Diverse Er logistikk en vitenskap?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.403
Sted
Holmestrand
Logistikk blir undervist på universiteter og høyskoler, men er det en vitenskap?
Det er i hvert fall helt sikkert at jeg ikke forstår logikken i dette!
I sted for 40 km fra Kullerød til Holmestrand, så blir pakken skysset 235 km!
I tillegg kommer selvsagt et helt unødig tidforbruk.
1 av 2 kolliSendt fra Sandejord2015-02-17 13:07

1 av 2 kolliInn på terminalOSLO2015-02-17 19:53
1 av 2 kolliLagerOSLO2015-02-18 07:23
1 av 2 kolliInn på terminalOSLO2015-02-18 16:32
2 av 2 kolliSortert til port på terminalOSLO2015-02-18 16:33
1 av 2 kolliInn på utgående enhetOSLO2015-02-18 18:44
1 av 2 kolliInn på terminalLARVIK2015-02-19 00:11
1 av 2 kolliLastet opp for leveringLARVIK2015-02-19 06:46
1 av 2 kolliAnkomst Holmestrand???????

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tipper at kjørerutene er lagt opp slik at det blir mest mulig fulle biler. Full bil inn til en terminal - og full bil derfra til neste. De 40 kilometrene du tenker på, er kan hende ikke der det går mest gods. Da må pakken eventuelt ligge og vente til det samler seg opp nok pakker til å få en full bil - eller bilen må i verste fall kjøre disse 40 kilometrene - og tilbake - for bare denne pakkens skyld. Det blir trolig billigere, mer rasjonelt og mer tidseffektivt å ta pakken "den lange veien".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Det meste er innom Oslo for sortering.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.403
Sted
Holmestrand
Jeg tipper at kjørerutene er lagt opp slik at det blir mest mulig fulle biler. Full bil inn til en terminal - og full bil derfra til neste. De 40 kilometrene du tenker på, er kan hende ikke der det går mest gods. Da må pakken eventuelt ligge og vente til det samler seg opp nok pakker til å få en full bil - eller bilen må i verste fall kjøre disse 40 kilometrene - og tilbake - for bare denne pakkens skyld. Det blir trolig billigere, mer rasjonelt og mer tidseffektivt å ta pakken "den lange veien".
Pakka passerer i dette tilfelle mottaker 2 ganger, før den på 3 turen blir levert.
Tidseffektivt er det i hvert fall ikke. Pakka ligger på lageret i Oslo i 23 timer før den sendes tilbake til Larvik.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Pakka passerer i dette tilfelle mottaker 2 ganger, før den på 3 turen blir levert.
Tidseffektivt er det i hvert fall ikke. Pakka ligger på lageret i Oslo i 23 timer før den sendes tilbake til Larvik.
Nå kjenner ikke jeg geografien og rutinene - men poenget mitt er at det kan være både mer tids- og kostnadseffektivt å transportere gods den lange veien. Vi vet jo ikke hvor lenge pakken eventuelt hadde blitt liggende hvis man skulle gjøre det på din måte. Det kan gå på mindre frekvente kjøreruter - for å få rimelig fulle biler - eller at man rett og slett ikke har den nødvendige håndterings- og sorteringskapasiteten. Det blir et spørsmål om balanse mellom tid og kostnader. Kortere tid koster mer.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
For å svare på innledende spørsmål, Ja.

Etter et par relativt tunge "logistikk" fag i trønderhovedstaden skal jeg love deg at dette er omfattende og et tildels vanskelig fagfelt. Det lages gjerne komplekse matematiske modeller som brukes som utgangspunkt for å optimalisere skips/post/fly-ruter. Disse er ikke alltid like intuitive. Er altså ikke basert på tilfeldigheter men vitenskapelig metoder. Kan sikkert virke rart på veldig mikro nivå men logikken er ofte mer intuitiv på makro nivå.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.274
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Har jobbet med logistikk i 30 år nå.
Dette henger sammen med økonomi.

Siden de fleste transportselskaper ikke har sorteringsanlegg på hver liten grend i Norge, må gods inn til sentrale enheter for sortering før de sendes ut til destinasjonen.
Alle stopp som gjøres av en bil koster penger.
Jo fler pakker som kan leveres pr stopp, jo mindre koster hver pakke.
Økonomisk riktig, og lostikken fungerer helt som den skal.

Alternativt kan du kjøre selv, eller bruke budbil, da vil du også se kostnadene i transporten.

C

cruiser

Gjest
Var vel fevennen som for noen år siden sendte en liten pakke med en gps sender fra kr.sand til Mandal, den tok turen stokke Stavanger Mandal

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.403
Sted
Holmestrand
Da kom kolli 1 av 2. Kolli 2 av 2 ligger i Oslo og har fortsatt igjen 200 km av en tur på 40 km.

Kall det makro eller mikro, for meg så er det ubrukelig.
De kunne jo bare ha kjørt pakka de få kilometrene til Larvik og spart 2 omlastinger og 200 km. Det burde vel bli billigere, ikke dyrere?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.570
Sted
Sølvbyen
Da kom kolli 1 av 2. Kolli 2 av 2 ligger i Oslo og har fortsatt igjen 200 km av en tur på 40 km.

Kall det makro eller mikro, for meg så er det ubrukelig.
De kunne jo bare ha kjørt pakka de få kilometrene til Larvik og spart 2 omlastinger og 200 km. Det burde vel bli billigere, ikke dyrere?
Hadde nok ikke blitt billigere hvis en lastebil skulle kjørt ens ærend kun for å levere til deg. Snarere tvert i mot.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ekstrakostnaden for denne ene pakken for å kjøre 200 km ekstra, når bilen allikevel skal kjøre de 200 kilometrene, er temmelig nær null. Ekstrakostnaden hadde vært omtrent den samme for tur-retur Finnmark for den saks skyld - nær null for én enslig liten pakke. Det som koster er å lesse den av, sortere og lesse på igjen. Derimot koster det skjorta å laste opp en enslig pakke på en bil som bestilles spesielt for å kjøre 40 km i ens ærend. I tillegg til transportkostnadene, får man også økte transport og sorteringskostnader. Ikke bare for den ene pakken - men den tiden man holder på med å rote med denne ene pakken, er tapt tid og økte kostnader for alle de andre pakkene som må vente litt ekstra. Men det er klart: Det er fullt mulig at en slik direktekjøring ville ha spart mye tid - men den ville garantert bli MYE dyrere.

Topp Bunn