Er det mulig å få til lyd i dette rommet?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg dvs vi sitter nå å kikker på hus,bolig.

Vi kommer nok til å gå for en ene eller tomannsbolig, der jeg skal ha mitt eget gutterom. Dvs jeg kan gjøre hva jeg vil med tanke på akkustiske ting.

Vi har funnet en fin bolig, men jeg er litt redd for at det rommet som skal bli hifi-rom, kan bli svært vanskelig å få til.

Rommet er 283cm i breidde, og 430cm i lengde. Problemet er at den ene veggen kun er 76cm høy og da begynner skråtaket. Det skråer innover mot den andre veggen og har flatt tak på slutten på 56cm. Den andre veggen er rett, dvs normal.

Taket er gankse bratt altså.

Hvordan ser dere føre dere at det blir med 2 kanals hifi der? Er det mulig å få til?

Skal prøve ¨lage en tegning.

Mvh Peter

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Prøv å senk taket til 76cm..... Nei, det kan virke vanskelig, ja. Hvorfor skal vår hobby alltid lide for det klamme felleskapet? Er det ikke mulig å finne et bedre rom? Det rommet kan sikkert fungere bra som barne eller lagerrom. Eller vent til det rette huset dukker opp, en enebolig egner seg ofte bedre til hifi-rom. Litt lengre til naboer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal du ha en takhøyde på 1,8 meter - slik at du kan stå oppreist uten å stange hodet i taket - havner du ganske nøyaktig midt i rommet. D.v.s. rundt 1,4 meter fra langveggene. Det går jo an å snu lyttingen, slik at høyttalerne står der taket er lavest, men du må likevel gå og stå krokrygget fra 1,4 meter og inn, for å unngå å stange hodet i taket når du skal skifte CDer o.l.

Lytting "på langs" er vel ikke et helt umulig prosjekt. Med litt demping i taket over den høyttaleren som står der taket er lavest, KAN det kanskje gå. Men helt symmetrisk skal det godt gjøres å få det til å bli.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser ut som om det kan bli vanskelig ja, og da kommer vi nok til å gå for noe annet. Både jeg og min kjære ønsker et rom der jeg kan få holde på med hobbyen min i fred. Pluss et lite anlegg type Gallo, cabasse, bose ved tv-en.

Måtte bare se om noan såg en utvei i dette rommet som jeg ikke såg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.509
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om dere allikevel er forelsket i huset:

Ikke på langs, men på tvers med høyttalerene i den "lave" enden. Betjening er ikke noe problem, det er bare å tørre å bruke lange nok høyttalerkabler og sette elektronikken slik at man slipper å dille med fjernis. :)

Såpass kort lytteavstand blir nærfeltslytting; RoDa kan mye om det fra gamlehuset sitt. Akustikkplater må til, men det musikalske utbyttet kan bli supert.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1
Jeg har en hytte med høyttalere mot knevegg under skråtak, og det går fint! Kanskje noe horn-effekt pga skråtaket, men refleksjoner og standbølger er ikke problemet. Disse høyttalerene er 3-veis heftige Peerless DIY med 10" long throw bass , og måtte tuktes med sokker i bassrefleksporten, noe som uansett er en fordel.

Og grovt tverrsnitt løser problemet med lange høyttalerledninger. Kjøp noe grovt fra Clas eller en installasjonsforretning.

Lykke til!

Topp Bunn