Er norske trommiser late?

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Av en eller annen pussig grunn lyder amerikansk/engelsk musikk bedre enn norsk musikk i mine ører. Det verste er at dersom jeg hører "god" norsk musikk blir den ofte dårligere ettersom jeg spiller den flere ganger. (Finnes seff. unntak). Etter å ha sjekket en haug musikk videoer, konserter etc. er det en ting som slår meg veldig.

Norske trommiser er utrolig slappe! Holde takten, noen småslag hist og pist og det er det! Siste skikkelige konsert jeg var på - Bob Dylan i Oslo Rektum gav meg egentlig den store aha opplevelsen. Trommisen var som et villdyr! Han var overalt og lagde en vegg av lyd! Sammen med bass og gitar ble det helt dyrisk. Den store forskjellen mener jeg å se/høre at ligger i trommisens "side" arbeid. Holde takte, ok - vanskelig nok, men å holde liv i hele senen med konstant hamring gav et utrolig bilde. Det er noe man svært, svært sjelden ser med norske trommiser.

Noen som er enige?

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Tror du bør ta deg en tur på en metall-konsert med et godt norsk band, jeg. Enslaved, f.eks.
Lat trommis der? I think not ;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
donnerwetter skrev:
Tror du bør ta deg en tur på en metall-konsert med et godt norsk band, jeg. Enslaved, f.eks.
Lat trommis der? I think not ;D
Det samme kan vi vel si om tromissen i Ralph Myerz. han jobber for to.

Elektron

A

Audio Optimum

Gjest
ElvisRuler skrev:
Av en eller annen pussig grunn lyder amerikansk/engelsk musikk bedre enn norsk musikk i mine ører. Det verste er at dersom jeg hører "god" norsk musikk blir den ofte dårligere ettersom jeg spiller den flere ganger. (Finnes seff. unntak). Etter å ha sjekket en haug musikk videoer, konserter etc. er det en ting som slår meg veldig.

Norske trommiser er utrolig slappe! Holde takten, noen småslag hist og pist og det er det! Siste skikkelige konsert jeg var på - Bob Dylan i Oslo Rektum gav meg egentlig den store aha opplevelsen. Trommisen var som et villdyr! Han var overalt og lagde en vegg av lyd! Sammen med bass og gitar ble det helt dyrisk. Den store forskjellen mener jeg å se/høre at ligger i trommisens "side" arbeid. Holde takte, ok - vanskelig nok, men å holde liv i hele senen med konstant hamring gav et utrolig bilde. Det er noe man svært, svært sjelden ser med norske trommiser.

Noen som er enige?
Hvis "vildyr" benevnelsen passer på Bob Dylan sin trommis tror jeg du burde ta en lytt til Dennis Chambers og bli opplyst.. ;) Det var ikke vondt ment...
Norske trommiser har vel litt dårligere forutsettninger for å komme opp på internasjonalt nivå.
Men igjen kommer det vel ant på det musikalske bidraget.. Hederlige unntak finnes selvfølgelig innenfor norsk musikk...
Generelt er vel ikke musikken til Bob Dylan veldig progresiv for å si det mildt, så å ta av etter en slik opplevelse mot norske trommiser blr litt uforståelig... Men det var min tanke..

mvh

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
Å spille mye er ikke noe mål i seg selv selv om det er tøft å se på.
Gode trommiser vet hvor mye de skal spille. Kunsten er ofte å spille lite nok.

Når det er sagt så må jeg til en viss grad si meg enig i at det i noen tilfeller virker som om noen trommiser har feber og da av den sorten som gjør en slapp... Av og til blir det i overkant mye "fisling," men det kommer jo littt an på sjangeren man hører på.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Hvilke sjangere er det du opplever dette i, Elvis?
Og kom nå ikke her å si visesang eller danseband ;D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Norske trommiser late?
Ja, hvorfor skulle det være noe forskjell på trommiser og alle andre nordmenn? :eek:

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Opplever der i norsk pop&rock eller der du finner den klassiske oppsetningen med trommer, bass og gitar.

A

Audio Optimum

Gjest
Jeg velger å nevne Olaf Olsen fra Big Bang, minimalistisk sett (Trommer/symbaler), med stor musikalitet og energi på rett plass.....

mvh

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Audio Optimum skrev:
Jeg velger å nevne Olaf Olsen fra Big Bang, minimalistisk sett (Trommer/symbaler), med stor musikalitet og energi på rett plass.....

mvh
Ditto! Den mannen kan tromme.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
.Marcus skrev:
Audio Optimum skrev:

mvh
I tillegg så er han en meget hyggelig fyr!

