Tenker å sette sammeb et annlegg nr2 på et lite rom hvor høyttalerne kommer knappe 2 meter fra lytteposisjon, lurer derfor på om høyttalere med point source oppbygging (kef, tannoy) er å foretrekke framfor vanlig til dette?
|
For å gi mine betraktninger delvis utenfor det du lurer på tror jeg høyden på hvor lyden kommer fra har mer å si på så "kort" avstand. Ørehøyde gjør alt litt mer naturlig.Min personlige erfaring er at det ikke er så viktig med point source fra 1,87 meter. (lasermålermann)
Gikk fra Tannoy XT8F til Spendor A6 og opplever A6 som hakket vassere på holografi og plassering av instrumenter. Mulig det bidrar at A6 er en godt konstruert 2 veis 2 elements sak.
Har du skrevet noe om disse her? Ligger det noen bilder noe sted?Jeg har linesource, ca 2 meter høye. Lytter som sagt på 1,2 meter. Det begynner å nærme seg nærfelt.
Kan det ha vært Eclipse du hørte? Het Fujitsu Ten før.Nærfeltslytting er fasinerande, og kan vere svært truverdig lydattgjeving. Men det kjem også an på opptaket, i tillegg til høgtalarkonstruksjonen.
Hugsar eit sett svært små, japanske, eittelements "fulltone"høgtalarar som var rigga på eit par stenger. Dette baud på ganske ekstrem realisme på dei rette opptaka. Men dynamikk og frekvensekstramar var ikkje særleg interessant.
Har du fleire element på ein høgtalar, og sit svært nær dei, vil du merke at du høyrer meir av det eine elementet enn dei andre. Her er det best med berre eitt fulltoneelement. Eit linjekjeldeelement (line source) kan også fungere.
Er det nokon som har prøvd Manger "Swing" forresten?