Er det bedre lyd i flash disker enn hardisker?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
Nå som det kommer større og større flash disker så kan vel de også brukes i NAS konfigurasjoner?

I og med at "bevegelige deler" i både drivverk og harddisker forringer lyden så kanskje dette er en mulighet?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg vil si nei, men der kommer mindre støy fra NASen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
hel skrev:
I og med at "bevegelige deler" i både drivverk og harddisker forringer lyden så kanskje dette er en mulighet?
Hvor har du det fra? Står slikt i hifiblekker?

Den eneste form for lydforringelse en vanlig harddisk kan gi er lyden den lager ved avlesing. Putt i så fall boksen den er montert i utenfor lytterommet.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En hardisk kan da bli lest av feil den og? :p

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Én måte å se det på er at en SSD-disk fører til mindre strevsomme I/O-operasjoner i Windows som kanskje kan påvirke lyden (hvis man snakker om PC-basert avspilling)?

Ligger en lang tråd om dette på XXHEs forum, www.phasure.com

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Joda. Men hva er det som skjer når f.eks. en Slimdevicesboks spiller musikk?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
stejorge skrev:
Tviler på at dette har noen innvirkning på lyden.
...Men så var jo CD mediet den perfekte løsningen og alle spillere var like gode en gang for lenge lenge siden ::)

Men det som ER en bedre løsning er memory spiller, dvs filen blir lagt til minne før avspilling slik at en ungår I/O operasjoner til HDD under avspilling/lesing slik som cMP feks http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=pcaudio&m=27041&bcsi_scan_19D477DCE960AFF1=p5ifPOfJJwbrOcvcM8zccxcAAACMfSJa&bcsi_scan_filename=vt.mpl
XXHighEnd konverterer FLAC-filene til WAV og laster dem inn på RAM før den begynner avspilling. Kanhende det er noe av grunnen til at det lyder så mye bedre enn alle andre softwareplayere.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Jeg registrerer at deler av HiFi-idiotien er på god vei inn i dataverdenen. Jeg er egentlig ikke overrasket, men synest det er trist. Den økende interessen for lyd via PC representerte i det minste en sårt tiltrengt nyvinning. En utvikling i brukervennlighet, muliget for svært billig og kraftig DSP, digital deling og slikt via f.eks Audiolense eller lignende løsninger for de som ønsker slikt. Og en fjerning av behvoet for - i mine øyne - et av de mest meningsløse HiFi-produktene som finnes, nemlig dyre drivverk.

Men nå kommer det vel - audiograde harddisker, audiograde USB-kabler, audiograde SATA-kabler, vibrasjonsdempende føtter "spesialutviklet" for at PCen skal klare å lese av de skjøre musikkdataene på disken. Denon har allerede begått den frekkhet å lage en nettverkskabel som selger for 4-5 tusen på HiFi-klubben. Jeg regner med at det kommer mer av den sorten. Det diskuteres endatil hva som er den mest musikalske NASen. Kjenner idiotien ingen grenser i denne hobbyen?

Sukk, sukk og atter sukk.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
unodostres skrev:
Jeg registrerer at deler av HiFi-idiotien er på god vei inn i dataverdenen. Jeg er egentlig ikke overrasket, men synest det er trist. Den økende interessen for lyd via PC representerte i det minste en sårt tiltrengt nyvinning. En utvikling i brukervennlighet, muliget for svært billig og kraftig DSP, digital deling og slikt via f.eks Audiolense eller lignende løsninger for de som ønsker slikt. Og en fjerning av behvoet for - i mine øyne - et av de mest meningsløse HiFi-produktene som finnes, nemlig dyre drivverk.

