Er HFS hacket....igjen???

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
HFS ligger sjølsagt under "Favoritter" på mine pc'er. Når jeg velger HFS, popper forsiden vanligvis pent og pyntelig opp med et "Velkommen, VilhelmW". Det skjer ikke nå lenger!! Nå popper det i stedet opp innloggingsbildet til HFS, hvor jeg hver bidige gang må inn med navn og passord. Deretter kommer det opp ei ufordragelig side hvor det påstås at jeg har vunnet en iPad...bare jeg svarer på et par spørsmål. Tidligere har jeg lagt ned denne, og på 2. eller 3. forsøk, komme rjeg inn som normalt.

I dag gikk jeg inn på denne siden i reint sinne & forbannelse, og ble oppfordret til å teste IQ'en min. Jeg heiv meg på, og etter noen spørsmål, ble jeg bedt om å legge inn mobilelefonnr mitt. Jeg gjorde det, og fikk oversendt pr. SMS en kode som jeg skulle legge inn i "undersøkelsen"...Vel, jeg gjorde det, og dermed hadde jeg abbonert på en eller anna tjeneste som lopper meg for kr. 120,- pr. måned!!! Ut fra dette, kan sikkert det meste om IQ'en min utledes - jeg gjorde det i alle fall, for den første tanken som flaug gjennom hodet, var: " Fy fa...! Hvor dum går det egentlig an å bli???". Men nå skjønner jeg meir av hvordan barn og ungdom og enkelte voksne, blir lurt og tappet for penger via mobilabbonementene sine. Jeg fikk opplyst i en påfølgende SMS at jeg kan stoppe tjenesten ved å sende "stopp" til 2011. Det har jeg selvsagt gjort, men jeg har en ekkel følelse av at tjenesten ike stopper der.

Vel, det var historen. Er HFS hacket? Har andre opplevd det samme, eller liknende? Hvis ja, hvordan i huleste blir jeg kvitt styggedommen, og får normale påloggingstilstander her igjen?

C

Cyber

Gjest
Jeg har opplevd de siste dagene å måtte skrive inn passord og brukernavn flere ganger, men ikke dette andre du nevner.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ok. Du får altså ikke opp ei side som forteller at du straks er en lykkelig vinner av en iPad eller iPhone? Det er nesten umulig å komme seg ut av denne siden - det nytter ikke å klikke på hverken den lille x'en på fliken, elle rpå den store røde x'en oppe i høyre hjørne ( jeg har Windows, ja..). Det eneste som funker hos meg, er å klikke tilbakepilen oppe i venstre hjørne. da forsvinner faenskapet, og innloggingssiden kommer opp.

Forbaska irriterende!!!

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Hva om du fjerner favoritten og sletter midlertidige internettfiler, for så å prøve igjen ved å skrive inn hele adressen?
Jeg har ikke problemer med hverken utlogging eller reklame/spam.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det høres ut som en "intern rens" er påkrevet. Det er ikke noe galt fra vår side så langt jeg kan se.

Tøm midlertige internettfiler fra browseren din for å se om det fungerer bedre for deg.

Du kan jo også prøve en annen browser eller maskin for å være sikker.

Mvh
Høvdingen

T

Tittentei

Gjest
VilhelmW skrev:
HFS ligger sjølsagt under "Favoritter" på mine pc'er. Når jeg velger HFS, popper forsiden vanligvis pent og pyntelig opp med et "Velkommen, VilhelmW". Det skjer ikke nå lenger!! Nå popper det i stedet opp innloggingsbildet til HFS, hvor jeg hver bidige gang må inn med navn og passord. Deretter kommer det opp ei ufordragelig side hvor det påstås at jeg har vunnet en iPad...bare jeg svarer på et par spørsmål. Tidligere har jeg lagt ned denne, og på 2. eller 3. forsøk, komme rjeg inn som normalt.
Du har fått en hijacker. Denne tar kontrollen over nettleseren din og sender deg til andre websider enn de du faktisk går inn på. Du bør kjøre CCLeaner (gratis) og installere noe antivirus, ett av gratisalternativene til AVG eller Avast bør holde.

I dag gikk jeg inn på denne siden i reint sinne & forbannelse, og ble oppfordret til å teste IQ'en min. Jeg heiv meg på, og etter noen spørsmål, ble jeg bedt om å legge inn mobilelefonnr mitt. Jeg gjorde det, og fikk oversendt pr. SMS en kode som jeg skulle legge inn i "undersøkelsen"...Vel, jeg gjorde det, og dermed hadde jeg abbonert på en eller anna tjeneste som lopper meg for kr. 120,- pr. måned!!!
Ring teleoperatøren din og forklar dem situasjonen. De vil høyst sannsynlig ikke belaste telefonregningen din for dette beløpet, siden du har blitt utsatt for ulovlig markedsføring under norsk lovgivning.

Hvis teleoperatøren din nekter å ettergi gebyret, så burde du betale telefonregning - gebyret og lage tvist om kravet. Teleoperatørene har et ansvar her og dette er Forbrukerrådet klare på, siden du som sagt har blitt utsatt for ulovlig (villedende) markedsføring etter norsk lovgivning.

