Er det en påhengsmotordoktor i salen?

R

Rojoh

Gjest
Har en 2-takt 4-sylindret Yamaha 115. På tomgang "nyser" den og kveles. Klarer jeg å få opp turtallet litt, så holder den seg, men går litt ujevnt. Tror muligens den ene sylinderen er død. Spurte mekaniker, og ble tipset om å drenere forgasserne - gjorde det, men uten resultat. Egentlig er jeg 98% grønn når det gjelder motorer, men hvis det er noen som har gode tips på hva som kan være årsaken, så kan jeg kanskje få til noe. Kan det være noe med tenning?

#Edit: Tror ikke det er svineinfluensaen som har slått til.

Mvh. Johan

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.651
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er vel på ingen måte mitt felt, men....

Hvis du har samme effekt på full gass som før - så har det ikke gått noen sylinder/ventiler.

Er det noe forskjell på tomgang med kald opg varm motor - i så fall kan det indikere problemer med choke/kaldstart.

Ellers kan det jo være blandingsforhold her da - og justering av forgassere er vel ikke noe for amatørere (er det 1 eller 4 forgassere?)

(ellers er det jo alltid greit å sjekke at det ikke er noe tenningsrelatert (gode plugger, ikke overslag i pluggledninger, god kontakt i pluggledningene)

mvh
OMF

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.176
Enig med OMF.

Du kan sjekke tenningen med en coiltester også.
Den settes i serie med pluggledningen. Består av et lite
glass med "brudd i ledningen" inni. Hvis spenningen fra coilen
er god nok vil du se gnisten slår over inne i glasset.

Da kan du eliminere tenningsproblemet i hvert fall.
(Såfremt du har nye plugger vel og merke..)

Mvh.

Leif

R

Rojoh

Gjest
Jeg er faktisk litt usikker på om jeg har full effekt. Virker litt slakkere ut, men er sannelig ikke helt sikker. Merker man stor forskjell hvis ene sylinder fusker litt? Den er nok ikke helt død, da nysingen kommer med litt mellomrom.

Når det gjelder varm/kald, så er problemet det samme hele tiden.

Kanskje jeg skal skru ut tennpluggene og ta et bilde? Jeg aner ikke hvordan de skal se ut. Godt mulig at det er kontaktproblem i ledningene. Skal se om jeg kan få ohmet dem og kjøre på med litt elektrorens.

Skal se om jeg kan få tak i en coil-tester. Pluggene ble skiftet i vinter (går iallefall ut i fra det siden jeg hadde motor til vinterkonservering).

Mvh. Johan

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Det billigste er vel å handle nye plugger og sette i? Fort går det også...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Det er mest sannsynlig dårlig tenning. Skift pluggene.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.176
Ville sjekket om pluggene var nye først.
Evt. gå over de med litt electroclean eller annet kraftig løsemiddel
og en messing- eller stålbørste.

Ser du mye seigt sot på pluggene dine er det noe fishy her.
Særlig om du kan se noe særlig forskjell på de.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Var det bensin på motoren under vinterlagring ? Er bensinen oljeblandet eller er det separat oljetank ?

Det høres veldig ut som om du har problem med bensintilførselen fra forgasser til motor.
-dersom den går jevnt på høyt turtall vel og merke.

Pluggene skal ikke være brune og fuktige eller hvite og tørre.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Er bensinen fersk? Enkelte motorer går ikke på gammelbensin (fra året før!).

R

Rojoh

Gjest
Jeg har separat oljetank. Det rare er at moteren har funket fint nesten hele sesongen. Den begynte å fuske sånn midt i sesongen. Ingenting spesielt utover at man selvsagt fyller på litt mer olje og mye mer bensin etterhvert ;D Kan jo være at det har kommet noe smårusk som har lagt seg i ene forgasser eller noe lignende.

Jeg får se om jeg får byttet plugger og kanskje også nye pluggledninger i morgen.

Om motoren går helt jevnt og fint på høyere turtall, det er jeg usikker på. Kjører jeg den på normal tomgang, så kveles den. Øker jeg turtallet, så nyser den fortsatt, men den stopper ikke. Sender bare ut en liten røyksky og fortsetter til neste hikk. jo høyere turtall, jo mindre merkbar hikk.

Mvh. Johan

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Det er tre saker som trengs / må fungere for at en motor skal rusle og gå.

Nr 1. Drivstoff, riktig type og kvalitet.

Nr 2. Gnist. Coil, tennplgger, ledningsnett.

Nr 3. Kompresjon. Har du ikke det blir det dyrt!

Når motoren går på tomgang har du ganske sikkert kompresjon. Mest sansynlig har du også bensintilførsel, skjønt det kan være et eller annet som gjør at den ikke får nok når turtallet økes, men ville ikke ha startet der. Forgasserjustering er ikke noe for en amatør uten nødvendig kunnskap / verktøy.

Ut fra det du sier skulle jeg tro du har et tenningsproblem. Coilen er nok det siste jegville ha sjekket i og med at den går om en uryddig. Sjekk plugger evt bytt dem med nye, og så burde du fått målt evt byttet pluggledninger og ledningen til coilen. Det er en begynnelse.

To-takts påhengsmotorer er i likhet med badevekter direkte ondskapsfulle innretninger! ( Empiri etter et langt liv som har inneholdt nærkontakt med begge deler.)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Tipper du ender opp på verksted med denne saken her. Et tips er å forhøre seg litt om hvilke verksteder i området der du bor som er gode på utenbords/ påhengere heller enn å levere inn på første og beste. Her hvor jeg bor er det étt av fire/ fem verksteder som gjør bra arbeid.