Men nå kommer det vel - audiograde harddisker, audiograde USB-kabler, audiograde SATA-kabler, vibrasjonsdempende føtter "spesialutviklet" for at PCen skal klare å lese av de skjøre musikkdataene på disken. Denon har allerede begått den frekkhet å lage en nettverkskabel som selger for 4-5 tusen på HiFi-klubben. Jeg regner med at det kommer mer av den sorten. Det diskuteres endatil hva som er den mest musikalske NASen. Kjenner idiotien ingen grenser i denne hobbyen?

Denon sin kabel var bare for drøy...utrolig festlig å lese brukertilbakemeldingene på Amazon, hehe.

At folk spiller musikk fra PC synes jeg er en fin utvikling, slik at man kan få bukt med meningsløse søvlplater, et eldgammelt medium for å lagre digital lyd, som i tillegg er suboptimalt mht oppløsning på den digitale lyden og problemet med laserlesing i sanntid.
Jeg har brukt PC som hovedkilde i 10 år nå, og er glad for at jeg kom meg av cd-kjøret veldig tidlig. Har spilt musikk fra veldig mye rart av maskiner. Jeg tviler på at disker, internkabling i maskiner osv spiller noe rolle. Men er det snakk om software er det klart dette er viktig. Uten å vite så mye om hvordan det fungerer kan jeg i alle fall konstatere at ett program her lyder vanvittig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
unodostres skrev:

Det er en grunn til at det er feilkorigering på cd spillere, og at det er feilkorigering i datamaskinprogrammer og i netverk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
unodostres skrev:

Må si meg enig. Vedkommende som har utviklet cPlay snakker mye om at datakomponenter kan ha innvirkning på lyden og kommer med konkrete anbefalinger, men jeg tror ikke det finnes noen seriøse tester som støtter opp om dette. Inntil jeg ser skikkelig tester som bekrefter det, så regner jeg det for placebo. Når det gjelder XXHighEnd og Cplay, så låter de sansynligvis annerledes p.g.a. oppsampling. Alt kan forklares.

SoundOnSOund gjorde forøvrig en test for en del år siden for å finne ut om diverse datakomponenter hadde negativ innvirkning på lyden. Jeg tror de både målte og utførte blindtester. Resultatet viste at datakomponenter ikke forringet lyden i det hele tatt.
Fordelen med SSD disk er først og fremst at den er raskere, støyløs og effektgjerrig.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Skink_123 skrev:
Det er en grunn til at det er feilkorigering på cd spillere, og at det er feilkorigering i datamaskinprogrammer og i netverk.
Selvsagt. Men det faktum at en datamaskin virker er en indikator på at slik feilretting funker som den skal. Men jeg vedder mye på at HiFi-bransjen kommer til å komme med et lass med meningsløse "audiograde" PC-deler fremover og at de kommer til å få ekstatiske anmeldelser i dertil egnede fora og magasiner. Påstår man at ulike minnetyper låter ulikt, så demonstrerer man essensielt en fundamental mangel på forståelse for grunnleggende konsepter innen digital lagring. Hele det moderne samfunnets funksjon forutsetter at slikt mekanismer er velutprøvde og nøye klarlagt, men uansett regner jeg med at sjokkerende ny viten om dette tema kommer til å komme som perler på snor fra HiFi-aktører som aldri har designet en eneste mikroprossessor eller lignende i sitt liv.

Heldigvis har ikke de vanlige mumbo-jumbo produsentene ressurser eller utstyr til å lage essensielle datadeler selv, så de kan i høyde drive med repacking av OEM-vare, så forhåpentligvis blir det enklere å gjennomskue av den grunn - og the usual suspects må sannsynligvis begrense seg til audiograde internkabling, kabinetter, vibrasjonsdemping, kabinetter og andre meningsløse produker. Men all erfaring tilsier at det ikke mangler på folk som villig lar seg lure. Dessverre.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
HiFi-mytologien inntar nye slagmarker ... som på de gamle slagmarkene grunner den i stor grad på en ganske stor uvilje mot å forstå hva det er som foregår. IMHO