A

Audio Optimum

Gjest
room skrev:
.Marcus skrev:
Audio Optimum skrev:

mvh
I tillegg så er han en meget hyggelig fyr!
Det betviles ikke.... Han ser slik ut :) Norges beste live band med god margin og så har de jo
gitt ut en rekke gode plater musikalsk og lydmessig...

mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
ElvisRuler skrev:
Siste skikkelige konsert jeg var på - Bob Dylan i Oslo Rektum gav meg egentlig den store aha opplevelsen. Trommisen var som et villdyr! Han var overalt og lagde en vegg av lyd! Sammen med bass og gitar ble det helt dyrisk. Den store forskjellen mener jeg å se/høre at ligger i trommisens "side" arbeid. Holde takte, ok - vanskelig nok, men å holde liv i hele senen med konstant hamring gav et utrolig bilde. Det er noe man svært, svært sjelden ser med norske trommiser.

Noen som er enige?
Er vel ikke nødvendigvis enig i at norske trommiser er for late, men så Dylan i Danmark i mai og det eneste som imponerte der var nettopp trommisen, som til gjengjeld var fantastisk god!

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Johnny Lotion skrev:
Å spille mye er ikke noe mål i seg selv selv om det er tøft å se på.
Gode trommiser vet hvor mye de skal spille. Kunsten er ofte å spille lite nok.
Stewart Copeland!

A

Audio Optimum

Gjest
Greven skrev:
ElvisRuler skrev:
Siste skikkelige konsert jeg var på - Bob Dylan i Oslo Rektum gav meg egentlig den store aha opplevelsen. Trommisen var som et villdyr! Han var overalt og lagde en vegg av lyd! Sammen med bass og gitar ble det helt dyrisk. Den store forskjellen mener jeg å se/høre at ligger i trommisens "side" arbeid. Holde takte, ok - vanskelig nok, men å holde liv i hele senen med konstant hamring gav et utrolig bilde. Det er noe man svært, svært sjelden ser med norske trommiser.

Noen som er enige?
Er vel ikke nødvendigvis enig i at norske trommiser er for late, men så Dylan i Danmark i mai og det eneste som imponerte der var nettopp trommisen, som til gjengjeld var fantastisk god!
Misforstå meg rett men det må vel egentlig være det eneste med Dylan som er imponerende.
Men har selvfølgelig full forståelse med at mange liker musikken hans..
Derimot finner jeg det litt problematisk å bruke Dylan sin trommis som eksempel for at Norske trommiser er late... I hans vise-folk-rock versjon musikk krever det vel ikke det mest enorme register som trommis hverken teknisk eller dynamisk.. Musikalsk må han nødvendigvis være akseptabel... Men nå kan det likevel være mulig at vedkommende besitter musikalske ferdigheter langt ut over hva Dylans musikk krever... Han kanskje spiller på reservebluss for alt jeg vet...

mvh

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kan du gi noen eksempler på norske trommiser som er late? Mulig angloamerikansk musikk låter bedre enn norsk, men skjønner ikke helt analysen om hvorfor det har noe med trommisen å gjøre.

Det med å spille mye/lite har jo gjerne noe med sjanger å gjøre. Trommisen skal jo kompe og helst ikke stjele oppmerksomhet fra musikken eller artisten i front.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
JENO skrev:
Trommisen skal jo kompe og helst ikke stjele oppmerksomhet fra musikken eller artisten i front.
Nei, helst ikke. Det blir bare for dumt. Og ganske morsomt.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Brasse skrev:
JENO skrev:
Trommisen skal jo kompe og helst ikke stjele oppmerksomhet fra musikken eller artisten i front.
Nei, helst ikke. Det blir bare for dumt. Og ganske morsomt.
Hærlig! ;D ;D ;D ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den koreanske trommisen fikk meg til å tenke på gamle kung fu-filmer i starten av den videoen. ;D
Noen andre som fikk den assosiasjonen?

Ole Hamre er forresten definitivt ikke lat, men det er det kanskje andre som har nevnt allerede. Fliflet/Hamre er et fyrverkeri av de helt store dimensjoner. De som opplevde han som medlem i afropopbandet Kilimanjari here we come på Vossajazz for omtrent 15 år siden vil nok også skrive under på det.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
Har notert meg nøyaktig det samme. Norsk musikk (sånn generelt) kjennetegnes ved elendige trommiser....

