Er alle HDMI kabler like ?

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Noen gode poeng:
- Pris over 1 USD/fot er bortkastede penger
- Enkelte produsenter har relativt stor variasjon i produksjonen (dårlig kvalitetssikring).
 
Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.774
Antall liker
14.579
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Nei, noen er lengre enn andre og det kan forekomme fargeforskjeller.
 
  • Haha
Reaksjoner: T-1

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det som overrasket meg var at over 16% av kablene feilet testing (les: følger ikke spesifikasjoner).
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Målet må være en et eget underforum.
Vis vedlegget 803775
Tenker at den dagen underholdningen min blir å krangle om kabler på hfs blir den dagen det er på tide å stupe fra osterøybrua... men hey, det er meg da.. for all del ikke meninga å fornærme noen...
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Nei de er ikke like, men du vil ikke oppleve at en kabel låter bedre/ ser bedre ut.
Har du en veldig gammel kabel så kan den faktisk ikke vise 4k og høyere, du får bare en sort skjerm. Dette har kun med HDMI generasjon og valgt oppløsning å gjøre.

HDMI overfører store mengder data og kravet til kabelen blir da større, jo mer data som overføres.
Dette kan ikke sammenlignes med analog kablene som benyttes i ett anlegg, da vi ikke trenger høyere frekvenser enn vårt eget lydspektrum.
Og de kan hvertfall ikke sammenlignes med nettkabler som overfører 50Hz. Men dette sverger mange kabelfanatikere til, så de bruker vell ikke Hz som argument heller.
 
Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.774
Antall liker
14.579
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Tenker at den dagen underholdningen min blir å krangle om kabler hfs blir den dagen det er på tide å stupe fra osterøybrua... men hey, det er meg da.. for all del ikke meninga å fornærme noen...
Hvis den dagen kommer, ta sats! Det går sannsynligvis kanskje bra, muligens.
Screenshot_20220326-004230.png


Jeg hadde valgt Puddefjordsbroen.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Det var da ikke poenget med denne tråden - video inneholder nyttig info som kan bidra til at folk sparer penger. Er ikke det en god ting ?
Nei, for alle som har vært på hfs mer enn 15min vet at dette åpenbart er starten på en krangle/sutretråd.... så ikke lat som noe annet...
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Video konkluderer basert på målinger at en kabel ikke bør koste mer enn 1 USD/fot, det finnes variasjoner mellom eksemplarer og det pekes på kvalitet mellom forskjellige produsenter og avvikene blir større på 10 fot eller lengre. Det blir også nevnt en del nyttig info om jitter og relevansen/effekten. Prøver å hjelpe til min å opplyse litt - synes dette er veldig bra jeg.

Også nyttig at korte HDMI 2.0 (18 Gbps) kabler sannsynligvis vil fungere fint på HDMI 2.1 (48 Gbps)
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Også nyttig at korte HDMI 2.0 (18 Gbps) kabler sannsynligvis vil fungere fint på HDMI 2.1 (48 Gbps)
Jeg regnet med at det skulle fungere, siden det såvidt jeg vet ikke ble lagt til noen ekstra ledere fra 2.0 til 2.1. Kanskje ville det bli noen artefakter, eller litt upålitelig kobling dersom jeg brukte en eldre kabel, tenkte jeg.

Så jeg prøvde å aktivere 4k HDR / 120 Hz med flere forskjellige 2.0-sertifiserte kabler, uten hell. PCen nektet simpelthen å aktivere de nye innstillingene, og ble konsekvent stående på 60 Hz.

Men etter at jeg skaffet en 2.1-sertifisert kabel har det fungert helt problemfritt med både 120 Hz og 10-bits fargedybde.
 
Topp Bunn