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Du er trygg om du har en buffer i kjeden, helst i DAC-leddet. Det behøver ikke å koste allverden. Det viktige er ikke mediet - men kjeden og hvilke marginer som ligger i denne (har du bit-transparens er du hjemme). Det skal utrolig mye til å skødde til et datasignal.
Glem alt jitter-preik, såfremt det ikke er så mye drop-outs at du ikke klarer å høre sammenhengende toner.
===

Jeg er redd for at vi kan se frem til en rekke tvilsomme anbefalinger etterhvert.: Bruk alltid Toslink optisk s/pdif med Flash og coax s/pdif med harddisk. Og gud herre bevare meg så utrolig god lyden blir når man har riktig spin-hastighet på harddisken, det skal helst være et eksakt multippel av den sample-raten man har filene i, ganger native bit-rate.

Og så er det veldig viktig å ha et avlesingssystem som får med seg alle de digitale dataene, for som kjent er det enkelte som ikke får med seg alt, og de må gjette det som mangler, og det er ikke bra, bare så det er sagt.

Skjønner audiofile at de går omkring med store blinker på ryggen?

===

Yep - kommentarene på Amazon.com når det gjelder Denons kabel var kostelige.
Jeg sa til min kontakt i HiFi-Klubben at jeg mistet respekt for dem da jeg så denne kabelen i katalogutvalget deres.
Tapsfri overføring my ass: http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/digitalkabler/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm

Tar du den kabelen og kjører data gjennom den, og sammenligner med Claes Ohlsons billigste, så får du nøyaktig samme I/O.

Her er min favorittkommentar på Amazon:
http://www.amazon.com/review/produc...ts=1&colid=&sortBy=bySubmissionDateDescending

5.0 out of 5 stars Solved Global Warming Locally, June 16, 2008
By Daniel A. Koblosh (Redondo Beach, CA USA) - See all my reviews
(REAL NAME)
After I took delivery of my $500 Denon AKDL1 Cat-5 uber-cable, Al Gore was mysteriously drawn to my home, where he pronounced that Global Warming had been suspended in my vicinity.

Yes, I had perfect weather: no flooding, no tornadoes, the exact amount of rain necessary, and he pronounced sea levels exactly right and that they were not going to rise within five miles of my house.

Additionally, my cars began achieving 200 mpg and I didn't even need gasoline. I was able to put three grams of cat litter into the tank and drive forever.

What's more, the atmosphere inside my home became 93% oxygen and virtually no carbon dioxide. In fact, I now exhale oxygen.

One heck of a cable.

Didn't notice any improvement in audio quality though.

The $800 Apple iCable is clearly superior.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - det er så man nesten detter av stolen når lattermusklene tar tak.

Her kjører jeg musikk som ligger lagret på en helt standard 1 terabyte harddisk til en tusenlapp eller der omkring, via en helt standrard PC som koster noen tusenlapper mer, gjennom luften via en D-Link sak av aller enkleste sort, til en Squeezebox og derfra til en DAC via - ja nettopp - en 2m lang Clas Ohlson koaksialkabel. Og lyden? Jo takk, bare bra - kunne ikke vært bedre. Perfekt - for å bruke ett kort og beskrivende ord.

At enkelte kunne tenke seg å bruke like mye på en digitalkabel og endatil noen tusenlapper på en spesiell harddisk for audiofile - ja, ja da har nok ikke finanskrisen funnet frem overalt.

V

vredensgnag

Gjest
Til trådstarter - håper du ikke tar det ille opp. Om du har data på en USB-stick, en harddisk, en CD, eller en DVD-ROM, så leses det som den datastrømmen det er, og behandles rett, selv med meget billig utstyr.

Innen high-end forsøker man nå å få til samme marginer som man har på andre områder, ved å dikte opp en rekke potensielle problemer med vibrasjon, osv, når det gjelder data.

