Forsterkere Er min Classe CAP-101 sterkt nok til et par CM10 eller CM10 S2?

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Heisann. Har en Classe CAP-101 integrert forsterker på 100w (8ohm) som i dag spiller på lag med et par B&W CM8. Nå har lysten til oppgradering av høyttalere meldt seg, og jeg lurer på om denne forsterkeren vil være kraftig nok til et par CM10 eller CM10 S2?

Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
I utgangspunktet ja.
Men spørsmålet er heller hvor høyt skal du spille.
Og om du spiller mye musikk med elektrisk bass på konsert nivå. Så er svaret klart nei.
Men til jazz trio musikk på greit nivå. Så er det mer enn nok. Ihvertfall til en god start, før du bytter forsterker også.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
I utgangspunktet ja.
Men spørsmålet er heller hvor høyt skal du spille.
Og om du spiller mye musikk med elektrisk bass på konsert nivå. Så er svaret klart nei.
Men til jazz trio musikk på greit nivå. Så er det mer enn nok. Ihvertfall til en god start, før du bytter forsterker også.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Takk for nyttig respons! Det blir ikke spilt grisehøyt her, men det vil spilles mye forskjellig musikk på et greit nivå. Burde nok gjøre litt mer research her på alternativer til CM10/S2 før jeg oppgraderer (vurderer disse fordi jeg har fått høre de ved flere anledninger). Men da vet jeg ihvertfall at denne komboen kan funke, hjertelig takk!

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Er det en grunn til at du tror CM10 S2 er tyngre å drive enn CM8? På specs ser jeg at den har høyere følsomhet (90 vs 88dB) og i tillegg sies å være en stabil last rundt 8 ohm.

Uten å ha forsket mer på dette enn akkurat dét, ville min konklusjon være at hvis Classé klarer å drive CM8, så driver den CM10 s2 minst like bra.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Er det en grunn til at du tror CM10 S2 er tyngre å drive enn CM8? På specs ser jeg at den har høyere følsomhet (90 vs 88dB) og i tillegg sies å være en stabil last rundt 8 ohm.

Uten å ha forsket mer på dette enn akkurat dét, ville min konklusjon være at hvis Classé klarer å drive CM8, så driver den CM10 s2 minst like bra.
Takk for svar! Nei, jeg har kanskje ingen gode grunner for å tro av CM10 er mer tungdreven enn CM8. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er vel heller at det er gjentakende i folks omtale av CM10 på nettet at de er svært strømkrevende. Ønsker meg et steg opp fra CM8 uten nødvendigvis å måtte bytte forsterker, og må sjekke om nåværende forsterker kan bli med videre i et oppsett med for eksempel CM10 s2. Fort gjort at én oppgradering fører til en annen:) og det har jeg nok ikke budsjett til akkurat nå. Classé har fungert helt fint på CM8.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1

Takk for svar! Nei, jeg har kanskje ingen gode grunner for å tro av CM10 er mer tungdreven enn CM8. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er vel heller at det er gjentakende i folks omtale av CM10 på nettet at de er svært strømkrevende. Ønsker meg et steg opp fra CM8 uten nødvendigvis å måtte bytte forsterker, og må sjekke om nåværende forsterker kan bli med videre i et oppsett med for eksempel CM10 s2. Fort gjort at én oppgradering fører til en annen:) og det har jeg nok ikke budsjett til akkurat nå. Classé har fungert helt fint på CM8.
Da ville jeg kjørt på med CM10 s2. Classé'en din er solide saker. Det verste som kan skje er at du ikke får utnyttet høyttalerens potensiale 100%. Men i så fall kan du se på det som en fordel, at du vet hva du skal oppgradere neste gang. Neste gang kløen inntreffer.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Jeg syntes Classe Cap 151 fungerte brukbart på cm 10, men ingen drømme match. For eksempel en Hegel H360 kunne sikkert vært å foretrekke.

