Er det forskjell på lyden i pure eller direct modus

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Er det forskjell på lyden i pure eller direct modus , dette vil jeg gjerne vite blant dem , som bruker hjemmekino forsterker som pre osv osv på musikk siden. Klarer dere og høre forskjell ?

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Pure direct kjører direkte forbi alt. Mens vanlig direct kjører også igjennom romkorreksjon og EQ delen av recieveren. Dette vil selvsagt skape store forskjeller, alt avhengig av hvilket rom det står i.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.353
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg hadde tidligere en Harman AVR 430 i hjemmekino-oppsett. Når jeg ville høre på musikk, kunne jeg velge mellom 2 kanalslyd med prosessor fortsatt innkoplet, (DSP i display) eller 2 kanalslyd direct/analogt. (Pure?) Denne låt ihvertfall mye bedre (mer naturlig) og tøffere i 2 kanals direct/analog modus. Da ble også mer forsterkerkraft gitt til de to frontkanalene. Vet ikke om dette er vanlig, men hjalp nok på det også

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Jeg kjører selv bare pure audio når jeg hører musikk , men nå har jeg effektforsterker som tar seg av frontene , liker at det skal være kraft utenom en hjemmkino forsterker wattene , jeg hører veldig stor forskjell på lyden i pure audio. Man får høre mer av den naturlige klangen og egenskapen høyttaleren din har. Her er oppløsheten i di øvre registeret og bassen så si perfekt , kunne sikkert fått ut mer , men dette er en stue og ikke et lytte rom , har selfølgeig gjort di akustiske tiltakene jeg kunne ha gjort , og det angrer jeg ikke på i dag. Men en ting onkyo sin 838 var bedre i pure audio enn marantz sin jeg hadde , mye bedre også både i det øvre og bass registeret. Nå har jeg truffet på pre siden med den onkyoen , nå skal sherbournen ut herifra og marantz mm 7055 skal inn , og da er jeg ferdig med dette annlegget , skal kansje prøve og selge klipsch subwoofrene mine og inn med en ken kreisel dxd-12012.

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Hører definitivt stor forskjell ja. I pure direct skrus alt av korreksjon og EQ av.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Ja denne eq ødelegger serlig når man hører på musikk , men jeg har den på når det kommer til film , der hjelper den meg litt angående rommet mitt på mange måter.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
EQ ødelegger ikke på noen som helst måte når det blir gjort riktig. Tvert imot faktisk og dette er egentlig ofte bare fordommer trekt på feilaktig grunnlag. Men slike romkorreksjonsprogrammer som sitter i recievere er ofte ikke spesielt gode. Spesielt om du har masse refleksjoner og lite akustikktiltak i rommet, ettersom korreksjonsprogramvaren får et for vanskelig utgangspunkt å jobbe ut i fra.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Kanskje jeg skrev litt fel her eq gjør en bra jobb i mitt rom , men jeg har den bare på under hjemmekino modus , og ikke når jeg hører musikk. Synes pure audio på onkyo er den beste jeg har hørt på , av flere av hjemmekino reciverene som har vert innom her , jeg prøvde ut marantz sr 7008 den gikk veldig fort ut igjen bare 5 dager varte den , opplevde som den ble for mye på det øvre registeret hos meg , di nye marantzene har en lysere lyd enn 05 serien. Så prøvde jeg en harman kardon avr 370 innom her ble litt lengere 3 uker , så prøvde jeg yamaha rx-a 2040 den var her noen mnd. Men så fikk jeg et tips om onkyo fra interconnect at den skulle være knall matsh på psb høyttalere generelt , og da fikk jeg tak i en onkyo tx-nr 838 som jeg har nå og den blir for og si det slik. Den traff midt i blinken på musikk underholdning og ikke minst hjemmekino underholdning :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har reciver som jeg har brukt en del til 2 kanals musikk oppigjennom. Hos meg har jeg Pure direct, direct og auto surround. Siden jeg spiller med subber også til musikk i 2 kanaler så brukte jeg direct. Da Pure direct ikke gav signal til subwooferene. Jeg har/hadde også mulighet for å slå av romkorreksjon, stående bølge kontrollen, EQ, og pase kontroll. eller en kombinasjon av alle. Så hos meg låt det best med direct, da jeg fikk justert delay på høyttalere og subber individuelt.

Likte dette såpass godt at jeg egnetlig er i gang med å gå bort fra dedikert 2kanals forsterkersett til musikklytting. Og bare kjøre alt igjennom en hjemmekino prosessor.

Har dog noen flere ting som skal vurderes. Så vi får se.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg kjører selv bare pure audio når jeg hører musikk , men nå har jeg effektforsterker som tar seg av frontene , liker at det skal være kraft utenom en hjemmkino forsterker wattene , jeg hører veldig stor forskjell på lyden i pure audio. Man får høre mer av den naturlige klangen og egenskapen høyttaleren din har. Her er oppløsheten i di øvre registeret og bassen så si perfekt , kunne sikkert fått ut mer , men dette er en stue og ikke et lytte rom , har selfølgeig gjort di akustiske tiltakene jeg kunne ha gjort , og det angrer jeg ikke på i dag. Men en ting onkyo sin 838 var bedre i pure audio enn marantz sin jeg hadde , mye bedre også både i det øvre og bass registeret. Nå har jeg truffet på pre siden med den onkyoen , nå skal sherbournen ut herifra og marantz mm 7055 skal inn , og da er jeg ferdig med dette annlegget , skal kansje prøve og selge klipsch subwoofrene mine og inn med en ken kreisel dxd-12012.
Noen spesiell grunn til at Marantz skal inn foran Sherbourn?
Hilsen Sven...sjakker`n.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Nei.
Det er ikke mulig å høre forskjell.
Selvsagt forutsatt at all prosessering som eq, bass-management osv er satt likt, de fleste av disse funksjonene blir koblet ut i Direct eller Pure-moder.