Vil man føle seg helt sikker på at signalet er kommet riktig frem til avspillingsenheten, så kan man sikre seg at denne har checksum-funksjon, dvs at det i overføring mellom kilde og denne går et toveis signal, som "signerer" for at datapakkene er korrekte. Men dette er noe som i sin tid ble skapt for data som skulle krysse verdenshav og være innom gud vet hvor mange korsveier før det var fremme -- mellom en audio kilde og en avspillingsenhet er det bomsikker integritet når det gjelder data.
Ett moment som kan spille inn, er at harddisker går ned på et eller annet tidspunkt, mens FLASH-minne kanskje har lenger driftstid uten problemer. Muligens verdt å tenke på, men Flash-minner har ikke den lagringskapasiteten som harddisker har, så vinning/spinning.

En annen kommentar om den kabelen, fra Amazon. Vil man underholdes en kveld så er linken over lystelig lesning:

4.0 out of 5 stars Check for the Cable Version Before Buying, January 9, 2009
By Jim Goings "Jim Goings" (Hillsboro, OR United States) - See all my reviews
(REAL NAME)
The latest version of the cable comes with a clip-on LCD screen so you can check for bit impurities. Be sure that the model # on the package has a "-2LCD" at the end before opening.

There doesn't appear to be a sure-fire way of ensuring that you get the LCD version, so just keep returning and re-ordering until you get the correct model.

The LCD screen is full color and has 3 modes.

Mode 1: Bit Watcher - this mode allows you to see the 1's and 0's stream across the screen in real time. I can't read binary that fast, so I don't use this mode as much as the others.

Mode 2: Bit Quality - this mode ensures that you're 1's and 0's aren't being interrupted with stray 2's or 3's. It can see impurities all the way to 5, but unless you live under power lines, you will likely never see anything over a 2. If you see a 2 or 3 show up, you can move the cable around until the impurities no longer appear.

Mode 3: Oscilloscope - this mode allows you to visualize the sound data traveling across the cable on an Oscilloscope graph. Simple, but effective for proper calibration of the digital sound bits.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Synes faktisk hifi-bransjen burde konsentrere seg om å lage gode programmer/drivere for audio i stedet for å tulle med "high-end" overføring av data. Hvis ikke enhver data-overføring (enere og nuller) var "high-end", ville ingenting fungert i det hele tatt.

Utrolig merkelig at ikke produsenter av hifi DAC'er, lydkort og annet digitalt lydutstyr følger det proff-bransjen har gjort i 15 år, og skriver egne raske, superstabile og gode lyddrivere for boksene sine.
Her er det mye å hente.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
:D
Her er det begrenset til en liten RME, men "preampen" min er gjort av datafolk, så jeg føler meg godt ivaretatt, hehe.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Jeg mener bare å si at hifibransjen virker veldig akterutseilt akkurat på PC-audio området, men nå er det jo ting på gang så kanskje det dukker opp gode løsninger om ikke lenge.....

RME er fantastiske bokser til all slags bruk, lydmessig, drivermessig og hvordan de er bygget!

Har gått og småsiklet på en slik en http://www.rme-audio.de/en_products_micstasy.php til hjemmestudioet.......

Må spare!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.745
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For å legge latterliggjøringen av Denons forsøk på å tjene penger (helt legitimt, spør du meg - "There's a sucker born every minute..."), så er ikke SSD noe bedre egnet enn en tradisjonell harddisk.

Selv om en SSD kan gi bedre aksesstid og mindre støy enn en vanlig harddisk, så er ytelseskravene i forhold til bitperfekt lyd så lave at nesten hva som helst kan levere nok. Dersom en datamaskin ikke er rask nok til å spile musikk, så bør man ta en titt på andre overhead i datasystemet før en begynner å spekulere i å bytte ut harddisken. Å slanke operativsystemet, evnt kaste ut M$ "Piss, da" er langt mere effektivt for å få opp farten. Harddiskens ytelse begynner ikke å bli en faktor før resten av systemet er optimalt.