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Ville ikke vært spesielt usikker på det altså. Jeg har hatt enn slik noen år og likte den forsterkeren godt. Å så finnes det jo fryktelig mange alternativer å vurdere om vil bytte kun HT.
På papiret skal ikke forsterkeren slite mer med ditt forslag, om ikke du liker lyden så godt at føler for å spille høyere.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Ville ikke vært spesielt usikker på det altså. Jeg har hatt enn slik noen år og likte den forsterkeren godt. Å så finnes det jo fryktelig mange alternativer å vurdere om vil bytte kun HT.
På papiret skal ikke forsterkeren slite mer med ditt forslag, om ikke du liker lyden så godt at føler for å spille høyere.
Det er nok dessverre bare på papiret. CM 10 bør har litt Power ellers spiller den dørgende flatt og kjedelig.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
For å få lyd, ingen problem. B&W Cm 10 trenger bra med kraft for å blomstre. Lyden blir flat og kjedelig uten mye krefter. Så jeg hadde nok sett meg om etter noe med mer kraft til å drive dem. Da ikke et vondt ord om forsterkeren du har.

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
nja nå protesterer jeg lite på det egentlig. Poenget er at den ampen blir husket som en ganske sprek arbeidshest med gode lydegenskaper som jeg tror gjør mye godt på den modellen av høyttalere. OM det er maksimalt god kombo, eller om det noen reservasjoner å være obs er noe helt annet.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
nja nå protesterer jeg lite på det egentlig. Poenget er at den ampen blir husket som en ganske sprek arbeidshest med gode lydegenskaper som jeg tror gjør mye godt på den modellen av høyttalere. OM det er maksimalt god kombo, eller om det noen reservasjoner å være obs er noe helt annet.
Hjertelig takk for innspill! Er på ingen måte låst til hverken CM10 eller B&W, åpen for andre forslag. Men greit å vite at komboen kan fungere. Det beste (og morsomste) hadde nok vært å bytte både amp og HT, men det blir jo et budsjettspørsmål.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Det er nok dessverre bare på papiret. CM 10 bør har litt Power ellers spiller den dørgende flatt og kjedelig.
Takk for innspill! Har også forstått at den trenger endel kraft, og det er derfor jeg spør om råd. Min erfaring med CM8/classe er de spiller lite engasjerende på moderate/lave volumer. Denne opplevelsen ble forsterket etter at vi nylig flyttet og hifi ble plassert i en nokså romslig stue på ca. 65m2. Mulig jeg må vurdere å bytte både amp og ht hvis jeg får gjennomslag i budsjettforhandlingene:)

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Budsjettforhandlinger er tøft landskap. Løsningen er like enkel som genial; alt koster 5000, alltid og hver gang. Terrorbalanse oppstår raskt, hun vet, du vet hun vet, hun vet at du vet at hun vet, og så er det bare å tie stille når hun har spart så mye på salg. Fungerer som en drøm.

Uten å vite helt hva du ser etter så ville jeg nok lett etter annet HT først, min mening, som ikke nødvendigvis konsensus, er at du får større forskjeller med HT bytte fremfor amp. Noe mer lettdrevet og med enklere XO kan være en alternativ rute å sjekke ut, personlig har jeg ikke helt sansen for B&W, og legger derfor (oftere) merke til flere har samme erfaring med disse enn andre merker. Jeg liker oppsett som spiller godt når det er lavt volum, og erfarer at det er der bruken er hyppigst.

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
161
Torget vurderinger
1
Hei.

Classé er jo normalt veldig strømsterke og solide forsterkere, som trolig yter mer effekt enn de er oppgitt til.

