Epos!Hvor bra?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg har tidligere hatt Epos M12.2,som jeg brukte sammen med et Creek Classic oppsett.

Bortsett fra at Creek forsterkeren manglet litt muskler,så var dette et musikalsk fyrverkeri som i sine beste stunder minnet mer om dyr high-end enn dyr hifi.

Jeg føler at M serien til Epos er totalt kompromissløs(særlig M12.2).Dette går også igjen i test etter test av disse høyttalerene,hvor det blir gjentatt om og om igjen at her må det brukes dyr elektronikk (god) for å helt forstå hva som bor i denne serien.

Selv sitter jeg nå med en svært god integrert forsterker og cd spiller(se under),men bør jeg velge Epos M12.2 og en high-end sub eller de mange ganger dyrere Proac Response D25.

Både Epos og Proac har magisk god mellomtone,meget god diskant og bass.Begge har nøytral,men nydelig klangbalanse som gjør valget bare vanskeligere.

Er det noen på forumet som har hørt Epos med ekte high-end elektronikk,som kan svare om Epos er så kompromissløse og gode til prisen.

Kommer til å kjøre full hjemmekino ettervert,og da vil jo en Proac Response D serie bli meget dyr i forhold til Epos sin M serie.

Kan den store prisforskjellen forsvares?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husk at Epos-høyttalere oftest har pleid å bli brukt på svinedyr elektronikk, langt dyrere enn den du skisserer, særlig ES14; som rett som det var ble gjenkjent på enden av ting som f.eks Naim CDS/X/32/42/52/250 osv..
Jeg har forresten aldri hørt epos fungere særlig bra med rørforsterkere (er ikke Coda'en rørbasert?), mens ProAc derimot vanligvis fungerer godt med rørforsterkere (særlig ARC imo).

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg har tidligere hatt Epos M12.2,som jeg brukte sammen med et Creek Classic oppsett.

Bortsett fra at Creek forsterkeren manglet litt muskler,så var dette et musikalsk fyrverkeri som i sine beste stunder minnet mer om dyr high-end enn dyr hifi.

Jeg føler at M serien til Epos er totalt kompromissløs(særlig M12.2).Dette går også igjen i test etter test av disse høyttalerene,hvor det blir gjentatt om og om igjen at her må det brukes dyr elektronikk (god) for å helt forstå hva som bor i denne serien.

Selv sitter jeg nå med en svært god integrert forsterker og cd spiller(se under),men bør jeg velge Epos M12.2 og en high-end sub eller de mange ganger dyrere Proac Response D25.

Både Epos og Proac har magisk god mellomtone,meget god diskant og bass.Begge har nøytral,men nydelig klangbalanse som gjør valget bare vanskeligere.

Er det noen på forumet som har hørt Epos med ekte high-end elektronikk,som kan svare om Epos er så kompromissløse og gode til prisen.

Kommer til å kjøre full hjemmekino ettervert,og da vil jo en Proac Response D serie bli meget dyr i forhold til Epos sin M serie.

Kan den store prisforskjellen forsvares?
Forstår jeg deg rett at du vurderer en høyttaler til 7000 kontra en til 40000?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Forstår jeg deg rett at du vurderer en høyttaler til 7000 kontra en til 40000?
Ja

Udiskutabelt at Proac D25 har et større potensiale og at den er bedre.

Men hvor stor vil egentlig forskjellen bli når Epos 12.2 blir spilt sammen med en god musikalsk sub.

Epos 12.2 er en stativer som har vunnet mange priser og som vel setter en standard for pris/ytelse.

Med min elektronikk vil jeg få mye ut av Eposene,mens med Proacene vil det nesten være minimumskravet.

Da blir det fort vanskeligere å bedømme hva som blir best.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har hørt lillebroren som heter M5 og den blir stående å trampe i søla i forhold til mine egne Equinox, så at storebroren setter standard har jeg vondt for å tro.

Hva er feil med dine Focal?
Er vel ikke akkurat billig de?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.743
Torget vurderinger
28
Skal du ha en high-end sub koster vel Epos-alternativet fort like mye som D25?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har hørt lillebroren som heter M5 og den blir stående å trampe i søla i forhold til mine egne Equinox, så at storebroren setter standard har jeg vondt for å tro.

Hva er feil med dine Focal?
Er vel ikke akkurat billig de?
Mine Focaler er gode de,men det blir dyrt med et Electra Be 5.1 oppsett.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Skal du ha en high-end sub koster vel Epos-alternativet fort like mye som D25?
Må jo ha sub til film uansett,så da kan man jo likegått slå til med f,eks en Rel Storm5 som virkelig kan spille musikk.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.743
Torget vurderinger
28
Forstod innlegget ditt dithen at det stod mellom D25 og Epos + sub. Men hvis det må sub til uansett, så er jo saken så klart en annen. Du sier at du skal selge Focal fordi de blir for dyre i surrerundt, blir ikke D25 like dyrt i flere kanaler? Eller er det mindre problematisk å bruke D25 + andre typer bakhøyttalere enn å bruke Focal + andre typer bak? (Har null peil på flerkanal, men stusser litt).

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Forstod innlegget ditt dithen at det stod mellom D25 og Epos + sub. Men hvis det må sub til uansett, så er jo saken så klart en annen. Du sier at du skal selge Focal fordi de blir for dyre i surrerundt, blir ikke D25 like dyrt i flere kanaler? Eller er det mindre problematisk å bruke D25 + andre typer bakhøyttalere enn å bruke Focal + andre typer bak? (Har null peil på flerkanal, men stusser litt).
Focalene er meget gode,men jeg har tidligere hatt både D15 og M12.2.focalene er best på bass og har god diskant,men savner Proac og Epos sin vidunderlige mellomtone.Proac sitt samspill fra mellombassen til diskanten er umulig å glemme.Epos like så.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.743
Torget vurderinger
28
Jeg skjønner prioriteringene din godt jeg. Har selv eid D15 og de er greie nok de. Har ellers kjøpt Epos ES14 til mor og de spiller utmerket i forhold til pris.

Da er det litt lettere å gi råd, for nå er prioriteringene og ønskene dine klarere definert.
Personlig hadde jeg vel valgt D25. Selges billig fikk jeg vite hos Lyric idag.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg skjønner prioriteringene din godt jeg. Har selv eid D15 og de er greie nok de. Har ellers kjøpt Epos ES14 til mor og de spiller utmerket i forhold til pris.

Da er det litt lettere å gi råd, for nå er prioriteringene og ønskene dine klarere definert.
Personlig hadde jeg vel valgt D25. Selges billig fikk jeg vite hos Lyric idag.
Billig!Fortsatt vil D25 koste nesten 25k mer enn Epos eller Krix.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.743
Torget vurderinger
28
Dersom du får Epos eller Krix gratis ja, men det gjør du neppe ;)

Uansett, det er vanskelig å gi noen råd i og med prisdifferansen her. Bare du kan avgjøre om lydforbedringen er verdt prisdifferansen.

P

Parelius

Gjest
Usikker her; en del tilbakeldinger angår Epos 14, men trådstarter snakker om Epos M12.2. Er det noen som har sammenliknet disse? (Jeg vet at 14 er god, men kjenner ikke til 12.2)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.743
Torget vurderinger
28
Det har du selvsagt rett i Parelius, helt rett. Kommentaren min vedrørende verdien av en lydforbedring må likevel sies å holde.

Topp Bunn