Erfaring med LC Audios ZAP filter 2?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg har modtaget et ZAP filter 2 som det er meningen at det skal monteres i en Pioner. Er der nogle der har erfaringer med ZAP filter 2?
Mvh.
Sven Palvig
:D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.766
Jeg har modtaget et ZAP filter 2 som det er meningen at det skal monteres i en Pioner. Er der nogle der har erfaringer med ZAP filter 2?
Mvh.
Sven Palvig
Jepp.

Jeg har den i en Denon CD-spiller fra ca 5 år tilbake og synes det fungerer meget bra. Lyden er nøytral og dynamikken er bra i forhold til det jeg har av sammenligningsgrunnlag. Den gir i alle fall en lydkvalitet som jeg kan leve med i mange år.

Installasjonen var helt uproblematisk. Jeg tappet signalet rett etter DAC-ene og satte bufferen opp med balansert inngangssignal og I/V konvertering.

Litt fluktuerende DC på utgangen er det - og sånt liker man jo ikke når man står der med multimeteret. Men det har ikke hatt noen praktisk betydning i ettertid.

Det eneste jeg ikke liker er strømforsyningen. Iflg "forfatteren" så har den medfølgende strømforsyningen mye av æren for lydkvaliteten. Det jeg ikke liker, er shuntregulatoren. En motstand mellom + og - som genererer mye varme. Strømforsyningsprintet blir gradvis småbrunt og sprøtt, og det har også foregått litt soting inni spilleren min.

Hvis jeg får bruk for en buffer med i/v konvertering ved en annen anledning så vil nok denne være en av kandidatene. Men jeg ville nok se etter en annen strømforsyning.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
Tak for svaret!. Jeg havde håbet på flere der havde erfaringer med det filter.
Hvis det bliver monteret, så bliver strømforsyningen lavet om. Der skal fjernes plastik forskellige steder.
Hvis der sker en misfarvning af printet, så skyldes det nok at spændingen er for høj!
Hvis såfremt så bliver der samtidig monteret en ny clock XO 3, som får egen strømforsyning med egen trafo.
Jeg har lyttet til ZAP filter, men det er på en anden spille, og jeg mener at basen måske er lidt rund. Det vil være et problem da jeg ønsker dyb kontant bas med masser af hug.
Mvh.
Sven Palvig
:)

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Tak for svaret!. Jeg havde håbet på flere der havde erfaringer med det filter.
Hvis det bliver monteret, så bliver strømforsyningen lavet om. Der skal fjernes plastik forskellige steder.
Hvis der sker en misfarvning af printet, så skyldes det nok at spændingen er for høj!
Hvis såfremt så bliver der samtidig monteret en ny clock XO 3, som får egen strømforsyning med egen trafo.
Jeg har lyttet til ZAP filter, men det er på en anden spille, og jeg mener at basen måske er lidt rund. Det vil være et problem da jeg ønsker dyb kontant bas med masser af hug.
Mvh.
Sven Palvig
Jeg har en Cayin 251 med Zap2 og XO3. Strømforsyningen til filteret ble også her alt for varmt, men ble med noen enkle grep ordnet (jeg vet ikke hvordan). Siden det er ganske lenge siden Zap og XO ble montert kan jeg desverre ikke utrede i det vide og brede om forskjellen fra den originale spiller. En ting sitter i, jeg følte at den originale var litt pompøs i stilen, ikke veldig distinkt med den berømte svarte bakgrunn, kanskje mer sånn i heldige øyeblikk kunne dog imponere som en slags "stor" lyd.
Men med montert Zap og XO (i tillegg til forsterket hovedstrømforsyning) oppleves den helt annerledes. Mer distinkt, klarere, graver dypere i bassen. Med byttet fra XO 2 til XO3, kanskje placebo, men jeg ble veldig positivt overasket over forbedringen av " den berømte svarte bakgrunn". Spesielt bassen, tyngden i denne (om den føles for rund har i hvertfall jeg erfart kommer ann på resten av utstyret), den opplevde dynamikk i hele spekteret. Når sammenlignet med annet aktuelt som Benchmark, Theta og Proceed (gammel, men god)++noen fler, de er for "glatte" og kjedelige i forhold, ikke like "organisk" musikalsk, som om den respekterer musikerne mer som mennesker. Få vil nok tro meg, siden dette inneholder også en del såkalt "kinamikk", men jeg har virkelig prøvd å finne bedre spillere i betalbar klasse, mange uprøvd, men det får stå seg etter hvert. Ok, jeg prøvde seneste Gryphon, knallbra for meg, litt bedre på alt, men prisen i forhold.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg takker for de indlæg der har været. Jeg sidder nu og lytter til en Sony med indbygget ZAP filter 2, og det lyder rigtig godt med den flygel optagelse, der er på. Meget livagtig og naturlig lyd op imod min Marantz CD 17 K.I.Sign. mod. Lyden fra flygeltonen stopper hurtigere, hvorimod Marantzen bliver lidt hængende. Marantzen har lidt mere dyb bund, men det vil måske forbedret ved en endnu bedre strømforsyning.
Et ZAP filter er sart over for meget spænding. jeg lyttede til en helt ny Pioner DVD, der ugen før havde lydt pragtfuldt. Sidste søndag var lyden meget underlig og den blev faktisk kasseret ved ikke at være god nok. Apparatet var blevet varmt. Det er nu rettet med en lavere spænding samt en Vislae modstand. Så det er nu målet for min Pioner 656A, der lige nu er adskilt.
Mvh.
Sven Palvig