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
baluba skrev:
Den koreanske trommisen fikk meg til å tenke på gamle kung fu-filmer i starten av den videoen. ;D
Synes heller det ligner på Jonathan Richman med Keith Moon på trommer ??? Uansett - storslått!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.099
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Kung fu?

Det der må være den asiatiske tremenningen til trommisen i The Muppet Show!

Noen som husker ? ;D

mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Voff skrev:
Har notert meg nøyaktig det samme. Norsk musikk (sånn generelt) kjennetegnes ved elendige trommiser....
Dere får komme med eksempler da! Kjenner meg overhodet ikke igjen. Norske trommiser generelt er av en meget høy standard i mine ører.

Tydeligvis noen som ikke kjenner Steward Copeland heller. En av de største innen skal vi kalle det alt. rock? Trommis i Police om det hjelper.

Mvh
Geir

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
Ser det er flere som trekker frem Stewart Copeland i denne tråden som omhandler norske trommiser som er late. Hvor har dere det fra at han er norsk? Eller syns dere at han er så lat at han derfor bør være med her?

R

rico

Gjest
Copeland er ikke norsk men han er en fantastisk bra musiker.

Når en sier at norske trommiser er generelt elendige så regner jeg med at det også menes at jazztrommiser er elendige. Da tørr jeg påstå at en ikke har peiling. Vi har trommiser i Norge som har legendestatus ute i den store verden. Det som ofte kjennetegner de gode norske er at de er veldig flinke til å fargelegge musiken, de SPILLER med, de ser ikke ut som vindmøller men preger musikkbildet på sin måte.

Vi har Jon Christensen og Audun Kleive som i jazzverden er regnet blant de aller ypperste, at noen ikke skjønner hva de gjør betyr ikke at de er late. I grenselandet pop/jazz har vi fantastiske musikere som Anders Engen, Wetle Holte, Rune Arnesen, som preger platene og konsertene de er med på i sterk grad uten at de stjeler oppmerksomheten, men en hører det når de er med. Noen nevnte Ole Hamre, fantastisk bra trommis. Jeg kunne nevnt mange fler for det er faktisk mange veldig gode Norske trommiser.

Jeg tror nok at en med tiden vil skjønne hva en god trommis er, i mellomtiden så kan en kjøpe DVD`er av Bozzio, Phillips, + en haug med sjeleløse Amerikanere som tror at alt dreier seg om teknik og bruke fritiden på disse, jeg lover at dere blir lei dem til slutt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Når en sier at norske trommiser er generelt elendige så regner jeg med at det også menes at jazztrommiser er elendige.

Jeg snakker om Pop/rock, ikke jazz......

R

rico

Gjest
Voff skrev:
Norsk musikk (sånn generelt) kjennetegnes ved elendige trommiser....
Da misforstod jeg denne, for meg er norsk jazz en del av Norsk musikk.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
blekansikt skrev:
Ser det er flere som trekker frem Stewart Copeland i denne tråden som omhandler norske trommiser som er late. Hvor har dere det fra at han er norsk? Eller syns dere at han er så lat at han derfor bør være med her?
Poenget er at problemstillingen kan tolkes som at norske trommiser gjør for lite av seg. En trommis trenger ikke gjøre så mye, eller mye av seg, for å løfte musikken. Det er Stewart Copeland et godt eksempel på.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Han brukte trommestikkene feil vei for å få mest mulig klubbe, og tapet hendene med sportstape for å ikke slå seg til blods/andre skader. Det kan ikke kalles latskap, nei. Men samtidig så ville det vært fryktelig kjedelig hvis alle spilte så hardt som Copeland.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
baluba skrev:
Han brukte trommestikkene feil vei for å få mest mulig klubbe, og tapet hendene med sportstape for å ikke slå seg til blods/andre skader. Det kan ikke kalles latskap, nei. Men samtidig så ville det vært fryktelig kjedelig hvis alle spilte så hardt som Copeland.
???????

Ta å sleng på ei Police skive da og hør etter ::)

Mvh
Geir

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Geir_O skrev:
baluba skrev:
???????

Mvh
Geir
Jeg har da Police. Den første jeg kjøpte var singlene fra de to første langspillerne. Jeg mener ikke at han kun kan spille hardt, men det er nå engang stilen hans. For det er et faktum at han bruker stikkene som klubber, og taper hendene sine for å tåle mosten. Det har han jo uttalt selv i intervjuer.

R

rico

Gjest
baluba skrev:
Geir_O skrev:
baluba skrev:
???????

