Er julebord like ute som grisefest på Mallorca?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Yepp. Utvilsomt heilt ute! Noen av oss klarer ikke samme kjøret som vi gjorde før ( jodda, bare innrøm det!!!). Andre gidder ikke dette meiningslause fyllarølet lenger...vi har jo holdt det gåanes noen år - og ungdommen KAN ikke drikke, så de er heilt sjangselause. De er dritings før de kommer, sovner etter en runde med ribbe, sklir i lutfisken og er på tur heim kl. 22. Ka er artig med sånt?

Et godt etegilde i rolige, høviske former er imidlertid aldri "ut"....men mange av mine kjenninger, har konkludert med at det kan vi med fordel gjennomfører heime hos hverandre, i stedet for på utesteder rundt om. Maten er bedre, drikka er bedre...og tross alt billigere ( så da kan man drikke litt meir..), folkan er triveligere, så hvorfor røle rundt ute da? Julebord er ute. Ferdig med det.

;D mvh VilhelmW

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.875
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Holdt julebord hjemme i år. 6 stykker totalt. Hjemmelaga ribbe med tilbehør. God mat, god drikke og hyggelige gjester. Og ikke minst fikk vi bestemme musikken selv...

Det ble en kjempesuksess. Holdt på til langt utpå morrakvisten ;D

Johan-Kr

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
På jobben har vi 2 julebord. Ett for hele firmaet som de sponser, og et for teamet vårt som vi sponser selv sammen med premiepenger fra en konkurranse tidligere i år, samt noe sponsing fra fagforeningen. Teamjulebordet er kjempekoselig. Restaurant, juletallerken, god drikke, godt selskap med de kollegene jeg kjenner best. Firmajulebordet hopper jeg glatt over. Denne oppskriften har fungert bra de 2 siste årene. Enig at den store julefyllefesten er på vei ut. Heldigvis virker det som enkelte nordmenn begynner å skjønne dette også. Men det er jo alltid de som skal "drekka mer". Jaja, man er bare ung en gang 8)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Som kommunalt tilsett lærar, må eg koste julebordet sjølv (med subsidiar frå fagorganisasjonen, men altså 200 kr). Drikke vert lite aktuelt, då vi gjer dette mellom avslutta bunden arbeidstid og tentamensrettinga.
Men det er alltid interessant å snakke med kollegiet utanom planlegging, kontaktmøte og oppfylgjingssamtaler..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nå skal jeg på julebord!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Julebord med jobben igår. Vi har alltid hatt det hjemme hos en kollega, og det er alltid veldig hyggelig. Pinnekjøtt suplert med 10-12 akevitt og 14-15 øl. En smule løen idag tidlig.

Vennejulebord ikveld før konsert. Pinnekjøtt som sikkert blir supplert med 10-12 akevitt og 14-15 øl. Imorgen blir det pizza og cola i sofaen og filmer på det store lerretet, mens en raper sau etter to dagers gilde. ::)

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Hva er feil med en grisefest på Mallorca?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem er bare misunnelig på oss andre som har vært på Antonio sin grisefest. ;D

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Vi hadde et kjempekoselig julebord på jobben i går. Litt tilbakesatt i dag, men overlever.

N

nb

Gjest
Prøvejulebord på tirsdag. De egentlige julebordene arrangeres i Februar og Mars. Pinnekjøtt og akevitt er godt året rundt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Julebord er viktig for å få en anledning til å drikke seg til mot og så hudflette sjefen og etterpå forsikre seg om at den nye søte dama på regnskap ikke lar seg sjekke opp av fulle menn. ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.734
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Er julebord like ute som grisefest på Mallorca?

Kan virke sånn i det ganske land?
For mye innestengt aggresjon/frustrasjon som må ut på få timer ?? ;D ;D

Vi venter til på nyåret ;)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.260
Torget vurderinger
1
Apropos grisefest på Mallorca:
Jeg husker en gang på Mallorca, vi besøkte en lokal grillkjøttrestaurant. Spesialiteten var helgrillet spegris. DET var godt, det! Fettet rant nedover haken min. Cirka 12 år siden, men får fremdeles vann i munnen når jeg tenker tilbake.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Var på julebord i går. Pinnekjøtt, masse vin, gode kollegaer. Avsluttet kvelden med blood red throne konsert.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Julebord er viktig for å få en anledning til å drikke seg til mot og så hudflette sjefen og etterpå forsikre seg om at den nye søte dama på regnskap ikke lar seg sjekke opp av fulle menn. ;D
Huff det høres vondt ut BT. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
pedal skrev:
Jeg husker en gang på Mallorca, vi besøkte en lokal grillkjøttrestaurant. Spesialiteten var helgrillet spegris. DET var godt, det! Fettet rant nedover haken min. Cirka 12 år siden, men får fremdeles vann i munnen når jeg tenker tilbake.
Spansk sprøgrillet pattegris er ikke så ille det nei, men det er som du sier stort sett flesk med en og annen kjøttbit inni hvis man leter godt. Mørt og saftig er det i alle fall. Og riktig godt i små mengder. Men jeg tror ikke jeg kommer til å bestille det igjen, til det var det litt vel drøy kost som et helt måltid. Men morro å ha spist. Faller sikkert i smak hos østlendinger som jo er kjent for å sette til livs grillet spekk selv på julekvelden.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
pedal skrev:
Spansk sprøgrillet pattegris er ikke så ille det nei, men det er som du sier stort sett flesk med en og annen kjøttbit inni hvis man leter godt. Mørt og saftig er det i alle fall. Og riktig godt i små mengder. Men jeg tror ikke jeg kommer til å bestille det igjen, til det var det litt vel drøy kost som et helt måltid. Men morro å ha spist. Faller sikkert i smak hos østlendinger som jo er kjent for å sette til livs grillet spekk selv på julekvelden.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Julebord er like ille som grisefest, eller vel så det hvis man er lærer på Sunndal Ungdomsskole.
Elevene er helt enige: ´barnslig!´(Dagsrevyen)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pedal skrev:

helgrillet pattegris er kongesnadder.
spiste "nesten" ikke annet da jeg var i vietnam i sommer.