C

Cyber

Gjest
VilhelmW skrev:
Ok. Du får altså ikke opp ei side som forteller at du straks er en lykkelig vinner av en iPad eller iPhone? Det er nesten umulig å komme seg ut av denne siden - det nytter ikke å klikke på hverken den lille x'en på fliken, elle rpå den store røde x'en oppe i høyre hjørne ( jeg har Windows, ja..). Det eneste som funker hos meg, er å klikke tilbakepilen oppe i venstre hjørne. da forsvinner faenskapet, og innloggingssiden kommer opp.

Forbaska irriterende!!!
Nei, og det hendte kun 2 ganger, kjører CCleaner en gang i uka her og det har ihvertfall forsvunnet nu.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for tips! Nå har jeg installert og kjørt ccleaner, og pc'en virker å være kjappere ved oppstart og sånt. Faenskapet som sender meg videre til denne rekamesiden, er imidlertid der fortsatt. Når jeg har fått den vekk, må jeg fortsatt logge meg på HFS med brukernavn og passord - hver gang. Slik var det ikke før, og slik er det helle rikke fra jobbe-pc'en. Der fungerer alt som normalt, så det er nok på akkurat denne pc'en at det har blitt sånn.

Midlertidige internettfiler, cookies og logger sletter jeg jevnlig. Men det ser ut som om jeg sliter med denne saken som har kommet seg innpå her....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kjører både CCleaner og Malwarebytes jevnlig. CCleaner fjerner stort sett bare gammelt skrot som tar opp unødvendig mye plass på harddisken, men jeg bruker også funksjonen i CCleaner for å rense registry etter at jeg har oppdatert eller deinstallert gamle programmer. Malwarebytes jakter opp og fjerner sånt som du har støtt på nå. Det er gratis, og burde være obligatorisk på alle PCer som brukes av tenåringer, i tillegg til en god virusbeskyttelse (jeg bruker FSecure). Anbefales, og det høres ut som du virkelig trenger et slikt verktøy. Se her:
http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free

Dessuten bruker jeg Secunia PSI for å holde oppsikt med sikkerhetsoppdateringer på alle installerte programmer. Det er en fordel å ha ett program som gjør det, heller enn at alle mulige programmer skal ringe hjem og sjekke for oppdateringer hver gang PCen booter. Da kan man slå av mange sånne "Check for update"-funksjoner og kverke diverse oppstartsprosesser som bare har det som funksjon. (Det siste gjør man f eks i CCleaner.) Secunia PSI finner du her:
http://secunia.com/products/consumer/psi/

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mulig at det fungerer bedre nå...i alle fall hvis jeg klikker på "bruktbørs" i stedet for hovedsiden til HFS. Da kommer jeg inn uten å være nødt til å logge på hver gang. Den hyggelige meldingen " Hei VilhelmW" kom nemlig opp nå...

Jeg har brukt Norton eller Norman antivirus, betalversjoner begge to. DnB / Nordlandsbanken tilbyr imidlertid gratis antivirusprogram til nettbank-kunder. tror det er norman som brukes der og. Uansett, jeg har ikke fått det på plass, og er akkurat nå uten virusprogram på denne pc'n. Hva bruker dere for å beskytte bærbare pc'er??

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
VilhelmW skrev:
Mulig at det fungerer bedre nå...i alle fall hvis jeg klikker på "bruktbørs" i stedet for hovedsiden til HFS. Da kommer jeg inn uten å være nødt til å logge på hver gang. Den hyggelige meldingen " Hei VilhelmW" kom nemlig opp nå...

Jeg har brukt Norton eller Norman antivirus, betalversjoner begge to. DnB / Nordlandsbanken tilbyr imidlertid gratis antivirusprogram til nettbank-kunder. tror det er norman som brukes der og. Uansett, jeg har ikke fått det på plass, og er akkurat nå uten virusprogram på denne pc'n. Hva bruker dere for å beskytte bærbare pc'er??
Drit i Norman og Norton, lager bare krøll og koster dessuten penger.
Innstaller Microsoft Security Essentials. :)
http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
tittentei1000 skrev:
VilhelmW skrev:
Du har fått en hijacker. Denne tar kontrollen over nettleseren din og sender deg til andre websider enn de du faktisk går inn på. Du bør kjøre CCLeaner (gratis) og installere noe antivirus, ett av gratisalternativene til AVG eller Avast bør holde.

I dag gikk jeg inn på denne siden i reint sinne & forbannelse, og ble oppfordret til å teste IQ'en min. Jeg heiv meg på, og etter noen spørsmål, ble jeg bedt om å legge inn mobilelefonnr mitt. Jeg gjorde det, og fikk oversendt pr. SMS en kode som jeg skulle legge inn i "undersøkelsen"...Vel, jeg gjorde det, og dermed hadde jeg abbonert på en eller anna tjeneste som lopper meg for kr. 120,- pr. måned!!!
Ring teleoperatøren din og forklar dem situasjonen. De vil høyst sannsynlig ikke belaste telefonregningen din for dette beløpet, siden du har blitt utsatt for ulovlig markedsføring under norsk lovgivning.

Hvis teleoperatøren din nekter å ettergi gebyret, så burde du betale telefonregning - gebyret og lage tvist om kravet. Teleoperatørene har et ansvar her og dette er Forbrukerrådet klare på, siden du som sagt har blitt utsatt for ulovlig (villedende) markedsføring etter norsk lovgivning.
Wow, CCleaner var effektivt. :D

Topp Bunn