Er dette noe å ta vare på ? Bilder

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Svigermor hadde tenkt å kaste denne, etter at svigerfatter havnet på senilavdelingen.
Hun spurte om jeg ville ha den, så jeg tok den med hjem.
Er det noe å ha? Eller er det bare å kaste?

Lars

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Det er nok mange som mener at denne er "gull verdt", og at den låter bedre enn Rega P3 (tror det er en gjeng av disse på alternativaudio-forumet). Jeg har ikke erfaringsgrunnlag til å bekrefte eller avkrefte noe slikt. Den ser da ut til å være i god stand?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det er nok mange som mener at denne er "gull verdt", og at den låter bedre enn Rega P3 (tror det er en gjeng av disse på alternativaudio-forumet). Jeg har ikke erfaringsgrunnlag til å bekrefte eller avkrefte noe slikt. Den ser da ut til å være i god stand?
Ja da, den er godt holdt. I tillegg er stiften ikke brukt mye siden den ble skiftet. Men, det er kanskje datostempling på den? ;D

Er nok en del år siden denne har vært spillt på, men skal visstnok spille perfekt. Det sitter en din-plugg på den så der må nok noe gjøres hvis jeg skal få sjanse til å prøve den.

Takker for svar!

lars

O

om.s

Gjest
Dette gir noen våte øyner og drømmer!, men sundance har vel poengtert det viktige, prøv, og legg gjerne noen kroner på en ny pu og bedøm så selv, selv finner jeg tanken omm ett vintage anlegg litt spennende, selv om det ligger langt bak i hodet ett sted...

mvh

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg har jo en tråd (BryLar) gående på DIY siden, hvor jeg lager en platespiller sammen med BB. Men det kommer til å ta sin tid så jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke denne imens. Kan jo investere noen kroner i pu. Noen anbefalinger på noen som låter bra sammen denne?
Andre ting som bør gjøres? Rens? smøring? Lage en bedre plint?
Tar i mot alle gode råd med takk!

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hvorfor i all verden vil du kaste denne?
Jeg har ikke sagt at jeg skal kaste den, jeg bare spurte fordi jeg ikke har peiling på om det er noe å satse på. :-/
Med de svarene jeg har fått foreløpig, så ser det ut som den kan være noe å satse på?
Hadde alle sagt at det ikke var noe å ta vare på, så hadde jeg vel kastet den antageligvis, sånn er det bare.
Har vært borte fra vinyl i over 20 år, og hadde ikke noe interresse, annet enn å spille musikk på den tiden. Spilte på en billig Yamaha, og det var det. Har aldri hatt peiling, men ønsker å skaffe meg litt kunnskap nå.

Men takk for at du spurte ;D

mvh
Lars

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes faktisk 1225'en overrasket stort med masse driv og punch i forhold til en eldre Planar 3. Kanskje en tung plinth og fjerning av opphenget (type Lenco-modifikasjon) er noe å tenke på. Men det er ganske fullstappet på undersiden...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Den avbildede har AT-pu, og den er ikke så god som de Shure som 1225 også ble levert med. Jeg har spilt mye med slike (og andre) platespillere, og jeg liker de godt. Supre for rytmisk musikk, som jeg foretrekker.

Gå på tysk e-bay og kjøp et M 75/91/95 og en ny stift, gjerne en ed-variant hos stereoneedles. Du blir ikke skuffet.

Eneste vedlikehold: "Der steuerpimpel" må byttes om automatikken tuller, f.eks at armen ikke går inn over tallerkenen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Svigermor hadde tenkt å kaste denne, etter at svigerfatter havnet på senilavdelingen.
Hun spurte om jeg ville ha den, så jeg tok den med hjem.
Er det noe å ha? Eller er det bare å kaste?
Høres jo ut som en bra pris, eller omtrent det den er verdt i lydmessig forstand iallefall  :D  
En annen ting er det jo dersom man personlig liker å ta vare på gamle forbruksvarer; syltetøyglass, Tandberg-tv'er etc etc og har glede av det.

Det må være deilig (og billig) å leve lykkelig i den tro at disse folke-treskverkene er like gode som "vanlige" hifispillere  ;)
Imidlertid gir de helt ok musikk imo, bedre enn det rælet fra Japan som norske stuer ble fylt opp med på 80-tallet,, og er vel (så lenge de virker) en grei nok gratisintroduksjon til vinylverdenen. Især om man ikke forventer all verdens lydmessige egenskaper som dyrere spillere har.