jeg går jo ikke opp i vekt uansett hva jeg spiser heller, så det var bare å bøtte nedpå.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hører det har vært svært lite folk ute på julebord på byen i år i Trondheim i forhold til tidligere år. Tror nok restaurantbransjen går på en liten smell iår. Er vel etterdønningene etter finanskrisen som viser seg. Mange bransjer går med til dels store underskudd i år og da er vel ikke grandiose julebord det man koster på seg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Lurer på om noen våknet med et snev av fylleangst i går...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvorfor fylleangst? Livet er for kort til det. Se fremover bruker jeg og si, ihvertfall når en prøver å leke rockestjerne. ;D

men med låttitler som "KaatLars" og "Bukkhalling" på samvittigheten er det kanskje ikke så rart. ::) ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Rockestjerne ja - minner litt om da Ian Paice parkerte limmoen foran hotellresepsjonen - etter å ha forsert en glassvegg.

Men skolen skulle jo uansett rives snart. Det er bra med lærere som viser litt initiativ.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
med all den jævlige vonde norske tradisjonsmaten ble jeg hjemme og spiste taco i stedet...

kun juletorsk er egnet som menneskemat

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
i nord-norge spiste vi kveite som ble mørnet et par dager i kjøleskap først. det var digg.

pinnekjøtt er også knallgodt.

det kjedeligste (men igrunnen ganske godt) er vel svineribba, og dessverre er det den vi spiser hver jul hjemme hos foreldrene mine.
dette fordi de kan bruke ribberestene til vietnamesisk mat dagen derpå. litt rekrydring, finstrimling, urter og salat, pickels, søt fiskesaus og risnudler. ;D

N

nb

Gjest
Sleiven skrev:
med all den jævlige vonde norske tradisjonsmaten ble jeg hjemme og spiste taco i stedet...

kun juletorsk er egnet som menneskemat
Taco (i den norske betydningen av ordet) er norsk tradisjonsmat. Du skal lete lenge i Mexico før du finner det konseptet der, forsåvidt forståelig, så dustete som oppfinnelsen tacoskjell er.

De dustete u-skjellene er poppis i USA og Canada også. Og mangt et stakkars norsk ektepar har sannsynligvis et kitch taco-sett i artige farger stuet ned i en kasse innerst i boden eller på loftet.

Bruk lefser.

G

Gjestemedlem

Gjest
Norsk taco. Cornflakes med tørrstekt krydret kjøttdeig, tomat agurk, norvegia, kinakål,Thousand Island og noe guffen chilisaus fra et glass. Huvva, det er vel noe av det ekleste som kan settes frem for folk. Omtrent på høyde med en kald boks med joikakaker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Man kan forøvrig få kjøpt spansk pattegris hos Colonialen i Bergen hvis man vil prøve seg på dette til jul eller andre anledninger. Laget riktig vil det jo være et par hakk over ribbe for dem som spiser svinekjøtt på julaften. Men det må sikkert legges inn en bestilling på forhånd. De har også gjøkalv der (og noen seriøse oster).

http://www.colonialen.no/

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Du har dyre vanar, Deffe, men takk for tipset. Dette var interessant....notert opp med tanke på neste bergensbesøk.
Det er jo ikke en plass man går for sin daglige handel. Men de har endel virkelig gode produkter der som er vel verdt å få med seg når man går forbi. Og det trenger ikke være dyrere enn alternativer man tenker på som billige.

Brødet de baker er virkelig godt. De har et surdeigsbrød som er helt fabelaktig. Koster vel 10-15 kr mer enn på Ica men du verden for en forskjell. Man kan sette seg ned der og spise en dobbel brødskive av dette brødet med serranoskinke, salatblader, gode artiskokker fra glass, hjemmelaget majones, møre soltørkede tomater i olje, italienske ostebiter og litt balsamicosirup. Det hele koster 65kr om jeg husker riktig og er det godt måltid i seg selv hvis man ikke er skrubbsulten. Det er ikke mer enn hva en hamburger koster på Macdonalds et kvartal bortenfor.

Kaffen deres er svært god, og en kopp er ikke priset høyere enn de fleste andre kaffebarer i området.

Ost, spekeskinke og delikatesser koster. Men de har ting du ikke finner mange andre steder i Norge. Og det er jammen litt mer spennede med 200g siciliansk sauemelksost enn det er med en kilo Norwegia. Det handler om livskvalitet.

De fører gode teer, inkludert noe av det best jeg vet i te som kan være litt slit å få tak i. Sammenrullede kuler med grønn te som er infusert med aroma fra jasminblomster. Pleier å ha navn som Jasmine Dragon Pearl og slikt noe.

Anbefaler i allefall en tur innom hvis man liker slikt.

Topp Bunn