Er Technics quartz SL 0303 direct drive automatic turntable system noe å ha?

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
En kompis av meg har funnet frem platesamlingen sin igjen. Hans gamle platespiller er ødelagt, og nå har han fått en Technics SL 0303 fra en dame som hadde den stående på loftet. Jeg finner lite om denne spilleren, og lurer på om dere kan hjelpe meg. Er denne spilleren verdt å satse på? I så fall, hvilken PU burde han velge? Jeg har en Goldring 1042 liggende, og tenkte å prøve den, da jeg beregner at den som står i armen er like gammel som spilleren og dermed utspilt.

Mvh Frode

Sist redigert:

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
898
Torget vurderinger
35
SL0303 finner du nok lite om - kan det være SL-Q303 eller SL-303 ?

mvh

L

Lars.N

Gjest
Kostet 240$ i 1981

Rumbel 78

Wow & fluter 0.025%

Mvh

Lars

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Vel.. En 1210 MK2 veier nok nærmere det dobbelte av en SL-Q303. 6,5 kontra 12,5 kg. :)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Kostet 240$ i 1981

Rumbel 78

Wow & fluter 0.025%

Mvh

Lars
Takk skal du ha Lars. Dette er jo ikke ille om en sammenligner med dagens spillere fra samme produsent. Technics DJ - Platespillere - SL-1210MK2 -overview -Norge
Greit å huske på at Japsene hadde en tendens til å fullstendig overdrive sine rumble tall. Selv ikke de beste SME spillerene i dag har så gode rumble tall som -75db ved lager.
Hi-Fi News hadde en helt strøken og overhalt SP-10 mk2 på testbenken i 2011 og målte rumble til dette: Bearing Rumble (DIN B-weighted, 12th-Octave mode) into 47kohm = 66.6dB (Litt dårligere en moderne rimlig Project/ Rega spiller).
Så vidt meg bekjent er SP-10 noe av det beste som har kommet fra Technics og selvsagt er det et godt rumble tall tatt alder i betraktning, men ikke fantastisk.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.604
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg kjenner ikkje til at Technics hadde spelarar med nummer som starta på 0. Eg tippar det er ein bokstav. Så dersom du har ein
B-303, har du ein ganske grei beltedriven sak. Ikkje så god som dei direktedrivne, og heller ikkje på høgt med ein Rega av dei litt påkosta, men heilt ok til småbruk, særleg om du får ein pickup til å fungere godt (har ikkje prøvd akkurat 303 sjølv, men tek sjansen på at armen er like god som i D-303)
D-303 er direktedriven, og ein ganske god spelar. Og er det kvartsstyring, er det ein ganske fin og påkosta sak du har. Prøvde dei fleste Technicsane i butikk for snart 35 år sidan, men hadde då ein SL 1510 som eg opplevde som betre enn dei fleste, bortsett frå SL 1000 mk 2, som eg kjøpte då eg fekk råd til slik galskap......

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.118
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Greit å huske på at Japsene hadde en tendens til å fullstendig overdrive sine rumble tall. Selv ikke de beste SME spillerene i dag har så gode rumble tall som -75db ved lager.
Hi-Fi News hadde en helt strøken og overhalt SP-10 mk2 på testbenken i 2011 og målte rumble til dette: Bearing Rumble (DIN B-weighted, 12th-Octave mode) into 47kohm = 66.6dB (Litt dårligere en moderne rimlig Project/ Rega spiller).
Så vidt meg bekjent er SP-10 noe av det beste som har kommet fra Technics og selvsagt er det et godt rumble tall tatt alder i betraktning, men ikke fantastisk.
Den må ha blitt "overmalt" av en amatør...

Etter tester fra HiFi-Choice og andre, var Rumble på grensen av hva de kunne måle med det test-utstyr som var tiljengelig på den tiden...