Dersom budsjettet var trangt og jeg kun hadde digitale kilder, og jeg "arvet" en slik, ville jeg sett det som en glimrende mulighet til å begynne med vinyl. Kjøpt en anstendig riaa (Cambridge 640 er ikke verst, Rotel 970 fins jo her og der brukt) og en passende pu; og begynt å kjøpe LP'er. Når så samlingen tok seg opp en gang i fremtiden, så hadde vel lysten til å oppgradere til en hifispiller kommet, og da er jo markedet fullt av gode nye spillere til firesifret beløp. Da hadde jeg jo hatt en liten platesamling..

Er man heldig, så treffer man kanskje da på en samleglad som i forvillelsen betaler noen kroner for Dualen også.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ein spelar som rett nok er nokre år, men som også er i stand til å spele musikk på ein svært så skikkeleg måte. Det er ikkje verdas beste spelar, men her må du plassere ambisjonane og forventningane rett.
Snakkar vi om samanlikningar med nye, moderne spelarar i 10 kkr-klassen og oppover, er nok dei nye vesentleg betre. Men som eit alternativ for den som sit på eit knapt hundretals vinylplater, vil eg absolutt seie at det er verd ein liten innsats til oppussingsarbeid. Eller du kan prøve å få spelaren omsett for eit par tusen..han ser bra strøken ut.

P

Parelius

Gjest
Dette er en utmerket midlertidig løsning! Hør på Gjest (Karl?)

(Der var du ja, Vidar. Så var ikke Dualistene dødd ut ennå, ser det ut som...)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dersom budsjettet var trangt og jeg kun hadde digitale kilder, og jeg "arvet" en slik, ville jeg sett det som en glimrende mulighet til å begynne med vinyl. Kjøpt en anstendig riaa (Cambridge 640 er ikke verst, Rotel 970 fins jo her og der brukt) og en passende pu; og begynt å kjøpe LP'er. Når så samlingen tok seg opp en gang i fremtiden, så hadde vel lysten til å oppgradere til en hifispiller kommet, og da er jo markedet fullt av gode nye spillere til firesifret beløp. Da hadde jeg jo hatt en liten platesamling..

Er man heldig, så treffer man kanskje da på en samleglad som i forvillelsen betaler noen kroner for Dualen også.

Mvh Vidar P
Jeg kjøpte meg en EAR 834P RIIA for ikke så lenge siden, med tanke på å skaffe/lage meg en platespiller. Og så detter denne ned i fanget mitt. Har tatt vare på alle platene fra ungdomstida, så jeg har litt å spille med også. Har ikke mulighet til å koble opp denne i dag, da det er en Din plugg på den. Må antageligvis skaffe meg en overgang. Eller lønner det seg å lodde på nye plugger selv?

Lars

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Om du bruker overgang eller lodder på plugger selv har ikke den største betydningen her. Som A-Arve påpeker er ikke dette hifi i 10k-kronersklassen.

Vidar liker ikke Dual-fasinasjon. Det er helt greit det. Vi raljerer ikke over det.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Er det MM eller MC på denne? Hva må jeg passe meg for, så jeg ikke tar rotta på høyttalere osv? Og er det noen som vet om knappen bak på EAR`en skal stå inne eller ute hvis det er MM?
(da vet jeg i så fall hvis det er MC ;) )

Takker!
Lars

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Det er MM fra Audio Technika. Den er ikke dårlig. Tror ikke noe ved denne spilleren som kan ta rotta på høyttalerene dine.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Eller du kan prøve å få spelaren omsett for eit par tusen..han ser bra strøken ut.
Tror markedsverdien på en strøken 1225 er mer rundt 500,-

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Er det din religiøse overbevisning?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.601
Det må være deilig (og billig) å leve lykkelig i den tro at disse folke-treskverkene er like gode som "vanlige" hifispillere  ;)
Og en vanlig hi-fispiller er..........?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det må være deilig (og billig) å leve lykkelig i den tro at disse folke-treskverkene er like gode som "vanlige" hifispillere ;)

Mvh Vidar P

Se på lokket ;D ;D ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det sto det på vår gamle Garrard også.. :)
Ja, faktisk så står det vel på min Radionette Symfoni 3d og Studio 3d også, og jo.. faktisk på min Kvintett også :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det sto det på vår gamle Garrard også.. :)
Ja, faktisk så står det vel på min Radionette Symfoni 3d og Studio 3d også, og jo.. faktisk på min Kvintett også :)
Jeg kan jo late som ;D ;D ;D ;D

Lars

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Det må være trist å ha holdt på med hifi i flere tiår og ikke greie å plassere en gammel Dual lydmessig.
Godt vi har A-Arve. Han greier å være saklig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
AT-pickupen er litt lys og kaldare i klangen enn dei klassiske Shure som omtalast på alternativaudio. Men sporar godt, og med ny nål vil dei slett ikkje vere håplause (personleg føretrekk eg nok likevel ein Shure, helst med fineline- eller original såkalla NOSnål om du har råd til det. Pass deg for meksikanske - ubrukelege til musikk)