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
Påhengsmotorer er vel ikke mitt hovedfelt, men det er en ting du kan prøve før du gjør noe annet.
Demonter slik at du får lagt hånden direkte over innsuget til forgasseren når du har fått start, ideen med dette er at når motoren får ''luftunderskudd'' til forgasseren vil den da suge og sprøyte ekstra bensin igjennom dysene.
Det kan være så enkelt som at en av dysene er delvis tett, og ved å ruse motoren samtidig som du ved korte intervaller legger hånda over innsuget vi du muligens få dradd partiklene igjennom dysene.
Hvis du prøver dette er det alfa og omega at du er renslig, skittne hender er bannlyst!
Lykke til :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Bare for å være jævlig kan jeg opplyse at den eneste motoren jeg har prøvd som hadde revet seg (dvs. en bit av stempelet var revet løs pga maglende smurning) oppførte seg akkurat slik som din. :eek:
Den gikk ikke ordentlig på tomgang og måtte gi gass for at den ikke skulle stoppe. Dette gjorde det vanskelig å få den i gir; ekstra gass måtte gis. Dette er ikke å anbefale! Det endte med at jeg knakk akslingen! :eek: :eek:. I tillegg hadde flere timers kjøring med revet stempel ødelagt innsiden av sylinderen. Da jeg drev med feilsøking sjekka jeg plugga. Den med i revet sylinder var sotete (ikke rart med den dårlige kompresjonen) og jeg trodde det var problemet. Ny plugg gav bedre resultat men bare en halv time eller så. Da var den nye pluggen like nedsota. Åpnet motoren og så skaden. Får håpe du ikke er like uheldig!

Så der satt jeg med en motor med knekt aksling og ødelagt motorblokk.
Jeg var heldig! Jeg averterte etter byttemotor (Johnson 50Hk) og utrolig nok fikk jeg napp i nabolaget! Fikk lite brukt motor med knust undervannshus for 500kr! Aksling måtte jeg kjøpe sjøl. Mye jobb, men fikk det til. Det nye blokka var nesten ikke brukt. Kunne ennå se disse ripene på kryss og tvers inni sylindrene.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.714
Sted
Hus
Har du veivhusspyling av bensin-luftblanding? De fleste totaktere drar inn bensin-olje-luft fra forgasserene gjennom veivhuset for å smøre veivaksel og sylindere. Kan hende at bladventilene som lukker når stemplene er på vei ned er dårlige/defekte siden den nyser. Kan hende at korrosjon har ødelagt disse ventilene hvis det har vært magert med olje i bensinen selv om det er separat oljetank. Hvis disse ventilene er utette, så kommer ikke riktig bensin-olje luftblanding inn i sylinderen når stemplene er på vei ned for å tvinge bensindampen inn i sylinderen og skylle vekk eksosen :)

R

Rojoh

Gjest
Skiftet plugger i dag. De gamle så slik ut:

Ser ut som om de er sotet. Sjekket pluggledningene. To av dem var ganske oksyderte. Kjørte på med litt løsemiddel, men virket ikke som alt dette hjalp nevneverdig. Kjørte/kinnet motoren sur, så får prøve litt igjen senere.

Er vel redd for at dette er makaniker/Snåsamannen-mat. Vel, vel: Shit happens. :-\

Mvh. Johan

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.651
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vanskelig å se om pluggene er slitte - derimot ser de rett og slett våte ut....tegn på at motoren har fått for mye.

Noen kjappe tips:
Sett batteriet ditt i lading umiddelbart (Det taper seg voldsomt på å stå utladet)
Kjøp nye plugger og pluggledninger (Det er uansett greit vedlikehold osm ikke koster mye)

Når du prøver å starte igjen - så bruk minimum gasspådrag til og begynne med - slik at du ikke "drukner den ytterligere".

Luftfilteret er jo også en enkel sak og sjekke at i orden!

Mvh
OMF

R

Rojoh

Gjest
Jeg satte i nye plugger. Biltema riktignok, men fikk da ekvivalent type. Mellomrom justert i.h.t. NGKs anbefaling for gjeldende motor. Det rare er at med de nye pluggene får jeg ikke start. De gamle fungerer bedre. Prøvde å stoppe lufttilførselen i korte støt foran luftinntaket til forgasserne, men nyttet ikke særlig (aner ikke om jeg gjorde det riktig heller... ;D )

Nå har jeg fått kontakt med service-verksted for Yamaha. Mekanikeren er på ferie, så det går nok litt tid før evt. reperasjon lar seg gjennomføre. Får skifte pluggledninger i morgen og se om det hjelper. To av plugghettene var såpass korodert, at det høyst sannsynlig har innvirkning. Jeg har også registrert at problemet med nysing er noe mindre når motoren har fått kjørt seg litt (men ikke nok til at nysingen forsvinner).

Mvh. Johan

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
559
Torget vurderinger
2
Hei,nu har aldri æ skrudd på noe slikt,kun biler.Har skrudd franskt og tyskt men har hørt at japser godtar kun NGK :eek: Kanskje det er problemet ::) For å teste effekt i coil lager du gnistgap på 12-15mm,det skal en coil klare,hvis ikke er den svak.Gnist får du ved normal åpning men er ikke sikkert den klarer den under trykk nemlig,derfor 12-15mm.Dette kan gjøres på forskjellig vis;Hold dem med SKIKKELIG ISOLERT tang i den avstanden til gods eller modifiser plugg ved å sage av gjengeparti slik at avstanden blir som foreskrevet,så surrer du en kabel rundt det som er igjen av gjengeparti og kobler andre enden med f.eks krokodilleklemme til jord.

mvh Filip

Topp Bunn