Er det ett marked for eldre 78 plater?

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.308
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Jeg kjøpte en bunke LPer forrige uke og fikk på kjøpet med en haug gamle 78 plater jeg ikke har brukt for (I mapper ala fotoalbum).
Har de noen verdi? Evt hva ser jeg etter når jeg skal sette pris på dem?

jorwed

LarsC

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2012
Antall liker
150
Torget vurderinger
1
Folk samler ofte på norske titler. Kristne titler er lite ettertraktet. Ikke så mye interesse på utenlandske. Men har du noe blues eller r&b kan jeg være interessert. Alt annet er det best å legge ut på finn eller qxl og se hva som skjer.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.308
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Takk for svar LarsC. Det er i hovedsak norske titler og lite kristenmusikk så langt jeg kan se.
Skal legge dem ut på finn når jeg får tid til å gå igjennom dem alle og ta bilder. Slenger med en Lenco spiller og Radionette høyttalere :eek:)

De jeg fikk dem av snakket om at noen av dem var litt verdifulle (1. utgaver eller noe slikt.)
Skal oppdatere når jeg har bilder. :eek:)

J

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Dette er vel egentlig et tema for spesialister. Prising av 78-plater er en temmelig håpløs oppgave for folk uten erfaring. Generelt har folk alt for høye forventninger til verdien, idet de tror at formatet i seg selv (Dvs 78 rpm) gjør platene verdifulle. Verken det eller f eks alderen spiller noen særlig rolle. Det som betyr noe, er faktorer som etterspørsel (selvsagt) i forhold til tilbud av denne konkrete innspillingen, originalitet (dvs om det er originalutgivelse), hvem som spiller eller synger, label, opplag og platens tilstand. Dette er noe man ikke kan lese seg til over natta, og sannsynligheten for å bli lurt dersom man mot formodning skulle sitte på en skatt, er stor.

Mitt råd er å høre på platene. Liker du dem, beholder du dem uten å tenke på verdien. Liker du dem ikke: Gi dem bort til noen som vil ha dem. Da blir du i alle fall ikke lurt.

Topp Bunn