Er datamaskinen så treg (prosessor/hovedkort) at den ikke fikser å spille av audio, så vil ikke en SSD hjelpe på tingene.

Johan-Kr

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
hel skrev:
Hvor har du det fra? Står slikt i hifiblekker?

Den eneste form for lydforringelse en vanlig harddisk kan gi er lyden den lager ved avlesing. Putt i så fall boksen den er montert i utenfor lytterommet.

Morten, Norsk Audioteknikk. Han fortalte meg om Bladelius sin nye spiller som leser inn cdn i flashminne, 100% bitperfekt. Med det systemet så kunne man høre all informasjonen som "faktisk ligger i cd mediet" og at man da hverken trenger vinyl eller SACD!!!

Jeg trodde at mitt system med SONOS og PS Audio Digilink III DAC også var bitperfekt og at Bladelius sånt sett ikke er noen bedre løsning???

Det var derfor jeg stilte spørsmålet!

Forøvrig så har jeg NAS disken i 2 etg og lytterommet i 1 etg, så støy er ikke noe problem.
Jeg synes også SACD låter enda litt mere åpent en CD, man får litt mer dypde, bredde og oppløsning. Ved leilighet skal jeg ned til Morten og testlytte, så får vi se om det stemmer ::)

M

marsboer

Gjest
Harddisker leser generelt ikke feil med mindre den er defekt. En harddisk kan overhodet ikke sammenlignes med en CD-leser med tilhørende CD-plate på dette punktet. I tillegg så buffres datastrømmene opptil flere ganger før de går noen som helst vei ut fra en PC.

Med andre ord, NEI, en flashdisk gir null lydmessige fordeler over en ordinær harddisk. Unntaket er som nevnt om du har serveren/pcen i samme rom som anlegget (hvorfor skulle noen ville det?) hvor en flashdisk kan senke støynivået noe dersom man har satt opp maskinen på en ugunstig måte med ordinære disker.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
vredensgnag skrev:
Og gud herre bevare meg så utrolig god lyden blir når man har riktig spin-hastighet på harddisken, det skal helst være et eksakt multippel av den sample-raten man har filene i, ganger native bit-rate.
For ikke å snakke om cache på cpu, det må også stemme med overnevnte parametere.

Og hvilken cpu egner seg best? Jeg holder en knapp på Intel's "coppermine". Dobbelkjerner egner seg ikke!

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
hel skrev:
Morten, Norsk Audioteknikk. Han fortalte meg om Bladelius sin nye spiller som leser inn cdn i flashminne, 100% bitperfekt. Med det systemet så kunne man høre all informasjonen som "faktisk ligger i cd mediet" og at man da hverken trenger vinyl eller SACD!!!
Det er mulig Bladelius-saken er en fin CD-spiller, men grunnen er ikke at den er bit-perfect. Det er ikke noe å skryte av, også CD-romen til 100 kroner i PCen min leser av uten bitfeil. Hver eneste gang. Morten er en trivelig og flink fyr, jeg lurer på om han egentlig tror på det der selv....

V

vredensgnag

Gjest
unodostres skrev:
hel skrev:
Det er mulig Bladelius-saken er en fin CD-spiller, men grunnen er ikke at den er bit-perfect. Det er ikke noe å skryte av, også CD-romen til 100 kroner i PCen min leser av uten bitfeil. Hver eneste gang. Morten er en trivelig og flink fyr, jeg lurer på om han egentlig tror på det der selv....
Jeg tror han er blitt feilsitert. Vinyl, SACD, CD i en herlig smørje ...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vet ikke helt. Har stående en grotesk grammofonPSU fra NAT i kjelleren.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
vredensgnag skrev:
unodostres skrev:
hel skrev:
Jeg tror han er blitt feilsitert. Vinyl, SACD, CD i en herlig smørje ...
Neida, jeg snakket med Morten om min nyinnkjøpte Sony SACD hvorpå han forteller om den nye Bladelius spilleren som får frem "all informasjonen som ligger i cd mediet". I tillegg fortalt Morten om en anerkjent hifi journalist som sa at nå kunne han kaste vinylsamlingen.

