Erfaring med Amphion argon2?

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Hei

Finner lite info om denne her på forumet, men kunne tenke meg å lære litt. Da jeg har falt litt for designet.

Det er visse ting med denne som jeg er litt forunderlig til, blandt annet at den deler så lavt som 1200 Hz.

Også følsomheten som kun er oppgitt til 85db, men likevel skal høyttaleren være lettdreven, med en minimums impedance på 7 ohm.

Nå har jeg lært meg at man ikke altid skal se på specs. Så derfor lurer jeg på om noen har hørt denne? og hvilken elektronikk den ble hørt med?

Her er link til produktet:
http://www.amphion.fi/products/argon2/argon2frame5.htm

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Tilfeldigvis mens jeg bladde gjennom det nye fidelity sine anbefalt produkter, så jeg jeg at disse er markert med rød skrift :)

Så da må jo noe stemme...

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Jeg har også lest Rognliens hyllest av denne høyttaleren.
Noen andre som har hørt den og kan skrive noe om erfaringen?

Lf

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Hei. Jeg hadde Argon2 et års tid og kan si meg meget fornøyd med å ha denne i hus. Hadde Creon fra samme merke som er en gulvstående med sidemontert bass, pris 20,000. Det argon 2 ikke hadde i bassen tok den igjen så utrolig i mellomtonen og toppen. Med rett elektronikk låter den veldig friskt. Har brukt EMC-1 og EC 4,5 + EC AW100DB samt forsterkeren jeg har nå, Jeff Rowland Concentra. Begge på 100 watt, og det funka som bærre det ;)

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
hadde denne hjemme på prøve tidligere i år, på gutterommet (ca 10m2) funket de ikke i det hele tatt, der hadde de en iriterende pukkel i mellombassen og spesielt kvinnestemmer lød nasale. Da de ble flyttet til stuen for test,ca 28 m2, forandret Argon2 seg kraftigt i positiv retning, kvinnestemmer satt som et skud, pukkelen var væk, rett og slet en fortreffelig høyttaler, fantastisk og lynrask dynamik:eek:. Når annleg nr 2 skal kjøpes står disse høyt på listen hos meg.
Spilte på anleg under

Mvh Tom-Erik

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takker for info.
Fant et fantastisk tilbud på strøkne Argon 2 (nye 2005) med target stativer. Klarte ikke å la vær å kjøpe settet ;) Dette blir nå min "mellomhøyttaler" mens jeg bestemer meg for om det blir Avantgarde, Oris, Orion eller tannoy som skal bekle hovedrollen i vårt hjem.
Har lest mange tester ute på nettet om Amphion Argon2 nå. Det virker som at det er enstemig enighet om at Argon2 er en fantastisk høyttaler så jeg gleder meg til de står i stua.

Her har dere ett bilde av min nye "mellomhøyttaler".

Lf

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har kun hørt Argon2 med rørforsterkere (Opera Cyber type) og McIntosh MC275, og på de to låt det jo veldig åpent og bra og med spesiell god og naturlig mellomtone. Har hørt rykter om at det er viktig å ikke bruke Amphion høyttalere (og speiselt de to minste modellene) mot for lyst klingende forsterkere. Da vil høyttalerne ofte låte litt metalliske og stressede i toppen. Dette betyr likevel ikke at det kun er rørforsterkere som gjelder, selv om de er det jeg har hørt med godt resultat!!!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.169
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Takker for info.
Fant et fantastisk tilbud på strøkne Argon 2 (nye 2005) med target stativer. Klarte ikke å la vær å kjøpe settet ;) Dette blir nå min "mellomhøyttaler" mens jeg bestemer meg for om det blir Avantgarde, Oris, Orion eller tannoy som skal bekle hovedrollen i vårt hjem.
Har lest mange tester ute på nettet om Amphion Argon2 nå. Det virker som at det er enstemig enighet om at Argon2 er en fantastisk høyttaler så jeg gleder meg til de står i stua.

Her har dere ett bilde av min nye "mellomhøyttaler".

Lf
Jøss, var det du som kjøpte høytalere og stativer av meg?!
Stemmer i hvertfall med tidspunkt, farge og stativer.

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Antall liker
1.400
Torget vurderinger
11
Bare og glede seg, jeg har storebroren her Argon 3L. Veldig fornøyd med høytalerne, brukes på Bryston. Lett drevne er de ikke, krystal klar litt kjølig lyd og wow faktor på hvor dypt de går. ikke best på rock og dårlige innspilinger.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
376
Torget vurderinger
10
Hørte Argon 3L med SPEC forsterkeri på München messa i 2013. I mine ører var den en av de med aller beste lyd på messa det året.

Topp Bunn