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.766
Sven,

Dette er jeg interessert i å høre mer om.

Du skriver at lyden fra flygeltonen stopper hurtigere. Jeg ble litt usikker på om dette betydde en mer presis lyd eller mangelfull utklinging av flygeltonen.

Så til det med strømforsyningen. Mitt zapfilter får strøm fra en dedikert strømforsyning, lagd av LC for dette formålet. Men som sagt, den blir varmere enn optimalt. Kan du si litt mer om hva du/dere gjør for å modifisere strømforsyningen? Hvordan nedreguleres spenningen, hvor settes motstanden, hvilken spenning får filteret osv. Jeg går ikke med konkrete moddeplaner på cd-spilleren men hvis man med enkle grep osv... så vil jeg kanskje foreta meg noe alikevel. Mo, flere detaljer er hjertelig velkommen.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
Sven,

Dette er jeg interessert i å høre mer om.

Du skriver at lyden fra flygeltonen stopper hurtigere. Jeg ble litt usikker på om dette betydde en mer presis lyd eller mangelfull utklinging av flygeltonen.

Så til det med strømforsyningen. Mitt zapfilter får strøm fra en dedikert strømforsyning, lagd av LC for dette formålet. Men som sagt, den blir varmere enn optimalt. Kan du si litt mer om hva du/dere gjør for å modifisere strømforsyningen? Hvordan nedreguleres spenningen, hvor settes motstanden, hvilken spenning får filteret osv. Jeg går ikke med konkrete moddeplaner på cd-spilleren men hvis man med enkle grep osv... så vil jeg kanskje foreta meg noe alikevel. Mo, flere detaljer er hjertelig velkommen.
Jeg har grundigt sammenlignet min egen Marantz CD 17 K.I.SIgn., der er modificeret med fjernelse af plastik fra kondensatorer, udskiftning af interne kabler til Duelund sølv/silke/lindolie, udskiftning af bøsninger til Duelunds, lindolie indvendig på kabinettet og kondensatore samt XO 2 med black gate bipolar med:
Sony cdp XA50 es der er modificeret med samme kabler, samme bøsninger, kobberfolie på skuffen, flere lyttere og ikke mindst ZAP filter 2. Ikke en ens sammenligning men kan alligevel give et fingerpeg da jeg også har hørt den andre steder.
Marantzen har lidt længere efterklang, måske grundet meget lindolie flere steder (Sonys begrænset til kondensatorerne) men måske også fordi den har mere diskant. Den har også mere lidt mere dynamisk dybbas.
Sonyen har mere sort baggrund og man mangler ikke udklingning da det virker naturligt. Den er mere rigtig og lyden kommer flot fri af højttalerne. (De står bare der i vejen for musikkerne). Det er meget organisk og virker rigtig godt. Piano tonerne stopper hurtigere og man fornemmer næsten flere toner måske grundet de flere lyttere. På trods af en lille smule mindre hug i den dybe bas, foretrækker jeg Sonyen, så ZAP filteret bliver beholdt.
Jeg spillede et stykke piano musik for min kone, først på Marantzen, og det lød rigtig godt, sagde hun.
Så kom Sony på banen, og hun blev stille. Der kom en tåre i hendes øjne, da det mindede hende om hendes mor, der ofte havde siddet og spillet klaver i stuen. Kan det blive bedre?
Mvh. Sven Palvig

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg kan fortælle mere, når ZAP filteret 2 er indbygget i min Pioner 656 A. Måske med billeder af strømforsyningen som ikke bliver orginal, på min hjemmeside.
Mvh.
Sven Palvig

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
Lidt skriverier er der kommet på min hjemmeside her på sentralen om ZAP filter 2. Mere kommer da projektet nu tagher sig fysisk i form med et bøgetræs kabinet.
Mvh. Sven