Jeg blir jo litt nysgjerrig av slike uttalelser, men dette er vel den evige diskusjonen om CD SACD og Vinyl som man aldri blir helt enige om ;D

M

marsboer

Gjest
Morten er en utrolig grei kar, men hvis dette er tilfelle så er han nok en smule på bærtur.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Forslag til test av digitalkabler, hard-disker etc:

1. Skriv en lang bok.
2. Lagre den på 2 ulike disker (SSD vs. Lacie), med bruk av en digitalkabel av Reference quality.
3. Gjenta punkt 2, men med kabel fra Clas Ohlsson.
4. Prøv gjerne ut ulike PSUer, vifter osv. også.
5. Skriv ut alle bokfilene.
6. Tell skrivefeil i hvert eksemplar.
7. Den med færrest vinner.
8. Lykke til.

Men hvis man har analoge komponenter i mskinen (lydkort med dac og utgang) så kan sikkert noen komponenter rote til for disse mer enn andre, men det er vel et mer ukontroversielt poeng.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Du kan jo kopiere noe fram og tilbake og ta tiden. Går det like kjapt hver gang så er det likt, er det ikke, så betyr det at det er forksjell på feilkorrigering i real time.

totte skrev:

1. Skriv en lang bok.
2. Lagre den på 2 ulike disker (SSD vs. Lacie), med bruk av en digitalkabel av Reference quality.
8. Lykke til.

Men hvis man har analoge komponenter i mskinen (lydkort med dac og utgang) så kan sikkert noen komponenter rote til for disse mer enn andre, men det er vel et mer ukontroversielt poeng.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
totte skrev:

1. Skriv en lang bok.
8. Lykke til.

Hehe - jeg hoppet over det med å skrive bok, men gikk rett til punkt 2 og 3 - sånn delvis. Jeg hoppet nemlig også over det med sammenligning med SSD og dyr kabel - men den Lacie'en jeg kjøpte, med tilhørende USB-kabel, gjorde jobben helt fortreffelig. All musikken min er nå behørig lagt inn på Lacie'en - backup, må vite - og en forsiktig prøvespilling har i hvert fall ikke avslørt noen som helst problemer med lyden.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.376
Torget vurderinger
10
Huff

Jeg burde ikke ha startet en så teit tråd :p

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes spørsmålet burde stilles og besvares, så du skal ha takk.
Man skal høre nye før ørene faller av, og noe av det man hører er verd å høre på. Selv har jeg fått en belæring av Rhesus i dag; Man lærer stadig noe nytt, og noe av det man ikke lærte godt nok en gang faller også på plass fra tid til annen.
At jeg i hine hårde fikk bedre lyd med grønn tusj på CD-kantene har i ettertid vist seg at var noe jeg ble fortalt...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Artig tråd, men seriøst: Det er garantert ikke lenge før slike gadgets også finner sin HiFi-nisje. Ettersom stadig flere går for databasert avspilling tror jeg det er et tidsspørsmål før HiFi-produsenter vil rebrande feks HDer og markedsføre som FLAC-optimert eller lignende. Hvorfor er dette noe mer på viddene enn feks vanlig digitalkabel?

At Hifi-bransjen satser på komponenter som ikke gir noe lydmessig gevinst er jo ikke noe nytt. Det er synd fordi det skaper et kunstig høyt prisnivå som gir meg mindre for pengene. Eneste middelet mot er slik mythbusting som denne tråden. Keep up the good work. :)

PS: Jeg tror jeg tar vare på denne tråden og trekker den frem om et par år. Tviler på at det er like selvfølgelig at HD ikke har lydmessig betydning da...

Topp Bunn