Er dette noe å ta vare på ? Bilder

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ser ut som en metallinfattet diamant eller safir, konisk såvidt jeg klarer å se. Litt for tykk nålearm til å være helt bra. Nålen ser ikke så veldig slitt ut, men det er vanskelig å bedømme ut fra et bilde. Nok ikke den mest oppløste pu'en vil jeg tro :)

mvh Trond Kjetil
Nei det var som jeg sa tidligere, føltes som det hang en gardin foran høyttalerne. Blir spennende å høre med den nye pu`n og stiften ;D ;D

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ok, disse navnene har blitt nevnt i forbindelse med smellet:
-Motorkondensator
-Støykondensator
- Nettbryter
Her er noen bilder fra innsiden, fortell meg mine kompetente Dual venner, hva er hva?

Mvh
Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
det er denne som er problemet sannsynligvis:

Altså den grå dingsen :D

Den kan du få tak i en ny med samme verdi som den du har og bare lodde inn i stedet for den som står der. Da burde problemet bli løst.

Hvis det ikke virker er det noe med den bryteren som bryter signalveien.

Den går an å bypasse ved å lodde signalkabelen litt om slik at den er direkte koblet til armkablene.

mvh Trond Kjetil

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Og den bryteren for signalveien ligger inni her (stor rød pil)

Den lillle pila peker mot fjærene som aktiverer bryteren :)

mvh Trond Kjetil

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
det er denne som er problemet sannsynligvis:

Altså den grå dingsen :D

Den kan du få tak i en ny med samme verdi som den du har og bare lodde inn i stedet for den som står der. Da burde problemet bli løst.

Hvis det ikke virker er det noe med den bryteren som bryter signalveien.

Den går an å bypasse ved å lodde signalkabelen litt om slik at den er direkte koblet til armkablene.

mvh Trond Kjetil

Du er en kjernekar Trond!
Jeg tar sjansen på å spørre, siden du tydeligvis vet en del om disse her, hvor kan jeg henvende meg for å få tak i deler?

mvh
Lars

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Jeg foreslår litt mere diagnose og analyse før bytting av deler.

Først bør du sjekke om smellet kommer gjennom strømledninger, eller signal. Sjekk om du får smellet selv om forsterkeren spiller CD og du starter/stopper platespiller. Sjekk om smellet kommer selv om ikke platespilleren er koblet til. Med platespiller, er smellet volumavhenging.

Så kan det være at du bør bytte støykondensator, eller sette inn noen flere, eller kanskje bare bedre jording mellom platespiller og forsterker.

Her er skjema på motor til en 1228. nesten likt 1225, men med et par ekstra støydemoingskomponenter (de mellom 4-2 og 4-3).

Svein.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Jeg foreslår litt mere diagnose og analyse før bytting av deler.

Først bør du sjekke om smellet kommer gjennom strømledninger, eller signal. Sjekk om du får smellet selv om forsterkeren spiller CD og du starter/stopper platespiller. Sjekk om smellet kommer selv om ikke platespilleren er koblet til. Med platespiller, er smellet volumavhenging.

Så kan det være at du bør bytte støykondensator, eller sette inn noen flere, eller kanskje bare bedre jording mellom platespiller og forsterker.

Her er skjema på motor til en 1228. nesten likt 1225, men med et par ekstra støydemoingskomponenter (de mellom 4-2 og 4-3).

Svein.
Hei, Svein,
den lille runde mellom 4 og 2 på skjemaet er glimlampen som lyser opp stroboskopet i 1228. Hva den rektangulære tingen med en trekant på er vet jeg rett og slett ikke, måtte sjekke i den 1228 som jeg har her hos meg, og der var det ingenting i dens sted.
Støtter deg for øvrig i at problemet må diagnoseres nøyere før en går til det skrittet å bytte komponenter.

mvh Trond Kjetil

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Det kan være at den firkanten med trekant inne illustrerer strømforsyning til en RIAA forforsterker, som en del Dual ble levert med innebygget. I så fall så er det ikke en støtdempingkomponent (jeg trodde det kanskje kunne vært en varistor) :-[

