Er WAW bedre enn Apple Lossless?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.720
Torget vurderinger
10
http://he-japu.blogspot.com/atom.xml

søk nedover i bloggen på artikkelen om Sonos

se hva journalisten skriver om waw kontra andre formater

jeg ble tvilende, har rippet snart 1000 cder i lossless og lurer på om jeg skal rippe på nytt i waw ???

N

nb

Gjest
Sov i ro. Så lenge programvaren som spiller av ikke er helt bonk er det ingen forskjell på ett eller annet losseless format og wav. Det er en grunn til at det heter "lossless". Det er faktisk lossless. Noen som hevder at det ikke er mulig eller en aller annen form for auiofil styggedom, har i mine øyne en del å lære.

Jeg har registrert at det er noe tungt for enkelte å svelge at man faktisk kan ta bort ca halve datamengden og miste null, niks, nada av lydkvaliteten. Men det kan man faktisk;)

Wav er i mine øyne et meningsløst format å basere musikksamlingen på, jeg ser på metadatastøtte som rimelig essensielt i en slik sammenheng.

N

nb

Gjest
Om du absolutt vil ha wav, så er letteste måte som følger:

Scriv et script eller få noen som kan det til å gjøre det for deg, scriptet må gjøre følgende:
- ta alle flac-filene og konvertere til wav
- lagre filene i en eller annen fornuftig katalogstruktur med fornuftige navn basert på metadataene i flac filene.

La scriptet kjøre sånn ca en natt, og vips så har du alt i wav.

Edit: Så at det er apple lossless du har brukt, jeg vet ikke hvordan det funker, men samme operasjon lar seg sikkert gjøre der i et script (dvs konvertering fra lossless til wav).

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.720
Torget vurderinger
10
Les denne linken hvor mine utfordringer er beskrevet.

http://forums.sonos.com/showthread.php?t=7629

Legg også merke til at jeg blir latterliggjort gjennom nesten hele tråden (snake oil etc) ;D

Jeg, kona og dattern på 16 hører vitterlig forskjell på USB og Coax!!!!!!

Jeg har allerede kontaktet utviklerne på Electrocompaniet om de vil operere inn en USB utgang i SONOS ZP80, skal diskutere dette imorgen. Jeg er villig til både å ofre en soneplayer + betale for inntil en dags jobb for dette. Lyden er faktisk så mye bedre. Den lille skrikingen fra kvinnevokalen forsvant, lyden ble glattere og litt mer oppløst!

N

nb

Gjest
USB/Coax skal jeg ikke mene så mye om, utover at jeg skulle tro at det går ut på ett så lenge begge er riktig implementert. Eventuelle forskjeller ville jeg heller tro er å finne i Windows (drivere, kmixer, volumkontroll osv, resampling på lydkortet osv) enn i selve den digitale overføringen som burde være en trivialitet uavhengig av om det er optisk, coax eller USB.

Men jeg er i alle fall 100% sikker på at det ikke er verdt et par måneder av din tid å rippe CD-samlingen din på nytt.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.368
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
hel skrev:
Les denne linken hvor mine utfordringer er beskrevet.

http://forums.sonos.com/showthread.php?t=7629

Legg også merke til at jeg blir latterliggjort gjennom nesten hele tråden (snake oil etc) ;D

Jeg, kona og dattern på 16 hører vitterlig forskjell på USB og Coax!!!!!!

Jeg har allerede kontaktet utviklerne på Electrocompaniet om de vil operere inn en USB utgang i SONOS ZP80, skal diskutere dette imorgen. Jeg er villig til både å ofre en soneplayer + betale for inntil en dags jobb for dette. Lyden er faktisk så mye bedre. Den lille skrikingen fra kvinnevokalen forsvant, lyden ble glattere og litt mer oppløst!
Ser ingen grunn til å tvile på det du sier du hører. Det lille erfaring jeg har med S/PDIF over coax er at noen DACer er veldig følsomme overfor ulike transporter og kabler, mens med andre DACer er det ingen forskjell å spore. Før du punger ut for å modde en soneplayer, ville jeg forsøkt ulike coax-kabler, gjerne så korte som du får tak i.

Abbingdon Music Research (http://www.amr-audio.co.uk) lager en meget forseggjort CD-spiller som har USB-inngang, men ingen S/PDIF inngang. Dette begrunner de slik:
Using the more common S/PDIF digital connection to connect a personal computer to an outboard DAC was deemed unacceptable to AMR because of the high levels of jitter presented in the S/PDIF digital connection. This is the same reason why the provision of either S/P-DIF digital outputs or inputs on the CD-77 was rejected at the outset.

The specially designed ultra-low jitter OptiBus®USB digital input is an interface between the personal computer and the CD-77. Due to its isosynchronous nature the USB interface, as compared to the serial S/P-DIF or AES/EBU protocol, it offers much lower levels of jitter. Unfortunately many common implementations of USB receiver chips do not take advantage of this.

Når det gjelder FLAC vs. WAV, så har bloggeren du refererer til åpenbart ikke forstått noen verdens ting av hva lossless komprimering er for noe, og påstandene hans kan følgelig ikke tas på alvor. Ripp du rolig videre i FLAC.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.720
Torget vurderinger
10
Jeg ripper i lossless, ikke flac.

Håper lossless er like bra ::)

Når det gjelder digitalkabel prøvde jeg en MIT som jeg hadde liggende. Mulig det gjorde noe med lyden? Noen forslag til kabel som spiller varmt og glatter ut vokal?

