Er pressen rausere med karakterer for norske artister?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Eg undres...

I det siste har eg registrert at 6'erne, stående ovasjoner og panegyrisk omtale vitterlig "haggler" rundt norske utgivelser. Både i tiggerstadpressa (eks denne Highasakite skiva anemldt i db), og her borte på vestlandet kor presumptivt seriøs journalistikk bedrives :)

I BT i dag er det en eller annen kulius(eg har naturligvis aldri hørt om ham), som omtales som "Norges beste rapper", og som får en bunnsolid 6'er.
Eg hørte på singelen, og fikk vel bare mest assosiasjoner til en sullik av en fjortiss som syns det er gøy med helium. Møkk og møl fra ende til annen:

Et bergensk mesterverk! - Bergens Tidende

Er virkelig dette et mesterverk??? Stinker lokalpatriotisme spør du meg. Kor blir det av integriteten og de kritiske ører?

Har journalister en tendens til å kanskje donere et ekstra øye til "våre egne"? Hvis Highasakite og denne rap-fyren er 6'er plater, samt nye singelen Til Sure Sivert, da har eg ganske mange skiver i samlinga som ligger på terningkast 38 eller deromkring.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.736
Sted
Hus
Fristende å si ja til det. Har lyttet på tuben noen av utgivelsene som har fått kjempekritikk, og noe har vært velfortjent, men det meste har vært bare ræl. Ville ikke kjøpt det selv om jeg ble tvunget til det :(

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.736
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har samme oppfatning som deg Townes,-og det er ganske irriterende.

I min lokalavis (Hamar Arbeiderblad), florerer vilt begeistrede omtaler kronet med femmere og seksere på terningen.
Da snakker jeg om ett eller annet lokalt til da ukjent stjerneskudd, et danseband som holder takta, men knapt er nyskapende
(med trofast publikum gjennom mange år) ,
eller noe som kun blir innkjøpt av kulturfondet, og etter hvert havner på bibliotekets loppesalg.

Det er bra å støtte det lokale kulturlivet, men når man ser at gode utenlandske album må nøye seg med treere eller firere, eller oftest ikke omtalt, da skurrer det.

(Riktignok og gudskjelov fikk også siste Roseanne Cash en sekser:))

S

Syncrolux

Gjest
Det er mye peak limiting på anmeldelser synes jeg.... dvs alt er pushet oppover så det ikke er noe spillerom i toppen av skalaen. Å gi "Highasakite" terningkast 6 er for meg å sidestille det med klassiske album som Abbey Road eller Blood On The Tracks. Alle burde skjønne at det er helt hinsides.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Jeg har lagt merke til det samme. Var på en konsert med lokale helter blandet med amerikanske anerkjente proffer. De lokale fikk terningkast 5 og de amerikanske fikk 3 - til min store overraskelse. Skulle vært motsatt.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.172
Sted
Sølvbyen
Det er mye peak limiting på anmeldelser synes jeg.... dvs alt er pushet oppover så det ikke er noe spillerom i toppen av skalaen. Å gi "Highasakite" terningkast 6 er for meg å sidestille det med klassiske album som Abbey Road eller Blood On The Tracks. Alle burde skjønne at det er helt hinsides.
Godt poeng. Sekseren bør være forbeholdt de soleklare, udiskutable klassikerne. Ikke bare deles rundhåndet ut hver gang en eller annen lokal b-artist snekrer sammen en plate med sanger som kan høres til forveksling inspirerte og ekte ut.

Men enda verre enn oppkonstruerte anmeldelser er det å høre eller lese intervjuer av artister som har bestemt seg for at de er artister på tross av manglende evner, musikalitet og formidlingskraft, som gulper opp pretensiøse svulstigheter om skapertrang, formidling, og det å kommunisere gjennom musikken sin på tross av at de lager dritkjedelig og helt jævlig musikk bare mennesker uten sjel kan høre på i fullt alvor uten å få fullstendig noia.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Enig i mye av det som skrives her, generelt får norske utgivelser +1 pga av det faktum at de er norske.
Men i tilfelle Highasakite, så synes jeg faktisk at det er fortjent, det er et gjenomarbeidet produkt med flere gode spor.
Nå er musikk smaken forskjellig, og samenligne denne med Dyllan eller Beatles blir feil.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.935
Torget vurderinger
4
Han der breiale bergensen (finnes det noe annet?) er jo bare bling bling fjas. Ække autotunehelium såååå 2012?
Og en som knapt har lagt fjortissaldern bak seg synger "eg e orginalen, de andre kommer bare etter"....kleint så det holder.

