Er ny opera noe å samle på?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Kom akkurat hjem etter å ha sett Doctor Atomic i English National Opera. Oppsetingen var godt gjennomført, orkesteret overraskende bra og solistene gode (riktignok litt skuffende at Gerald Fichley, som skulle spilt Oppeheimer selv, var syk). Men jeg klarer ikke helt mønstre den store entusiasmen; skal en dømme etter applausen, på svært diplomatisk nivå, var jeg ikke alene om dette.

Visst er noen partier fengslende. Men desto flere partier oppfatter jeg som pretensiøs tidtrøyte. Det er mulig jeg ikke tar poenget. Det er også mulig jeg er i det vante «Kan'ke vi bare høre Beethoven på nytt, da?»-sporet. En tredje mulighet er at det er vanvittig vanskelig å skrive opera – av de som skrives blir de fleste ikke satt opp, av de som settes opp er det stort sett engangstilfeller. Ringen, Figaro og Fidelio er unntaket, og kanskje en urettferdig målestokk. Ikke vet jeg. Men jeg vet at jeg gjerne skulle følt meg mer engasjert i ny opera enn jeg gjør. Inntil videre ser det dårlig ut.

Er jeg alene i min apati?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg er redd for at ny opera er for spesielt interesserte, sjangeren gikk jo utforbakke etter at siste note var skrevet i Don Giovanni. Jeg kan komme på noen eksempler på utiltalende ny norsk opera som har blitt anmeldt i "På sporet" (Nrk P2). I det hele tatt er det ganske få samtidskomponister jeg ønsker å låne øre til. Det finnes jo noen som er bra, men også en haug med teoretikere som sitter på kontoret sitt og åndsmasturberer. Navnet deres hører man bare når de skriver sytende debattinnlegg om musikk som ikke blir spilt.

Kunstmusikken er kanskje ikke død, men det gjelder å skille klinten fra hveten. Det ble komponert mye dritt på Beethoven sin tid også.

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
“The violin is no longer played, [but] beaten black and blue . . . [this is] music that stinks in the ear.”

Eduard Hanslick,1884,meget respektert samtidig kritiker etter å ha hørt Tschaikovskis fiolinkonsert for første gang...

Endel musikk kommer seg noe etter flere gjennomlyttinger,kan man hevde...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.164
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp.
(Tidlige kritikker av Stones' Exile on Main St. rinner meg også i hu.)

Jeg prøvde forretsen å se denne bejublede oppsetningen av Figaros Bryllup med Netrebko for en tid tilbake, og jaggu klarte jeg ikke å kjede meg såpass at jeg måtte konsentrere meg om Annas legger en stund.

Men NY opera har jeg ikke sett mye av. Det eksellente er, som Bach_Man er inne på, skjeldent.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
«How could the man who wrote the intensely dramatic music for the “Lord of the Rings” trilogy have composed such a blandly somber score for “The Fly”? His vocal writing is awkward and pointlessly angular, and he seems to have consciously tried to avoid cinematic flourishes, striving instead to compose a dutifully serious contemporary opera, complete with whiffs of pointillist atonality.»
http://www.nytimes.com/2008/10/12/arts/music/12tomm.html?_r=1

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.164
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
God orkestermusikk skrives for film, men ikke for scene?

Er det slik det er blitt?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
For en god stund siden snuste jeg litt på operaene til Philip Glass, Einstein on the Beach og Satyagraha
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Glass

Musikken var forsåvidt mektig, men det ble litt for repetetivt for min smak. Men det følger liksom med på kjøpet når det gjelder Glass.

Topp Bunn