Den AMR transporten var rå men vil sikkert koste 60-70000 inn til Norge. Da skal jeg klare å leve med SONOS eller tom en laptop på fanget ;)

Jitter via Coax...ja jeg tror faktisk det kan være noe der! Noen Sonos brukere hevder at en "reclocking device" mellom digitalutgangen til Sonos og Dacen forbedrer lyden:
http://www.monarchyaudio.com/DIP.htm

Skal prøve å få bestilt en slik en :)

K

knutinh

Gjest
hel skrev:
Jeg ripper i lossless, ikke flac.

Håper lossless er like bra ::)
Hei.

Jeg har laget en guide som er klistret øverst i dette underforumet:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8265.0.html

Hvi du tar en titt på den vil du finne at "lossless" ikke er et spesifikt lydformat, men en kategori lydformater. FLAC tilhører denne katagorien, så også apple lossless.

"lossless" betyr tapsfri. Tapsfri betyr at det er ingen tap, og at ting blir så bra som du får det.

-k

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Jeg var litt skeptisk i all uvitenhet, og valgte å rippe til AIFF. Dette er vel samme som WAW, men med bedre metadatamuligheter, og samtidig et åpent format. Harddisker er uansett billig, men jeg hadde vel valgt lossless i dag.. Tja.. ;D Hadde jeg det..

hel skrev:
Jitter via Coax...ja jeg tror faktisk det kan være noe der! Noen Sonos brukere hevder at en "reclocking device" mellom digitalutgangen til Sonos og Dacen forbedrer lyden:
http://www.monarchyaudio.com/DIP.htm

Skal prøve å få bestilt en slik en :)
Jeg har ZP80 selv, og må si meg meget fornøyd. Jeg hadde akkurat kjøpt en Esoteric X03, da jeg rett etterpå oppdaget at min gode "gamle" dCS Delius og AirPort spilte mins like bra..ligger en tråd om dette et eller annet sted. Men gikk over til Sonos, da jeg hater å være avhengig av en pc for å spille musikk, og NAS var da perfekt! Meeen, lang historie kort: jeg valgte etterpå å kjøpe en dCS Purcell for å reclocke og upsample det som kommer fra ZP80 til 24/192 og ut til neste dCS via dual AES/EBU. Dette synes jeg var en stor forbedring! Bruker en standard NordOst MoonGlo digitalkabel fra Sonos til Purcell.. Jeg har i etterkant også lest om andre Sonos-brukere som bruker dCS Purcell før dac (uansett merke).

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.368
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ceroxol skrev:
Jeg var litt skeptisk i all uvitenhet, og valgte å rippe til AIFF. Dette er vel samme som WAW, men med bedre metadatamuligheter, og samtidig et åpent format. Harddisker er uansett billig, men jeg hadde vel valgt lossless i dag.. Tja.. ;D Hadde jeg det..
Jeg foretrekker FLAC ettersom det ikke bare er tapsfritt, men er også fullstendig åpent, leverandøruavhengig og uten noen som helst form for lisenskostnader.

Det er jo ingenting i veien for å transkode alle AIFF-filene dine til ALAC eller FLAC.

ceroxol skrev:
Jeg har ZP80 selv, og må si meg meget fornøyd. Jeg hadde akkurat kjøpt en Esoteric X03, da jeg rett etterpå oppdaget at min gode "gamle" dCS Delius og AirPort spilte mins like bra..ligger en tråd om dette et eller annet sted. Men gikk over til Sonos, da jeg hater å være avhengig av en pc for å spille musikk, og NAS var da perfekt! Meeen, lang historie kort: jeg valgte etterpå å kjøpe en dCS Purcell for å reclocke og upsample det som kommer fra ZP80 til 24/192 og ut til neste dCS via dual AES/EBU. Dette synes jeg var en stor forbedring! Bruker en standard NordOst MoonGlo digitalkabel fra Sonos til Purcell.. Jeg har i etterkant også lest om andre Sonos-brukere som bruker dCS Purcell før dac (uansett merke).
Blir det tilsvarende som å benytte en dCS P8i som DAC for en Sonos sonespiller?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
coolbiz skrev:
Jeg foretrekker FLAC ettersom det ikke bare er tapsfritt, men er også fullstendig åpent, leverandøruavhengig og uten noen som helst form for lisenskostnader.

Det er jo ingenting i veien for å transkode alle AIFF-filene dine til ALAC eller FLAC.
Hmm.. Absolutt spennende, men hvordan gjøres det i praksis? Og hva med all metadata som jeg har brukt mye tid på å knote ned (har mange cd'er hvor jeg måtte redigere artist-sang og finne bilde)?

coolbiz skrev:
Blir det tilsvarende som å benytte en dCS P8i som DAC for en Sonos sonespiller?
Jepp, blir akkurat samme, den kan i tillegg oppsample til DSD, da min Purcell+Delius ikke er SACD/firewire versjonen. Sikler litt på P8i selv for å minske antall komponenter og få en høyere WAF ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.720
Torget vurderinger
10
Min PS Audio Digital Link III DAC har følgende egenskaper iht nettsiden:

The receiver in a DAC is a critical component. It takes the serial data stream (everything in one straight line of data) and converts it to a parallel stream and separates out the clock. This function is the first place a DAC can make or break the way it performs, and here we used the hottest new receiver on the market, the 192kHz Crystal CS8416 with its extremely low-jitter performance (around 50 ps after we reclock it later in the process).

Betyr det at "reclocking" er overflødig?

Topp Bunn