Er SONOS bitperfect?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
Er så mye snakk om bitperfect for tiden, lurer på om det blir det i SONOS?

Jeg ripper i itunes til lossless med en laptop?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Jeg har lest at den er bit-perfekt så lenge line-out står på fixed..

(Jeg gjør det samme som deg i forhold til ripping, selvfølgelig da med "Bruk feilkorrigering ved avlesning av lyd-CDer". Har ingen tro på at EAC og liknende er bedre, ihvertfall så lenge cd'ene er nogenlunde ripefri.)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
Nå har jeg lest litt på SONOS forumet og det stemmer det du sier.

I tillegg så leste jeg at man faktisk har litt "spillerom" på volumkontrollen til ZP80/90 i og med at 16 bits signalet upsamples til 24 bit. Det er omkring 48 db og gå på fra 24 bit ned til 16 bit før man "spiser" av det rene 16 bits signalet slik at det ikke er bitperfect eller "true" som de sier på engelsk.

Det betyr at ZP80/90 faktisk er en mye bedre preamp enn det mange tror. Den har et utgangssignal på 2 volt, det betyr at man må dra på litt før det skjer noe. Det anbefales effektforsterkere med gain, alternativt kan man kjøpe kvalitets dempeledd!

Selv har jeg også tidligere kjørt ZP80 rett i dac og så rett i effektforsterker, fungerte det og, men jeg følte at jeg fikk litt mere trøkk med preamp i mellom.....kanskje det var placebo?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Nå har jeg lest litt på SONOS forumet og det stemmer det du sier.

I tillegg så leste jeg at man faktisk har litt "spillerom" på volumkontrollen til ZP80/90 i og med at 16 bits signalet upsamples til 24 bit. Det er omkring 48 db og gå på fra 24 bit ned til 16 bit før man "spiser" av det rene 16 bits signalet slik at det ikke er bitperfect eller "true" som de sier på engelsk.
...
t.o.
Digital volumkontroll kan ikke være «bit-perfect» - det er rett og slett en umulighet. En digital volumkontroll kan like fult i praksis være «subjektivt» transparent for alle praktiske nivåjusteringer.

mvh
KJ

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
Hei KJ

Jeg er ikke ekspert på dette men synes denne tråden i SONOS forumet er interresant:

http://forums.sonos.com/showthread.php?t=11369

moro hvis du kan lese den og komme med en enkel og forståelig kommentar for oss som ikke kan altfor mye om digitalteknikk 8)

Topp Bunn