Equalizer, hva er ok til hjemme stereoen?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Ser at @Snickers-is henviser til en slik

1666679697129.png


Har selv en eldre technics som ikke er helt frisk, kjøp hovedsakelig for å dra ned områder som ligger litt for høyt.

Men finnes det noe brukene til hjemme bruk som er ok, eller er slikt fy fy,?
Bruker nå en crown xls 2502 med delefilter og dspeaker antimode til bassen.
Men kunne tenkt ett verktøy til bredbånd elementet til å dra ned ett område som jeg har vært plaget med på alle høyttalere jeg har hatt i hus. Bredbånd elemente avskjæres med ett første ordens filter og drives av ett Belles effekttrinn.
Det er så mange equalizere å velge i at det er litt uoversiktlig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Jeg ville brukt en sånn som det der bare til å finne voicing, ikke fordi den ikke er bra nok (digital inn og ut) men fordi en GEQ gir ganske begrenset med mulighet for skarpe filtere. Til høyttalerkorreksjon ville jeg valgt en vanlig prosessor med PEQ. De fleste produktene på markedet er såpass gode at man nok skal sove godt om natten selv om det er et produkt beregnet til PA. @Nikko03 bruker vel en DBX etter pre med godt resultat.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Jeg ville brukt en sånn som det der bare til å finne voicing, ikke fordi den ikke er bra nok (digital inn og ut) men fordi en GEQ gir ganske begrenset med mulighet for skarpe filtere. Til høyttalerkorreksjon ville jeg valgt en vanlig prosessor med PEQ. De fleste produktene på markedet er såpass gode at man nok skal sove godt om natten selv om det er et produkt beregnet til PA. @Nikko03 bruker vel en DBX etter pre med godt resultat.
Ja jeg er veldig fornøyd. Med en inngangs impedans på 50kohm og en utgangs impedans på 120 ohm står man ok rustet mtp å koble til div forsterkere. Ok brukervennlighet med app som kan styres fra go stolen. Det er ett produkt som er lett å like 😊
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Ja jeg er veldig fornøyd. Med en inngangs impedans på 50kohm og en utgangs impedans på 120 ohm står man ok rustet mtp å koble til div forsterkere. Ok brukervennlighet med app som kan styres fra go stolen. Det er ett produkt som er lett å like 😊
Hvilken dbx er det du benytter?
Liker ikke noe som styres fra mobil, app eller pc 😁
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Hvilken dbx er det du benytter?
Liker ikke noe som styres fra mobil, app eller pc 😁
Jeg bruker Dbx driverack pa2. Gi appstyring en sjanse. Snart sitter du i go stolen å ratter eq uten en bekymring i verden 😊
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Dbx driverack pa2. Gi appstyring en sjanse. Snart sitter du i go stolen å ratter eq uten en bekymring i verden 😊
Ja, her skjønte jeg mye 😁😁


Slikt er ikke min verden. Fikk mail fra nav nettopp, eller rettere sagt purring på ulest mail 😁. Jobb for fruen dette, bank id, mobil id, passord etc 🥵
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Ja, her skjønte jeg mye 😁😁


Slikt er ikke min verden. Fikk mail fra nav nettopp, eller rettere sagt purring på ulest mail 😁. Jobb for fruen dette, bank id, mobil id, passord etc 🥵
Hehe jeg skjønner. Den er mulig å stille inn via menyer i front også 😊
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hehe jeg skjønner. Den er mulig å stille inn via menyer i front også 😊
Noe slikt er dette ubrukelig?
20k ohm / 100 ohm..
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Noe slikt er dette ubrukelig?
20k ohm / 100 ohm..
Den er nok fult brukelig den. Kunne vel tenkt meg litt høyere inngangs impedans. Men 20k som ubalansert bør vel kunne gå bra. Akkurat dette er det nok andre @Snickers-is som kan forklare bedre enn meg. Selv lærte snekkere er ikke alltid gode og pedagogiske lærere 😂
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mye moro å få av brukt studioutstyr. Selv har jeg en dbx 215 jeg kjøpte på finn til 300kr. 215 | dbx Professional Audio

Ble overrasket over hvor bra den fungerte, skrudde av topplokket og det var slettes ikke verst. De vet hva de driver med.

Og om det ikke fungerer, så har du heller ikke blåst bort en månedslønn.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Analog grafisk EQ kan ha litt issues med at når man drar opp flere bånd ved siden av hverandre får man ofte rippel på responsen i tillegg til at båndene "hjelper" hverandre sånn at man mister litt kontrollen på den faktiske responsen. Den utgåtte Behringeren har en modus som heter TEQ(True EQ) som løser dette.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
^^ som når jeg bruker Technics equalizeren,
når jeg drar ned en plass tyter det ut en annen plass. Men synes allikevel den var ett hjelpemiddel.
 
P

parafinoksen

Gjest
Den her kanskje?

 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.457
Antall liker
9.759
Sted
Interiore Simplicitate
Jeg syns RMEs dac ADI-2 har en glimrende eq. Særlig godt kjøp er den selvsagt om man er ute etter en førsteklasses dac i tillegg, og ikke bare eq.

Snasen loudness har den også, som kan programmeres etter egne ønsker og behov.

 
Topp Bunn