Høyttalere Er sound pressure samme som "sensitivity"?

Mawrick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
51
Antall liker
3
Har en høyttaler som jeg fant noen tyske spec på - oversatt med google translate ble det Sound pressure, er dette det samme som sensitiviteten ?.

Tyske teksten:

Schalldruck: 90
 

Groruddalen

Medlem
Ble medlem
28.12.2013
Innlegg
13
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei Mavetick.Sound pressure betyr jo lydtrykk og sensitivitet(følsomhet), "sensitivity" på engelsk, og dette er ikke de samme. Hvis din høyttaler har en følsomhet på f.eks. 90dB/1watt vil den gi et lydtrykk på 90dB med 1watt tilført effekt 1 meter unna. Dobbler du effekten til 2 watt, økes lydtrykket målt på samme sted med 3dB til 93dB. Sånn fortsetter det; 4 watt = 96dB osv. Når du når maks effekt på HT'ne dine eller på forsterkeren stopper lydtrykket å øke. Da låter det sansynligvis forvrengt eller noe brenner opp til slutt;)
Mvh
Pål
 

Mawrick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
51
Antall liker
3
Noen måte å finne "sensitiviteten" på høyttaler - uten at dB er oppgitt ?. (Har en gammel huldra som jeg skal teste med noen høyttalere jeg har liggende, men forstått det slik at den helst vil ha >90dB høyttalere, er bare oppgitt:

impedance: 4-8 Ohm
Freq: 30-20.000Hz
Sinus power: 80W
Music power: 180W
 

Groruddalen

Medlem
Ble medlem
28.12.2013
Innlegg
13
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De dataene sier lite om følsomheten. Enkelt å finne er det vel ikke da det krever kalibret måleutstyr. Du måkjenne eksakt effekten du tilfører høyttaleren og i tilleg ha kalibrert mikrofon med tilhørende lydkort og software for pc. Hvis du tar høyttalerne og sammenlignet med noen du kjenner følsomheten til, vil du få en pekepinn som er mye billigere og relativt enkelt å utføre. Spiller de lavere eller høyere enn den du vet følsomheten til, så er også følsomhet lavere eller høyere. Er den det samme, så er den omtrent lik.
 
Topp Bunn