Er det forskjell på NLE17 og Dact CT100?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Hei! lurte på om noen viste om det var noen forskjell på NLE17 og Dact Ct100.
Har skaffet meg en NLE17 og lastet ned manualen for CT100 trodde de var like men når jeg skulle justere gain på min pickup til 0,4mV i forhold til manualen ble det voldsom forvregning på kraftige partier.
Måtte opp til 1,1mv for å få det bra...
Låter fint nå men det hadde jo vært greit å vite om evt forskjeller.

Mvh J.O

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Mener og huske den tabellen for gain er noe snål ja, tror det er 0.4mv som er høyere enn 1.1mv. Her endte jeg på 2.0mv en gang, altså den er omvendt

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du har ikke misforstått da? Det er ikke 'utgangssignalet' man skal justere til 4,0 mV. Det mann skal justere er et gain som gir riktig utgangsspenning med en pickup som har 0,4 mV utgangsspenning.

Det betyr at man justerer opp gain med innstillinger tilsvarende lavere pickup-utspenning. Skal du ha lavere gain må du lete etter høyere spenning i tabellen.

Hvor høy utgangsspenning har pickupen din?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Er det forskjell på NLE17 og Dact CT100 (gain innstillinginger)?

Etter som jeg skjønner tabellen så skulle man justere etter utgangs speningingen på pickupen (0,4mV på min) for å få utgangsspenning på riaaen på 1V (linje signal)?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Vermin skrev:
Mener og huske den tabellen for gain er noe snål ja, tror det er 0.4mv som er høyere enn 1.1mv. Her endte jeg på 2.0mv en gang, altså den er omvendt
Mener du at on/off bryterne er motsatt eller at bryter 1 er 8 osv?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
J.O skrev:
Vermin skrev:
Mener du at on/off bryterne er motsatt eller at bryter 1 er 8 osv?
At bryter 1 er 8 tror jeg, det er en stund siden jeg justerte så jeg sliter litt med husken. ;)

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Det fungerer med motsatt (1-8), snodig dette.... Tror jeg må sende en mail til Dact og sjekke..
Har du standard Psu foresten?
kjenner det er litt fristende å leke litt med det.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.121
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Gain
The gain required for MC/MM cartridges can be set in accordance with the manufacturer's specification for
MC/MM nominal output level or experimentally. (For MC/MM nominal output levels below 0.10mV
(=100uV), gain is set at 0.10mV. For MC/MM nominal output levels above 10mV, gain is set at 10mV).
Both channels must be set identically unless balance adjustment is necessary. Select only gain settings
specified in table 2.
Other gain settings
The gain setting need not provide a CT100 nominal output level of 1 Volt (Vo=1V). Gain can be adjusted
so the CT100 output level matches the required input signal level of preamplifiers etc. Select only gain
settings specified in table 3. Gain should not be set so the CT100 output level at OUT1 and OUT 2 is
unnecessarily high, as this will reduce the signal to noise ratio. (For example, if gain is set at 0.10mV and
the cartridge nominal output level is 1.0mV, the signal to noise ratio is reduced by 20dB = 10 times).

Arne K

Vedlegg

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Er den jeg har brukt ja.... ;)

Topp Bunn