Med få unntak synes avisenes anmeldere å være omtrent i samme alder som artistene selv, og siden de er musikknteresserte og sosiale hipstere vanker de gjerne i det samme miljøet også. Kort sagt vurderer de platene i den samme bobla som platene er unnfanget i.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Gode anmeldelser betyr i grunn bare at man tar en tur innom wimp hifi for å sjekke ut egen smak kontra anmelderens. Liker jeg det blir den nedlastet og hvis ikke lar jeg være. Det er så enkelt. Synes det lukter nygenerasjonstrussel over her? La være med det :). Dette vil alltid endre seg og egne preferanser er ikke noen absolutt referanse, kun referanse i egen tid med en del slakk ....

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det norske anmelderkorpset er veldig todelt, på den ene siden de gamle traverne som har holdt på noen ti-år, og de unge "lovende". Den gammelmodige holdningen "godt til å være norsk" henger nok fortsatt i veggene hos enkelte. Synd, fordi norsk musikk står veldig godt på egne bein for tida, med mye bra rundt om. Selvsagt vil også yngre anmeldere spesielt, være mer farget av å være hvor de er i livet, med en viss hipsterfaktor og behov for å markere seg. Og det er fortsatt forhåpentligvis slik at anmeldere opererer innenfor sjangere de er trygge på, og har kunnskap om. At man blir forgubbet med åra er det ingen tvil om, og Harald Are Lund er mitt forbilde når det kommer til å holde nysgjerrigheten oppe.

Kjenner anmeldere som er erkekonservative og knapt gir ut en sekser ila et år, mens hos andre sitter femmerne og sekserne løst som skudd i ville vesten. Kunsten er å lære seg "sine" anmeldere å kjenne, se mellom linjene, gå etter magefølelsen og holde den fysiske skiva mellom hendene.
Siste ukes anmeldervinner rundt om virker å være Highasakite, såpass enstemming at man blir jo nysgjerrig (eller ikke?)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.736
Sted
Hus
For at en utgivelse skal få en sekser mener jeg at plata må være bra tvers igjennom. Spille ferdig side en på en LP og fortsette ut side to. Samtidg må lyden også være til stede for at produktet skal fortjene en sekser. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan det tenkes at tilgjengeligheten på musikk gjennom streaming tjenester er så enkel og god at majoriteten av den (som er dårlig) gjør sitt til at om en hever seg litt over snittet så hagler gode karakterer?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.478
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Litt OT men er vel det samme som norske produsenter av hifi altid for top score hos norske hifi magasiner

mvh

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Prøve å høre litt på Store P og ble veldig overrasket over hvor daft og tannløst det er. Kastet litt opp i munnen av den fryktelige autotune rappingen.

Men om man skal anmelde frossenpizza vil det jo bli feil å sammenligne med pizza fra f.eks. Pizzeria da Baffetto i Roma. Da vil jo alle forssenpizzaene fått 1. Store P er vel da en BigOne med Bacon. Sikkert der navnet kommer fra. Samme med rap og hip-hop, kan ikke sammenligne dette med skikkelig musikk.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Er vel umulig å få en skikkelig karaktersetting fra en avis. Antar at salgstall for avisen er viktigere enn integriteten til "musikkjournalisten". Klart en 6er er mer interessant og selger bedre enn en 3er. Videre forsterkes problematikken ved at vi selvfølgelig legger forskjellige kriterier til grunn for den enkelte karakter. Synes det også er vanskelig å se logikken i dedikerte musikkmagasiner. Her er ikke nødvendigvis karaktersettingen det største problemet for meg, men begrunnelsen. Ofte høres musikkjournalistene sine vendinger ut som de skal bevise at gjenntatte romanrefuseringer var et feilsteg fra forlaget.

Topp Bunn