Mvh
Geir
Jeg har da Police. Den første jeg kjøpte var singlene fra de to første langspillerne. Jeg mener ikke at han kun kan spille hardt, men det er nå engang stilen hans. For det er et faktum at han bruker stikkene som klubber, og taper hendene sine for å tåle mosten. Det har han jo uttalt selv i intervjuer.
Han har bedrevet kosetromming også han, bare hør på Curved Air platene..

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
rico skrev:
Copeland er ikke norsk men han er en fantastisk bra musiker.

Når en sier at norske trommiser er generelt elendige så regner jeg med at det også menes at jazztrommiser er elendige. Da tørr jeg påstå at en ikke har peiling. Vi har trommiser i Norge som har legendestatus ute i den store verden. Det som ofte kjennetegner de gode norske er at de er veldig flinke til å fargelegge musiken, de SPILLER med, de ser ikke ut som vindmøller men preger musikkbildet på sin måte.

Vi har Jon Christensen og Audun Kleive som i jazzverden er regnet blant de aller ypperste, at noen ikke skjønner hva de gjør betyr ikke at de er late. I grenselandet pop/jazz har vi fantastiske musikere som Anders Engen, Wetle Holte, Rune Arnesen, som preger platene og konsertene de er med på i sterk grad uten at de stjeler oppmerksomheten, men en hører det når de er med. Noen nevnte Ole Hamre, fantastisk bra trommis. Jeg kunne nevnt mange fler for det er faktisk mange veldig gode Norske trommiser.

Jeg tror nok at en med tiden vil skjønne hva en god trommis er, i mellomtiden så kan en kjøpe DVD`er av Bozzio, Phillips, + en haug med sjeleløse Amerikanere som tror at alt dreier seg om teknik og bruke fritiden på disse, jeg lover at dere blir lei dem til slutt.
Godt poeng Rico. Jeg falt tilfeldigvis innom denne tråden og ble bare mer og mer målløs etterhvert som jeg leste: Norske trommiser late! Merkelig påstand gitt all den tid norsk jazz har herjet i verden med noen av de råeste trommiser. Jeg begynte å bygge opp inni meg en liste med norske trommiser, men så kom Rico meg i forkjøpet. Og hva skjer, han blir avspist med at det er snakk om norsk rock. Vel, vel... jeg er glad jeg lytter mer på jazz da, for der er norske trommiser rå 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Joda, og diverse andre ting som filmmusikk og world music. Det er som trommis i Police jeg uttaler meg om han, for det er blitt presisert at tråden handler om rocketromisser, ikke jazz, avant garde og verdensmusikk +++

R

rico

Gjest
baluba skrev:
rico skrev:
Joda, og diverse andre ting som filmmusikk og world music. Det er som trommis i Police jeg uttaler meg om han, for det er blitt presisert at tråden handler om rocketromisser, ikke jazz, avant garde og verdensmusikk +++
Å ja.

Men det betyr ikke at jeg ikke kan uttale meg om hvilken som helst trommis jeg ønsker, akkurat som at en eller annen som mente noe om Ole Hamre som er ganske så langt fra å være en rocketrommis.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det har du helt rett i, men jeg var på det tidspunktet jeg nevnte Ole Hamre ikke helt klar over begrensningene. Selv om jeg begrenset meg til rock da jeg vurderte Copeland. Litt forvirrende? ??? Fordi da var jeg klar over det.

R

rico

Gjest
baluba skrev:
Det har du helt rett i, men jeg var på det tidspunktet jeg nevnte Ole Hamre ikke helt klar over begrensningene. Selv om jeg begrenset meg til rock da jeg vurderte Copeland. Litt forvirrende? ??? Fordi da var jeg klar over det.
Samme som meg det... ;)

Men Copeland er ikke norsk (ref.tråd tittel), og selv om han er en av mine absolutte favoritter og også favoritt trommis til (etter min mening) norges beste trommis så har han egentlig ikke mye her i tråden å gjøre, selv om jeg skjønner at noen vil gi ett eksempel på hva en mener. Forresten så var Curved Air også ganske rocka saker.

Noen av de jeg nevnte i går; Holte, Engen, Arnesen har vært med på flere pop/rock plater, og det er også noe som kjennetegner norske musikere; de kan mye...Hvis vi også kan sette oss ned og høre, og ikke se så mye, på Børge Fjordheim og Kenneth Kapstad så vil man skjønne at det også finnes meget gode norske rocketrommiser, selv om disse også har bena trygt plassert i andre stilarter nå og da. :)

Topp Bunn