Hmm... interessant tråd...
Jeg har en NAS (nettverksdisk) der musikk er lagret, en stasjonær pc som stort sett kjører sqeezesenter og Logitech transporter samt SB Classic
Hos meg blir lesing av data og oppsett slik:
Oppsett 1:
DATA leses digitalt av NAS (Med buffring av data i minnet & feilsjekk) --> overføring digitalt via kabel/router til PC/Squeezecenter (med buffring av data) --> overføring digitalt via WLAN til Transporter (med buffring av data), analogt fra Transporter til effektforsterkere.
Oppsett 2:
DATA leses digitalt av NAS (Med bufring av data i minnet & feilsjekk) --> overføring digitalt via kabel/router til PC/Squeezecenter (med buffring av data) --> overføring digitalt via LAN til SB Classic (med buffring av data) --> overføring digitalt til DAC i hjemmekinoreceiver --> overføring analogt fra hjemmkinoreceiver til effektforsterker.
Slik jeg har lest protokollen som brukes for nettverkskomunikasjonen (overføring av data mellom komponentene frem til og med SB Classic/Transporter) gjøres det også normal feilsjekk her på oversending av datapakker. Hastigheten i oversending av datapakker i nettet overstiger høyt over hastigheten på digitalt signal inn i DAC-komponenten og så lenge det buffres i leddet forran DAC (SB/Transpoter, etc.) vil eventuell feilsending av datapakker elimineres med resending av datapakke (så lenge man har LAN eller WLAN med god nok kvalitet, dvs nettverk ikke faller ut over tidsrom som gjør at buffer går tomt i ledd forran DAC.)
Mine betraktninger:
--> Slik jeg vurderer det så er potensiell kilde hos meg til Jitter vil vel være overføring digitalt via SPDIF mellom SB Classic og DAC i hjemmekinoreceiver? Selv her er DAC bygget opp slik at den klokker inn på +/- spenningen i det digitale signalet og stiller seg inn etter dette. Ut fra dette oppfører DAC'en seg som en switch som leser 1'ere når spenningen stiger over et minimunsnivå på pluss siden (firkantpuls) og 0 når spenningen går under et maksimumsnivå (som er tilsvarende lavere en minimumsnivået for pluss siden). Dersom signalet som sendes til DAC forringes ved at firkantpulsen avrundes, eller forskyves under oversending så blir det et en feilkilde.
---> Om jeg setter en "World Clock" til å styre avsender av signal til DAC og DAC så betinger det at disse komponentene mottar også mottar klokkesignalet samtidig for at dette skal bli helt korrekt (avhengig av signallengde på klokkefrekvens). Normalt vil likevel en slik klokkefrekvens ligge så høyt at forskjellene blir minimale sammenlignet med frekvens på signalet som hos meg går via SPDIF.
-----> Dersom lesing av data fra DISK kan medføre et Jitterproblem så er det også mange andre komponenter/elementer i kjeden som kan tilføre dette. Jeg ville heller fokusert på disse så lenge disken/lesing av disken fungerer normalt i datasammenheng.
-----> Jeg tror de fleste av oss (med "normale" annlegg) har mere å hente på å få inn en god DAC eller oppgradere andre komponenter i anlegget. Det siste vi trenger bekymre oss for er lesing av disk så lenge dette fungerer normalt i datasammenheng da hastighetene her overstiger mange ganger frekvensen på et digitalisert audio-signal.
:::: Uansett så ville det være interessant å se noen tester på dette med lesing av disk. Det jeg anser som viktig her er ikke hvor ofte det leses feil på disk men hvor ofte mottaker (programvare/komponent) mottar feil i data, gitt at disken har feilsjekk og korrigering.
NB! Dette er mine betraktninger..