOSFET forsterker, 1440 VA max, og 80.000 mF.

Hvordan er den sammenlignet med andre mer kjente merker? Låter det trist og kjedelig, ullent, tjukk grøt og ukontrollert, eller er det stramhet og kontroll hele veien? Og hva vil det si at lyden er "typisk amerikansk"?

Blir unektelig happy om det finnes minst 2 stk "hifi-nerder" ;) der ute som kan gi meg litt hjelp!

Forresten - GODT NYTT ÅR!!!!!!! ;D

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Kjøpte en Adcom GFA 5500 som reserve her i høst.

Reserve da jeg blir å sende en Tandberg 3006A til service med det første.

Denne har blitt koblet opp mot Tandberg 3018A og nå 3028A siden 3018A også skal på service.

Første som slo meg var at Tandberg 3006A virket kraftigere...

Dette selv om den kun er på 150w og har 800Va trafo ( er målt til 185W ).

Tandberg leverte varene også tidligere, ved ett bestemt volum spilte Tandberg 3006A høyere.
( Noe som går igjen nesten på samtlige av Tandbergs amp,er og Receivere ).

Men på den annen side kan man skru volumet høyere på Adcom 5500 før lyden blir anstrengt.
Så på sett og viss kan en vel si at en muligens kan spille høyere med Adcom 5500 kanskje...

Jeg ble forespeilet en røraktig lyd.

Det synes jeg den ikke har.
Mere stramhet og kontroll, Electrocompaniet,s 120W hørtes mere røraktig ut da jeg lyttet på den i ett helt annet oppsett.

Syntes 3006A gikk dypere og har mere bass også, på mange måter mere attack ved 3006A - kan gjerne si mere dynamisk.

Likte også diskant og mellomtone bedre på Tandberg 3006A rent umiddelbar ved bytte av amp.

Er derfor spent på hvordan det blir når jeg engang får 3006A tilbake fra service.

Får jeg da det samme inntrykket på nytt, så vil Adcom 5500 forbli en reserve amp.

Adcom GFA 5500 låter ikke ullent, grøtede og ukontrollert.
Den har, hos meg meget godt kontroll på 15" basser.

Dette er inntrykk jeg har etter få mnd med Adcom 5500, men kan sikkert forandres noe etter å ha hørt på den i en lengre periode.

Den er mye bedre enn det jeg har hørt av Onyko integra som virkelig låt pistrete ut, med samme høytalere som jeg har nå.

Adcom GFA 5500 er også bedre enn det jeg har hørt av Copland sine forsterkere tilkoblet bedre komponenter enn det jeg har.

Adcom GFA 5500 kan også drive lave laster, ned mot 1ohm og under har jeg lest.

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
1
Hei rock

Takker for svaret, selv om jeg ikke finner det så veldig oppløftende :-\ (ikke din feil det ;) )

Jeg kjenner ikke til Tandberg annet enn det jeg har lest og hørt andre samtale om, og jeg "vet" derfor at det er kraftige og solide saker. At Adcom'en kommer til kort i det selskapet du har hjemme, tror jeg så gjerne. Allikevel er det ikke sikkert den er så gæ'ern om man sammenligner den med andre merker. Og den går jo for å være en kraftplugg, vet jeg. Min far har 2 x GFA-5500 som driver Infinity Kappa 8.2i, i en stue på ca 40 kvm. Det låter slett ikke ille. Faktisk får jeg følelsen av å være på Livekonsert hver gang vi sitter og lytter, nesten uansett artist og kvalitet på innspillinger. Det hele låter naturlig og stoooort, med stålkontroll i bassområdet. Rommet kunne med fordel vært dempet ytterligere for å ta vekk de høyeste toppene, men det er slik han liker det. ;)

Men hvordan det låter på KEF XQ40 i et rom på 20 kvm..... vel... vi har prøvd, men jeg klarte liksom ikke konkludere med at dette var innertier. :( Kun en GFA-5500 ble benyttet, og det var lyd - bevares.... men... jeg tror jeg opplevde lyden som en slags tjukk blyantstrek... ikke helt stram liksom. Vanskelig å forklare.... samtidig som det var elementer jeg likte også. Ikke enkelt det her ::) skal legge til at vi brukte kun et par timer på dette, så.... det er mulig at med lengre tid ville jeg kommet frem til et annet resultat, kanskje vært fornøyd med det jeg hørte. Gubben selv likte veldig det han hørte, men skulle bare mangle da ;)

Ser ikke ut som det er noen andre der ute som har noen erfaring med Adcom'en.... tror kanskje jeg heller skal se meg om etter en annen kandidat til KEF'ene. ;)

Takker igjen for at du tok deg tid til å svare! :)

Topp Bunn