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har en Cayin 251 med Zap2 og XO3. Strømforsyningen til filteret ble også her alt for varmt, men ble med noen enkle grep ordnet (jeg vet ikke hvordan). Siden det er ganske lenge siden Zap og XO ble montert kan jeg desverre ikke utrede i det vide og brede om forskjellen fra den originale spiller. En ting sitter i, jeg følte at den originale var litt pompøs i stilen, ikke veldig distinkt med den berømte svarte bakgrunn, kanskje mer sånn i heldige øyeblikk kunne dog imponere som en slags "stor" lyd.
Men med montert Zap og XO (i tillegg til forsterket hovedstrømforsyning) oppleves den helt annerledes. Mer distinkt, klarere, graver dypere i bassen. Med byttet fra XO 2 til XO3, kanskje placebo, men jeg ble veldig positivt overasket over forbedringen av " den berømte svarte bakgrunn". Spesielt bassen, tyngden i denne (om den føles for rund har i hvertfall jeg erfart kommer ann på resten av utstyret), den opplevde dynamikk i hele spekteret. Når sammenlignet med annet aktuelt som Benchmark, Theta og Proceed (gammel, men god)++noen fler, de er for "glatte" og kjedelige i forhold, ikke like "organisk" musikalsk, som om den respekterer musikerne mer som mennesker. Få vil nok tro meg, siden dette inneholder også en del såkalt "kinamikk", men jeg har virkelig prøvd å finne bedre spillere i betalbar klasse, mange uprøvd, men det får stå seg etter hvert. Ok, jeg prøvde seneste Gryphon, knallbra for meg, litt bedre på alt, men prisen i forhold.
Man sænker spændingen ved at skifte Reference modstanden fra DAC'en. Sådan bliver den justeret.
Sonyen havde ikke problemer med ZAP'en, fordi den har en lav spænding.
Men en ny Pioner der er spændingen for høj. Der skete simpelthen det at ZAP 'en gik i selvsving. Reference modstanden blev skiftet til en Visha og justeret til 100 kHz.
Jeg mangler lidt hug i bassen på den Sony jeg har lånt, men det bliver måske klaret med en bedre strømforsyning. Det kan også skyldes at Sonyen har mange Black Gate kondensatorer, som giver en lidt rund blød bas.
Mvh.
Sven Palvig

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.020
Sted
Sjælland. Danmark.
For lige at følge op på denne tidligere tråd med hensyn tíl instaletion af ZAP filter 2 fra LC Audio. Arbejdet er færdigt og det er blevet særdeles godt.
Det er lykkedes at få mere vellyd ud af min gamle Pioneer 656A. Herligt. Jeg er ovenud glad for den modifikation, som jeg har
lovet at omtale, der er gjort ved min Pioneer. Det har simpelthen aldrig lydt så godt. Når
Katie Melua synger foran mikrofonen, kommer ændringer i stemmeføringen ganske tydeligt frem. Pludselig er stemmen kraftigere.
Det er så nærværende. Når Eric Clapton på CD’en ”Unplugged” spiller, er lyden meget livagtig,
men da han på et tidspunkt går lidt i stå, mærker man, at Clapton ind imellem også kan lyde som en
træt gammel mand. Man hører de lidt løse strenge på guitarerne meget tydeligt.
Den lidt nasale lyd med NLE kablerne er væk, og de kan nu vise, hvad de kan. Kablerne afslører
som sagt tidligere alle fejl i et anlæg, men er anlægget i orden, så lyder det rigtig godt.
Hvad er der så gjort ved Pioneeren DVD 656-A.
Den har for det første fået en ny og kraftigere strømforsyning. + - 21 volt mod før + 12 volt. Der er installeret et ZAP filter 2, hvor den originale medfølgende trafo fra LC. Audio er neddroslet og bruges
til den nye XO 3 klokke, og ZAP 2 har fået en 160 watt trafo med lidt kraftige solid core kabler.
Pioneeren er blevet mere dynamisk. Der er brugt en Wishay reference modstand som lyder godt og
justerer niveauet. Hvis det er for højt, så kommer der noget selvsving.
De interne kabler i strømforsyningen er NLE 2,5 kvt. sølv der er belagt med guld samt to stk. flettet NLE signalkabel. Kabel føringen er ultra kort.
Låget er fjernet og smidt væk og den orginale bundplade var limet fast til en træplade. Det er den stadig, men nu er der også en træplade som låg samtidig med der er bygget en kasse under apparatet, til strømforsyningen. Der bruges så 3 bøgetræshylder.
Alt i alt lyder det samlede lydbillede med mine Duelund
højttalere efter disse forbedringer bedre end nogensinde, med meget fin dyb bas. Det er alligevel utroligt hvad en god cd afspiller betyder for dynamikken! Man tænker normalt på forstærker og højttaler. Men mange ting betyder noget.
Mvh.
Sven Palvig

Topp Bunn