Vedlegg

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Eg kjenner ikkje til at Technics hadde spelarar med nummer som starta på 0. Eg tippar det er ein bokstav. Så dersom du har ein
B-303, har du ein ganske grei beltedriven sak. Ikkje så god som dei direktedrivne, og heller ikkje på høgt med ein Rega av dei litt påkosta, men heilt ok til småbruk, særleg om du får ein pickup til å fungere godt (har ikkje prøvd akkurat 303 sjølv, men tek sjansen på at armen er like god som i D-303)
D-303 er direktedriven, og ein ganske god spelar. Og er det kvartsstyring, er det ein ganske fin og påkosta sak du har. Prøvde dei fleste Technicsane i butikk for snart 35 år sidan, men hadde då ein SL 1510 som eg opplevde som betre enn dei fleste, bortsett frå SL 1000 mk 2, som eg kjøpte då eg fekk råd til slik galskap......
Jeg har ikke sett spilleren, men ut fra det du skriver er det nok en D-303, iom at den er direktedreven i følge kompisen min sin beskrivelse. Dermed skulle arma også være OK. Det er jo en god nyhet :) Jeg får sett og hørt den den en gang i neste uke. Skal foreslå å sette den opp i mitt anlegg, så får vi også høre den til sammenligning med min. Jeg skjønner at dette ikke er verdens beste spiller, men kanskje så har han flaks, og at den virker til tross for alderen. Jeg mener kanskje han setter pris på å ha en vintagespiller i stedet for en ny, da jeg tror han er ute etter den varme lyden fra 70- og 80-tallet. Tusen takk for hjelpen alle sammen.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Etter tester fra HiFi-Choice og andre, var Rumble på grensen av hva de kunne måle med det test-utstyr som var tiljengelig på den tiden...

Her ser du hva Hi-Fi News laben testet i 2011. Ser ingen grunn til at de skulle være uærlige med sine måliger. Dette gjelder SP-10
MK2. Hi-Fi News bruker denne måletekninnken på alle testene sine, så det gir en grei referenanse i mellom spillere de tester.

SP10.jpg

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.118
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Målingen er sikkert grei. Jeg setter spørsmåltegn ved "en helt strøken og overhalt SP-10 mk2"...
(de kunne måle før i tiden også...og spesielt engelsk litteratur ga ingen japse-spillere noen fordel over hjemme-markedet...)

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Målingen er sikkert grei. Jeg setter spørsmåltegn ved "en helt strøken og overhalt SP-10 mk2"...
(de kunne måle før i tiden også...og spesielt engelsk litteratur ga ingen japse-spillere noen fordel over hjemme-markedet...)
Selvsagt vansklig å vite hva Hi-Fi News mener med Mint condition and serviced, men uansett er jo dette en 30 år gammel drivverk, så synes ikke det er så "gæli" målingner.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Linn lp12 009.jpg
Linn lp12 007.jpg

Da har jeg testet spilleren på mitt anlegg. Den låter slettes ikke så aller verst. Har noen peiling på hvilken PU og arm dette er? Kan dere i tillegg si noe om kvaliteten, og eventuelt hva som skal til for å gjøre den enda bedre?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg liker disse spillerne, jeg. Overtok en SL-B202 etter foreldrene mine i 88-89, og har mengder av gode minner fra den. Den gikk dessverre på fyllinga for noen år siden, men nå angrer jeg fælt på at jeg ikke tok vare på den og satt den i stand i stedet. Tør ikke si noe om hvordan den spilte, for dete r ikke sikkert det var så voldsomt bra. ;) ...men det hadde vært morsomt å ha den.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Takk skal dere ha for hjelpen. Spilleren var i teknisk meget bra stand, og etter sigende meget lite brukt. Den var dyr den gangen om jeg skjønte det rett, og den spilte også veldig bra. I forhold til Linn LP12 manglet den litt på detaljrikdom, varme, åpenhet og klang, men som sagt- slettes ikke verst.

Topp Bunn