Er vi nordmenn lite gjestfrie?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg ruslet en tur i byen i dag. Skulle skrelle løken. Men over alt sto det turister som tydeligvis forventet på å bli påspandert kaffe. Men hvem har med seg en termos med kaffe når man skal innom frisøren?

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg ruslet en tur i byen i dag. Skulle skrelle løken.
Tatt steget fult ut og konvertert til jødedommen nå?

Men over alt sto det turister som tydeligvis forventet på å bli påspandert kaffe. Men hvem har med seg en termos med kaffe når man skal innom frisøren?
Vet ikke helt hvor disse turistene kommer inn i bildet, men jeg forventer en kopp te eller kaffe hos frisøren når jeg skal klippes.

Noe jeg liker godt med Tyrkia (som jeg bor litt i for tiden) er at alle steder man besøker så får man en kopp te, iallefall med en gang du begynner å snakke med noen, og ingen forventer at man skal kjøpe noe av den grunn. Det er en hyggelig skikk som vi kunne lært litt av her også. Hvis man driver butikk og tilbyr kunder en kopp kaffe mens de tusler rundt å ser på noe, så tror jeg man ville skapt en hyggelig atmosfære. Det er ikke så dumt egentlig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Noen av dem som vil ha kaffe har også tatt med seg instrumentet sitt, i ren takknemlighet over at vi spanderer kaffe på dem.
Noen få av dem vet til og med hva som er opp og ned på instrumentet, så det er lett og se at de har forberedt seg lenge og grundig. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Uff jeg er vist litt treig i oppfattelsen i dag.

Jeg er jo blitt så vant med at turister faktisk blir påspandet varm drikke av de innfødte.

Kanskje vi skulle helt litt kaffe med noko kvitt attåt i koppen til denne kategorien turister også da, og sett om de ba om påfyll på en stund.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.222
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er de tilbake i landets navle? Trodde vi var kvitt dem; det ble plutselig tomt for en måneds tid siden, men det var vel for godt til å være sant. Hadde håpet at lensmannsetaten hadde fått lov til å deportere faenskapet...

Bernt K

Z

Zomby_Woof

Gjest
Aaaahhh...

Nå skjønte jeg det også. Ja, ja. Det er ting som irriterer meg mer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På denne årstiden passer det vel bedre med is?

Gi de en is så blir de nok fornøyde.

Det satt en dame en gang og tigget midt på Karl-Johan en gang jeg var i Oslo. Hun kunne sittet under tak, men nei, hun skulle sitte midt i veien og bli skikkelig våt. Vurderte å tilby henne paraplyen min, men det hadde vel tatt bort noe av effekten..

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nepeskrelling pleier jeg ordne selv likegreit, men laksenapping kan
være greit og få ei hjelpende hånd til. Når det gjelder og dele ut de penga jeg sparer på nepeskrellinga, er jeg noe selektiv.
Sist jeg så de kaffetørste musikantene samlet, var det ikke få frognertiere de telte opp..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
IsakAlexander skrev:
Nepeskrelling pleier jeg ordne selv likegreit, men laksenapping kan
være greit og få ei hjelpende hånd til. Når det gjelder og dele ut de penga jeg sparer på nepeskrellinga, er jeg noe selektiv.
Sist jeg så de kaffetørste musikantene samlet, var det ikke få frognertiere de telte opp..
kanskje folk er rause og gavmilde på frogner?

Topp Bunn