erfaring med Roksan M1?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Roksan Caspian M1, 12kg, 2x85w @ 8ohm. 350VA, 50A p-p og <230w effektforbruk.

Dette hverken imponerer eller skremmer meg, men man skal vel ikke legge for mye i de tallene. Noen som har erfaring med denne?

Knut

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg har Roksan Caspian M 1 Integrert forsterker i kombinasjon med M1 Cd-spiller. Jeg er meget fornøyd. Den må ha god strømforsyning og elektronikk forøvrig, for til tross for sine 2x85W gir den et fyldig og kraftfullt lydbilde. Den er i mine ører musikalsk og med mine små Sonus Faber Consertino høyttalere fyller den fint mitt lytterom på ca. 13 m2 med et behagelig lydbilde med nok detaljer uten å være slitsom i lengden. Jeg hadde tidligere Roksan Kandy Mk III, som i utgangspunktet har flere watt (2x115), men allikevel virker det som om Caspian har mer kontroll på høyttalerne på litt kompleks musikk. De tåler også mer volum uten at det påvirker lydkvaliteten.

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Antall liker
0
Hei Niha! Er det stor forskjell på Kandy og Caspian? Har Kandy selv for øyeblikket...

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg syntes Kandy var en god forsterker, men jeg opplever at Caspian kontrollerer mine høyttalere bedre. Hos meg ble det en lydmessig opptur, med en fyldig kraftfull bass, god dynamikk og et behagelig lydbilde for øvrig. Låter ikke anstrengt om man øker volumet. Jeg er ikke så god på å forklare ha som skjer i lydbilde, men som sagt så syntes jeg Kany var en god forsterker, men har du lyst på noe nytt så prøv Caspian. Jeg angrer i hvert fall ikke. Som jeg har sagt i tidligere tråder her på forumet, så mener jeg Roksan må være sterkt undervurdert i Norge, i internasjonale hi-fi magasiner får de god omtale.

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Antall liker
0
Takk for svar! Jeg synes Caspian høres veldig spennende ut! Jeg er helt enig i at Kandy er en veldig god forsterker, jeg prøvde den mot Thule, H/K, Yamaha og Primare før jeg bestemte meg for den. Den låt mye mere naturlig, oppløst og "riktig" enn de andre synes jeg.

Er det noe jeg kanskje kunne ønske meg så er det akkurat det du skriver, litt kraftigere bass og mindre anstrengt lyd på høye nivåer. Vet du hva en ny Caspian ville koste sånn ca?

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Prisen mener jeg ligger på ca. 15.000,-, og hvis du snakker med Andrè på Hi-Fi Huset pleier han å være grei til å gi gode tilbud ved innbytte. Spør om å få prøve med en hjem først slik at du får hørt den hjemme med det utstyret den skal brukes sammen med.

Topp Bunn