Er videokioskenes dager talte?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Nå har svært mange mulighet for å bestille filmer gjennom tuneren, internettlinjer som egner seg til nedlasting eller streaming av film er allemannseie og stort sett alle filmer er tilgjengelige på nett 3 uker før release dato i videokiosken.

Så da lurer jeg på om det snart er spikeren på kista for videokioskene eller om de klarer å opprettholde et marked?

Med tanke på at en stort sett ser en film en gang ser jeg mørkere på videobransjens enn på platebransjens fremtid.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er vel en stund siden videoer ble solgt i butikker.....så.. ;)

Serr: det har nok blitt slik at de små nisjebutikkene ikke makter å holde samme prisene som de store - naturlig nok. Synd, men slik har det blitt.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Savner å kunne leie en film i videosjappa/dvd sjappa... Nå må man kjøpe filmen eller håpe den kommer på tv, problemet ble vel at det ble for dyrt å leie kontra å eie, 50 for å leie en dvd (her i byen hvertfall). Men selv om det ikke koster så mye mer for å kjøpe en film nå er samtidig utvalget blitt forferdelig begrenset til store hollywood titler, dårlige komedier/skrekkfilmer er blitt vanskelig å få sett for oss som har en forkjærlighet for sånt...

Så takk til alle som laster ned filmer og ikke tror noen blir skadelidende...joda noen blir det, slike som meg som ikke laster ned filmer får plutselig ikke mulighet til å få sett de filmene jeg vil se...men de som laster ned kan jo bare fortsette med det...

Hvorfor kan ikke filmdistrubitørene heller sponse utleiesjapper slik at "ærlige" film nerder ikke blir straffet?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Milenko skrev:
Så takk til alle som laster ned filmer og ikke tror noen blir skadelidende...joda noen blir det, slike som meg som ikke laster ned filmer får plutselig ikke mulighet til å få sett de filmene jeg vil se...men de som laster ned kan jo bare fortsette med det...

Hvorfor kan ikke filmdistrubitørene heller sponse utleiesjapper slik at "ærlige" film nerder ikke blir straffet?
Tror du også kan takke firmaer som Lyse (Altibox) og Get for videokioskenes fall.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.541
Torget vurderinger
1
Er så vidt liv i Mix'n på hjørnet. Brukbart utvalg av filmer, tipping, kolonialvarer utgått på dato, tørre boller og dyrt godteri. Hadde ikke gått rundt hvis ikke innehaveren var en tapper pakistaner.

Det kalles vistnok "bransjeglidning".

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Video Nova på Majorstua eksisterer fortsatt, men det er år siden sist jeg lånte noe der.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Er så vidt liv i Mix'n på hjørnet. Brukbart utvalg av filmer, tipping, kolonialvarer utgått på dato, tørre boller og dyrt godteri. Hadde ikke gått rundt hvis ikke innehaveren var en tapper pakistaner.

Det kalles vistnok "bransjeglidning".
Hva betyr det..?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.541
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Hva betyr det..?
En (naturlig) utvikling som snur opp ned på tradisjonelle bransjemønster. Bensinstasjoner slutter med service, begynner med fastfood. Dagligvarebutikker selger elektro, kiosker selger flyreiser. Jernvarekjeden Jernia er nå "størst på kjøkkenutstyr". Osv, osv.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Blomsterbutikker distrubuerer pakker fra postordreselskap, matvare kjeder det samme (interflora/panduro, kiwi/sportmann) osv.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
bjornh skrev:
Hva betyr det..?
En (naturlig) utvikling som snur opp ned på tradisjonelle bransjemønster. Bensinstasjoner slutter med service, begynner med fastfood. Dagligvarebutikker selger elektro, kiosker selger flyreiser. Jernvarekjeden Jernia er nå "størst på kjøkkenutstyr". Osv, osv.
Bensinstasjonene har vel større fortjeneste på pølse-salget enn på drivstoff?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.541
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Bensinstasjonene harvel større fortjeneste på pølse-salget enn på drivstoff?
Ja bevares. Skifte fra en produktgruppe til en annen er selvsagt forretningsmessig motivert. Det kan være økt fortjeneste som lokker, eller at nye produktgrupper kan fungere som "dragere", varer som trekker kunden inn i butikken og som da kanskje kan kjøpe noe annet i tillegg.

Jeg ser ikke noe "galt" i bransjeglidning. Det er bare en naturlig utvikling, hvor tilbudet formes av endringer i etterspørselen og teknologien. Mesteparten av bransjeglidningen skjer med små trinn. Du merker ikke noe før plutselig slakteren på hjørnet legger ned. Eller at videobutikken blir borte. Etc.

De fleste forbrukere vil ha i både pose og sekk. Kjøpe billige CDer via internett (aller helst laste ned gratis...) , samtidig som man gråter noen krokodilletårer når den lokale platesjappa nedlegges. Ja, ja.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Logikken sånn sett er jo enkel.

Topp Bunn