J

jukes

Gjest
AT-pickupen er litt lys og kaldare i klangen enn dei klassiske Shure som omtalast på alternativaudio. Men sporar godt, og med ny nål vil dei slett ikkje vere håplause (personleg føretrekk eg nok likevel ein Shure, helst med fineline- eller original såkalla NOSnål om du har råd til det. Pass deg for meksikanske - ubrukelege til musikk)
:)
Dæven og mye du vet om Dual/shure da ;) Arve :)

Har du fått deg en 1219? :)

Mvh Roar

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Passer de rett inn, eller må jeg kjøpe noe mer enn bare pu?
Og hvor lønner det seg å handle?

Lars

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Ny pickup kan monteres i den eksisterende holderen. 2 skruer og 4 tråder. - om du ikke får tak i en PU som allerede står i et Dual shell da.

Ellers låter Ortofon VMS20E knallbra på min Dual - for å nevne et alternativ til Shure.

Svein.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
:)
Dæven og mye du vet om Dual/shure da ;) Arve :)

Har du fått deg en 1219? :)

Mvh Roar
Eg har noko avgrensa fyrstehandskjennskap til spelarane, men armane er etter mine erfaringar vesentleg dårlegare enn meir moderne lettvektsarmar som Black Widow, Formula 4 og Clearaudio sin minste tangentialarm. I desse armane funkar Shure II godt, og får litt dårlegare karakter i den Dualarmen eg prøvde.
AT-mm-pickupar av det billege slaget let alle saman relativt lyst og til dels "kaldt", Shuren er meir nøytral.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg trenger en overgang fra 5pin Din til phono plugger. Hvor i Oslo området kan jeg få tak i det?

Takker for svar!

Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Passer de rett inn, eller må jeg kjøpe noe mer enn bare pu?
Og hvor lønner det seg å handle?

Lars
eBay er et utmerket sted for å finne pickuper som passer dual. Men du kan bruke alle pickuper med 1/2" feste, de passer i holderen.
Problemet med Shure er at de brukte en mengde betegnelser på hus som egentlig (ihvertfall internt) var temmelig identiske. På grunn av plastikkinnkapslingen kan valg av stift bli begrenset, hvis du da ikke går løs på plastikken med en dremel.
Nål kan du få tak i fra Jico, pass bare på at det er en SAS-nål.
Jeg spiller nå med en M75ED type 2 med original nål, bytter mellom den og en DM95G pu med NOS N91ED nål (har dremlet bort litt plastikk på pu-en :D ). DM95G fant jeg på eBay i Tyskland, NOS den også. G står for konisk nål, ED er elliptisk nude diamant.
Jeg var heldig og fikk kjøpt to NOS N91ED nåler "for en slikk og ingenting". Det går an, krever litt tålmodighet bare :)

Spilleren er sikkert grei den, i klasse med en 1228 vil jeg tro av de dualene jeg har prøvd. Kjenner ellers til 1219 og 701 som begge er gode spillere, om ikke akkurat high-end (for å bruke et forslitt begrep)

mvh Trond Kjetil

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Eg har noko avgrensa fyrstehandskjennskap til spelarane, men armane er etter mine erfaringar vesentleg dårlegare enn meir moderne lettvektsarmar som Black Widow, Formula 4 og Clearaudio sin minste tangentialarm. I desse armane funkar Shure II godt, og får litt dårlegare karakter i den Dualarmen eg prøvde.
AT-mm-pickupar av det billege slaget let alle saman relativt lyst og til dels "kaldt", Shuren er meir nøytral.
Kan skrive under på at Dual 701 ble vesentlig bedre da jeg skiftet arm på den til Formula 4 modifisert med karbonfiberrør. Den spiller med en Shure V15II.
Litt plunder å få start/stopp knappen til å funke uten alt automatikkmikkmakket under, men det gikk da det også :)

mvh Trond Kjetil

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Jeg trenger en overgang fra 5pin Din til phono plugger. Hvor i Oslo området kan jeg få tak i det?

Takker for svar!

Lars
Jeg bestilte fra Elfa, men så er Oslo litt langt usentralt for meg, da ;D ;D ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ny pickup kan monteres i den eksisterende holderen. 2 skruer og 4 tråder. - om du ikke får tak i en PU som allerede står i et Dual shell da.

Svein.
Jeg føler meg litt dum, men som sagt, jeg har ikke peiling på dette.
De PU`ene jeg finner på nettet ser stort sett slik ut, men den som sitter i nå ser ikke sånn ut i det hele tatt. Der sitter det fire tynne stikkere ved siden av hverandre?

Lars

Topp Bunn