Jeg kjenner ikke høyttalerne. Men hvis dine CM8 spiller noenlunde likt fra ca 100 hz og oppover som CM10, ville jeg vurdert en god og kraftig subwoofer heller. Det høres snaut ut i mine ører selv med 10 tommere i bassen å fylle en stue på 65 m2 med basstrykk. Vel, jeg har vært vant til store høyttalere i over 30 år, så det er kanskje grunnen til at høyttalere med 10" høres litt snaut ut. En god 12" eller helst 15 tommers aktiv subwoofer trenger ikke koste så mye. Du kommer sikkert uansett ikke dyrere ut av det enn å oppgradere til større høyttalere alene. Deler du på mellom ca 60 og 80 hz, vil du avlaste din Classé fra sine tyngste oppgaver. Da har den enda mer overskudd til å drive dine CM8 enda bedre enn den gjør nå.

Uten å blande meg for mye inn har jeg en spesiell servostyrt 15" aktiv lukket subwoofer til salgs som jeg tror kunne ha fungert helt topp sammen med dine høyttalere og størrelsen på rommet. Respons helt ned til 14 hz -3 db. Cutoff kan stilles høyere og hvis man skal spille ekstra høyt. Prisen er hyggelig. Ta gjerne kontakt op PM hvis du vil vite mer.

Hilsen Eirik.;)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.477
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Disse ht klarer ikke å spille høyt uansett hvor diger amp du hiver på de.
Er ikke den type ht. Ved 128W skal den klare 111db.
Men som siste taler sa, hiv på en god subb så tror jeg du blir mer fornøyd.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Takk for innspill! Har også forstått at den trenger endel kraft, og det er derfor jeg spør om råd. Min erfaring med CM8/classe er de spiller lite engasjerende på moderate/lave volumer. Denne opplevelsen ble forsterket etter at vi nylig flyttet og hifi ble plassert i en nokså romslig stue på ca. 65m2. Mulig jeg må vurdere å bytte både amp og ht hvis jeg får gjennomslag i budsjettforhandlingene:)
Ja da det finnes mye å velge i der ute av utstyr og ikke så lett å vite hva som du synes er best, men du burde ta en liten lytte runde hos noen forhandlere å se/høre om du finner noe som kan friste. Den jeg umiddelbart tenker på er att kanskje Kef R11 kunne vært noe. Event Monitor Audio PL300, Sonus Faber Cremona M.

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Hei.

Classé er jo normalt veldig strømsterke og solide forsterkere, som trolig yter mer effekt enn de er oppgitt til.

Jeg kjenner ikke høyttalerne. Men hvis dine CM8 spiller noenlunde likt fra ca 100 hz og oppover som CM10, ville jeg vurdert en god og kraftig subwoofer heller. Det høres snaut ut i mine ører selv med 10 tommere i bassen å fylle en stue på 65 m2 med basstrykk. Vel, jeg har vært vant til store høyttalere i over 30 år, så det er kanskje grunnen til at høyttalere med 10" høres litt snaut ut. En god 12" eller helst 15 tommers aktiv subwoofer trenger ikke koste så mye. Du kommer sikkert uansett ikke dyrere ut av det enn å oppgradere til større høyttalere alene. Deler du på mellom ca 60 og 80 hz, vil du avlaste din Classé fra sine tyngste oppgaver. Da har den enda mer overskudd til å drive dine CM8 enda bedre enn den gjør nå.

Uten å blande meg for mye inn har jeg en spesiell servostyrt 15" aktiv lukket subwoofer til salgs som jeg tror kunne ha fungert helt topp sammen med dine høyttalere og størrelsen på rommet. Respons helt ned til 14 hz -3 db. Cutoff kan stilles høyere og hvis man skal spille ekstra høyt. Prisen er hyggelig. Ta gjerne kontakt op PM hvis du vil vite mer.

