Er det vanskelig å få ut all informasjonen på en CD ved ripping/brenning?

N

nb

Gjest
Dette ble opprinnelig postet i tråden "Hvorfor er dyr HiFi så billig" som et innspill i en diskusjon om drivverk, bruk av harddisk til lagring og avspilling av musikk og som en kommentar til påstand om at det er vanskelig å få laget en korrekt kopi ved brenning til CD. Gjentar her i tilfelle noen skulle ha interesse av det.
------
Sånn, da har jeg testet litt for morro skyld. Jeg har gjort følgende:

- Rippet en CD til harddisk i dbPowerAmp (Wrecking Ball av Emmylou Harris)
- Brent de rippede filene ut på CD
- Rippet de tilbake til harddisk fra den brente CDen.

Fikk samme resultat som 46 andre som har rapportert til AccurateRip i første trinn, så regner med at rippen min er korrekt. Jeg valgte meg en sang, "All my tears" og lastet inn i Audacity, tidsalignet de to waveformene(*), inverterte den ene og spille av begge samtidig. Resultat: Totalt tyssnad.

<b>Konklusjon: Min DVD-brenner er i stand til å hente ut all informasjonen på CDen, den er i stand til å skrive dette ut på en brennbar CD, og rippe fra den brente CDen med all informasjon intakt. All informasjon overlever lagring til harddisk og lesing fra harddisk. </b>

Men så står det også Super WriteMaster på brenneren så da må den jo være top notch. Kostet meg ca 200 kroner i innkjøp. Det skal også nevnes at både ripping og brenning er gjort i mange ganger normal hastighet. Ingen overraskelser så langt. DVD-brenneren er brukt både til rippingen og til brenningen.

Men så morroa: Frem med tusjen og bearbeide den brente CDen litt:

Samme test i Audacity etter ripping av "All my tears", men denne gangen med sorte streker gir samme resultat som tidligere. Det står ikke hvor tykk tusjen er, men tipper 0.7 millimeter eller deromkring. Så feilkorrigeringen er i alle fall i stand til å håndtere de 8 sorte strekene jeg har tegnet på CDen.

(*) denne operasjonen må gjøres fordi jeg får en offset på noen få samples, sikkert noe med oppsettet av programvaren min å gjøre, men det er irrelevant for lydkvaliteten. Det var kanskje 5-6-samples, noe som mefører at musikken starter mellom 5/44100 og 6/44100 - delers sekund senere.

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Du kan vel kjøre kommandoen "tree c:" og skifte ut C med den stasjonsbokstaven den aktuelle cdromstasjonen har.
Eller "dir c:" der du skifter ut C med den rette bokstaven for cdromstasjonen.

Dette må du gjøre med den brente cd'n i stasjonen.

N

nb

Gjest
el_mariachi skrev:
Du kan vel kjøre kommandoen "tree c:" og skifte ut C med den stasjonsbokstaven den aktuelle cdromstasjonen har.

Nå henger jeg ikke helt med her... siden jeg har offset etter brenning, så er ikke filene like store som originalen, de inneholder litt (mer) stillhet først, så en funksjon for å bitsammenligne filene feiler av den grunn, filene er ikke like store og alle samples er forskjøvet i forhold til hverandre. Var derfor jeg bruke Audacity til å sammenligne filene.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
nb skrev:
el_mariachi skrev:

Nå henger jeg ikke helt med her... siden jeg har offset etter brenning, så er ikke filene like store som originalen, de inneholder litt (mer) stillhet først, så en funksjon for å bitsammenligne filene feiler av den grunn, filene er ikke like store og alle samples er forskjøvet i forhold til hverandre. Var derfor jeg bruke Audacity til å sammenligne filene.
Beklager, misforstod problemstillingen.

V

vredensgnag

Gjest
Du kan gjøre hva jeg gjorde en gang - jeg stod og ristet på en cd-stasjon mens den kopierte en cd vha Toast. Det gikk helt fint, ristet mens CD-en ble lagt over i minne, og ristet da den ble brent over til en CD-R.

CD-Ren lot seg fint avspille.
;D

Og det ble ristet energisk.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Du kan gjøre hva jeg gjorde en gang - jeg stod og ristet på en cd-stasjon mens den kopierte en cd vha Toast. Det gikk helt fint, ristet mens CD-en ble lagt over i minne, og ristet da den ble brent over til en CD-R.

CD-Ren lot seg fint avspille.
;D

Og det ble ristet energisk.
Ja, jeg har aldri skjønt denne voldsomme bekymringen for vibrasjoner. Det er tydligvis kun et problem med veldig dyrt utstyr. Rimelige saker ser ut til å takle det uten problemer, i alle fall har ikke jeg eid noe der det har vært en utfordring. Bortsett fra platespilleren, selvsagt.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
1
Tror det handler om å få de rette vibrasjonene, jeg drev å jobbet litt som Dj og feedback kunne også oppleves med cd, mulig feilkorrigering og buffer har kommet lenger nå, men vibrasjoner kan påvirker det meste innen hifi ;D

Når det gjelder ren kopiering er dette planke kjøring

Mvh Roald

Topp Bunn