Og det er ikke så rart, for det viser seg at eventuell forringelse av signalet er identisk.
Jeg lurte nemlig på dette, om det faktisk var noen forskjell, og det viste det seg altså at det ikke var, ikke engang mulig å måle forskjeller i støyspekter.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Noen spesiell grunn til at Marantz skal inn foran Sherbourn?
Hilsen Sven...sjakker`n.
For sherbourn er bare 2 kanaler og jeg har løst på en 5 kanaler , men det er jeg mest redd for at jeg driter på draget , har hørt rotel skal også være bra på psb og primare. Sitter for og si det rett ut og klør meg i hodet. Værste av alt er jeg fornøyd med lyden er ikke noe med det , men pågrunn av denne 5 kanalen er for og få vekk all last for reciveren , og da tenker jeg på centeren og surround høyttalerene.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Nei.
Det er ikke mulig å høre forskjell.
Selvsagt forutsatt at all prosessering som eq, bass-management osv er satt likt, de fleste av disse funksjonene blir koblet ut i Direct eller Pure-moder.

Og det er ikke så rart, for det viser seg at eventuell forringelse av signalet er identisk.
Jeg lurte nemlig på dette, om det faktisk var noen forskjell, og det viste det seg altså at det ikke var, ikke engang mulig å måle forskjeller i støyspekter.
Her har du rett , på min onkyo klarer jeg ikke og høre froskjell på pure audio eller direct , for di er helt lik , og nei min onkyo slår ikke inn subwoofrene osv osv når direct er inne. Derfor kjører jeg bare pure audio , men dette for at displayet forsvinner. Så forskjellen på pure audio og direct , så jeg har funnet er at displayet kommer på det er alt , ingen forskjell i lyden.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
kanskje jeg skulle ha skrevet pure , direct og stereo , men i hvertfall hos meg og min hjemmekino forsterker , klarer jeg ikke og høre forskjell på pure eller direct , direct og pure på min onkyo tx-nr 838 er bare at displayet slår seg på eller av , selfølgelig kan det jo være flere innstillinger her , men det tviler jeg på for jeg har gått gjennom denne reciveren fra topp til tå. Men stereo hører jeg forskjell , da slår eq seg inn og ødelegger mye på musikk siden hos meg , så denne er av når jeg spiller med stereo i musikk en sjelden gang. Men i hjemmekino modus , da hjelper eq meg og denne er da på.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hifi klubben påstår at hvis man skal bruke Pure Direct må man manuelt sette høyttalerene til large og slå av sub. Selv om receiveren skal gjøre dette automatisk. De mente det var hørbart og målbart.

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Kjører stort sett med romkorreksjon med både musikk og film her.

På min Marantz så skrur den også av videodelen i tillegg til display og alt det andre i Pure Direct.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Hifi klubben påstår at hvis man skal bruke Pure Direct må man manuelt sette høyttalerene til large og slå av sub. Selv om receiveren skal gjøre dette automatisk. De mente det var hørbart og målbart.
Det er tull hvorfor di har sagt dette er for meg helt tullete , når jeg setter min i pure audio så slår alt av eq , subwoofere , displayet osv osv automatisk.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Det er tull hvorfor di har sagt dette er for meg helt tullete , når jeg setter min i pure audio så slår alt av eq , subwoofere , displayet osv osv automatisk.

Ja. Men det er hvis du kjører digitalt signal.
Selv bruker jeg analoge rca kabler når jeg spiller musikk. Da har man på Onkyoen muligheten til å kjøre subbene også.Dette selv om den står på pure direct.
Da virker delefrekvensen som er satt på Onkyoen. Er litt usikker på om avstand og romkorreksjon på sub nivå er i bruk da. Men det spiller ihvertfall bra hos meg.
Å spille uten sub hos meg er uaktuelt med dagens oppsett og mitt behov for bass.

Og med rca kabler på musikk så hører jeg forskjell på direct og pure direct og stereo.
På pure direct er det helt klart mer detaljer og oppløsning. Dybde og bredde er også bedre.
Alt låter også mer behagelig og avslappet, med god dynamisk følelse.

Har prøvd digital kabel og Hdmi også.
Da synes jeg forskjellene var ubetydelige om ikke fraværende.

Dette kommer mest sannsynligvis av at når den står i pure direct med analog inn så behandler Onkyoen signalet analogt hele veien.
Med andre ord lite tap.

Mens med digitalt inn så blir signalet behandlet av Onkyoens DA converter. (Som er i mitt tilfelle er dårligere enn den som sitter i cd spilleren)
Onkyoen sin dac er lite oppløst og mangler etter min mening mye.
Og det kan høres ut som dere er enige i det. Da dere ikke hører forskjell på om lyden bare går igjennom dac eller også eq og romkorreksjon.
Gått ut fra at det er satt likt: )
Enig her jeg og.

Jeg har også en Panasonic bd 500.
Den har igjennom lyd og bilde fått veldig god kritikk for den gode analoge lyd delen.
Mulig jeg er bortskjemt men synes den er dårlig.
På denne er det litt vanskelig å høre forskjell på analog og digitalt.

Men cd spilleren (les DVD spiller fra Micromega. 17 år gammel)
Den er fantastisk på musikk. Og ett stort løft lydmessig.
Så jeg tror folks utgangspunkt også kan være med på å avgjøre hva man hører. For det er vel vitsen med hele hifi interessen.

Topp Bunn