Hilsen Eirik.;)
Sub er absolutt et alternativ, takk for forslag. Som tidligere nevnt er egentlig ikke utfordringen at nåværende oppsett ikke spiller høyt nok, men heller at det spiller lite engasjerende, og med litt lite detalj på moderate og lave volumer.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Takk for forslag. R11 og Cremona M virker jo spennende. Men av det jeg leser bør jeg nok ha en kraftigere forsterker på disse. R11 får jo veldig gode omtaler. Kanskje jeg får sjekke om det er noen her i nærheten som har de tilgjengelig for prøvelytting👍

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Takk for forslag. R11 og Cremona M virker jo spennende. Men av det jeg leser bør jeg nok ha en kraftigere forsterker på disse. R11 får jo veldig gode omtaler. Kanskje jeg får sjekke om det er noen her i nærheten som har de tilgjengelig for prøvelytting??????
Ja det blir nok dessverre litt sånn, men du vil jo få lyd i disse også. Så kan du på sikt prøve å få tak i noe kraftigere saker.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Takk for forslag. R11 og Cremona M virker jo spennende. Men av det jeg leser bør jeg nok ha en kraftigere forsterker på disse. R11 får jo veldig gode omtaler. Kanskje jeg får sjekke om det er noen her i nærheten som har de tilgjengelig for prøvelytting������
Ja det blir nok dessverre litt sånn, men du vil jo få lyd i disse også. Så kan du på sikt prøve å få tak i noe kraftigere saker.
Er meget spennende alternativ her er et par Klipsch La Scala II (demomodell til gunstig pris). Classé ampen er jo mer en sterk nok for disse. Om det er en god match er jo en annen sak, det vet jeg dessverre for lite om (og finner lite brukererfaringer på nett).

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Takk for forslag. R11 og Cremona M virker jo spennende. Men av det jeg leser bør jeg nok ha en kraftigere forsterker på disse. R11 får jo veldig gode omtaler. Kanskje jeg får sjekke om det er noen her i nærheten som har de tilgjengelig for prøvelytting������
Er meget spennende alternativ her er et par Klipsch La Scala II (demomodell til gunstig pris). Classé ampen er jo mer en sterk nok for disse. Om det er en god match er jo en annen sak, det vet jeg dessverre for lite om (og finner lite brukererfaringer på nett).
Må nesten spørre om du har hørt den modellen fra Klipsch før? Eller andre Klipsch modeller?
Personlig er jeg slettes ingen Klipsch fan men folk har forskjellig smak.
Utfra min erfaring med Classe cap-151 så hadde jeg aldri koblet den til noen Klipsch modell jeg har hørt.
Men den du spør om har jeg kun hørt en gang på messe så jeg skal ikke være bastant i si att det
kommer til å låte dårlig med den modellen.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Du kunne kikke litt på om du finner noen interessante modeller fra for eksempel Tannoy, de er stort sett greie å drive. Og att du slipper att diskanten tar livet av deg:)
Focal har også modeller for eksempel Aria serien du kan se på og sist men ikke minst Usher med Dancer serien.

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
Må nesten spørre om du har hørt den modellen fra Klipsch før? Eller andre Klipsch modeller?
Utfra min erfaring med Classe cap-151 så hadde jeg aldri koblet den til noen Klipsch modell jeg har hørt.
Men den du spør om har jeg kun hørt en gang på messe så jeg skal ikke være bastant i si att det
Har hørt noen Klipsch-modeller og forstår absolutt dette med diskanten. La Scala har jeg kun hørt 1 gang, men opplevde da ikke dette problemet da. De krever litt plass da:) Tannoy har jeg aldri opplevd, men ser at her finnes det flere muligheter også på bruktmarkedet.

Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Har hørt noen Klipsch-modeller og forstår absolutt dette med diskanten. La Scala har jeg kun hørt 1 gang, men opplevde da ikke dette problemet da. De krever litt plass da:) Tannoy har jeg aldri opplevd, men ser at her finnes det flere muligheter også på bruktmarkedet.
Ja det er mange muligheter der ute, så det kan være lurt å ta med forsterkeren din ut på en liten lyttetur.
Kom i farten på en annen høyttaler du kan se på også som jeg tror forsterkeren din vil like Piega de har mange modeller som for eksempel modell 50.2.

Topp Bunn