Svein.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det kan være at den firkanten med trekant inne illustrerer strømforsyning til en RIAA forforsterker, som en del Dual ble levert med innebygget. I så fall så er det ikke en støtdempingkomponent (jeg trodde det kanskje kunne vært en varistor) :-[

Svein.
Ja, det stemmer nok, har jo selv en 1219 som ble levert med en slik RIAA forsterker innebygd. Det er jo symbolet for en forsterker selvfølgelig, det burde jo jeg ha skjønt :-[

mvh Trond Kjetil

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takker og bukker kara!
Har tatt med "plinten" på jobben for å modifisere litt.
Denne "plinten er jo bare tynn plastikk, så jeg tenkte jeg skulle stive den av litt, i tillegg til lage en litt fin ramme rundt.

Jeg får teste dette med smellet når jeg får den tilbake i det nye plintet.
Kanskje jeg skulle lage en liten tråd rundt dette også? ;D ;D

mvh

Lars

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takker og bukker kara!
Denne "plinten er jo bare tynn plastikk, så jeg tenkte jeg skulle stive den av litt, i tillegg til lage en litt fin ramme rundt.

mvh

Lars
Tråd med bilder! ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1

mvh

Lars
Jeg har startet med moddingen, og tatt bilder underveis, men skal jeg legge ut tråden på dette forumet, eller på DIY?
Hva mener dere?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Har mer her og gjøre enn på diy, mener jeg da. Siden dette dreier seg om rep av en spiller. Men selvfølgelig kan den jo vurderes til å være vintage og plasseres der, du får bedømme det sjøl :)

mvh Trond Kjetil

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Har mer her og gjøre enn på diy, mener jeg da. Siden dette dreier seg om rep av en spiller. Men selvfølgelig kan den jo vurderes til å være vintage og plasseres der, du får bedømme det sjøl :)

mvh Trond Kjetil
Desverre så hadde jeg allerede opprettet en tråd i DIY, fordi det tok litt for lang tid før dette svaret kom.

Men, de som er interessert finner nok frem til den også

;) ;D

Mvh

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ja nå har min nye (brukte) PU kommet fra Tyskland.
Den så godt brukt ut, men den virker nok bra.
Så nå er det bare å vente på den nye stiften, som forhåpentligvis kommer fra Japan snart.

Her er i hvert fall noen close up bilder på den "nye" PU`en

mvh

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg spurte litt tidligere i tråden om noen kunne fortelle meg hva slags ekstra utstyr jeg bør kjøpe, for å få best mulig lyd ut av spilleren.
Det jeg tenker på er børster, antistatic, platestrammer osv.
Hva trenger jeg, og hvor kan jeg kjøpe dette i Oslo området?

Takker!

Lars
Jeg venter femdeles på svar ;) Pleeaas! Ingen som vet om en eneste butikk i oslo området som fører slike ting?

mvh

Lars

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Platebørste: Standard kullfiberbørste som du får på nettet. Koster lite.
Stiftrens: Rødsprit er helt ok. Hører ikke forskjell på denne og lurium fra indre Himalaya. Kjøp noe enkelt.
Bruker ikke platestrammer på Dual da konstruksjonen gjør dette umulig. Spindelen er jo løs. En liten klump som vekt i senter av plata er jo mulig. Den kan du kanskje lage selv.

Bor ikke i Oslo. Kjøp fra Tysk ebay.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Jeg vil også anbefale en standard kullfiberbørste, kjøp gjerne to.
Til stiftrens har jeg en isopropanolløsning, sikkert blandet med destillert vann 1:1. Det er en liten flaske jeg kjøpte for mange år siden sammen med en liten børste, også den av karbonfiber med kort bust.
Platestrammer bruker jeg bare på Systemdek'en som har plan glasstallerken. Ellers ikke.

Ellers så bor jeg et lite stykke nord for sinsenkrysset så jeg er ikke spesielt godt kjent, men Oslo Hifisenter m.fl. må jo ha slikt å selge.

For meg funker ebay helt utmerket for alle mulige slike duppedingser jeg måtte ha behov for.

mvh Trond Kjetil

Topp Bunn