Juss og økonomi Entrepenør har leid inn ufaglærte snekkere til å bygge huset vårt.

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Vi har inngått et kontrakt med en utbygger for å bygge hus på tomten vår. Grunnmur er ferdig og skal til å begynne på trearbeid om 2-3 uker.

Fikk beskjed i forrige uke at de har hyret inn øst-europeere, ansatt i en norsk bedrift, eid av en øst-europeer til å bygge huset.

Når vi godtok denne entreprenøren, valgte vi nettopp denne bedriften, fordi deres bruk av norske byggelag og at det var veldig viktig for oss at vi bruker folk med norskt fagbrev. Når vi ikke får bygge selv.. så ville vi ha snekkere med utdanning til å gjøre det!

Her er hva som stod i tilbudet:
"Norske byggelag m. m.(XXXXXXXX) har egne ansatte byggeledere som styrer våre lokale byggelag som vi til enhver tid samarbeider med (mellom 15-18 stk. byggelag). Disse vet hvordan XXXXX skal bygges, og vi vet at de følger våre detaljer slik boligen blir skikkelig."

Entrepenør sa flere ganger over flere måneder at det er med Norsk Fagbrev og da tenker ikke vi mer over det som "amatøren" i saken.
Det står ikke skriftlig i kontrakt. Men vi hadde snakket om det og var lovet det!

Var i møte med dem idag og var ikke fornøyd med svarene deres.

- Vi mente vi skulle ha norsk byggelag med fagbrev
- De viste ikke om noen av dem har fagbrev og i deres øyne var det ikke viktig, fordi utbygger har byggeleder med mesterbrev som følger opp og stiller krav til "snekkerne".
- Faglig leder i bedriften mente at Norsk fagbrev var ikke så viktig, for Norske snekkere med fagbrev er ofte dårligere enn disse. Og de velger kun dem de er fornøyd med fra før ( de har bygget 2 andre hus fra dem )
- Han mente at fagbrev ikke er verdt noen ting.. det er arbeidet som teller.
- Eier av firmaet leid inn for å sette opp huset, er fra øst europa har vært i Norge i 12-15 år?? Og har ikke tatt fagbrev i løpet av den tiden... noe jeg kommenterte iallfall to ganger som veldig rart.

Kom ut ifra møtet med: De har kontraktert dette firmaet og de skal bygge det!

Så spør jeg dere.. har vi muligheter til å forandre dette?

C

cruiser

Gjest
Tviler jeg på, det står jo tydelig i kontrakten at de kun stiller med byggeledere og at alle andre vil bli innleid("lokale byggelag")

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.117
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Du får trøste deg med at fagbrev ikke betyr at du er garantert godt utført jobb. Har akkurat oppdaget at norsk rørlegger fra et norsk firma tok en skummel shortcut for å spare 10 minutter når vi byttet kjøkken i 2012. Og en norsk snekker som vi brukte i fjor ikke greide å få bordene riktige rundt et vindu etter å ha byttet endel av kledningen. Skal det bli bra så må jeg gjøre det sjøl.:mad:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
123
Sted
Halden
Du får følge godt med når huset bygges. Finnes vel en pensjonert snekker i nærheten som du kansje kan kontakte og hjelpe deg med og sjekke.

Roar

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er det ordninger med fagbrev i østeuropeiske land, også. I Romania er det f.eks. en utdannelse som går over 3,5 år, der mesteparten er ute i praksis. På selve fagbrevet står det 3.5 måneder, for det er den tida du har sittet med ræva på skolebenken.

Det er relativt vanskelig å få fagbrevet over til Norske forhold uten masse plunder og heft. Det er nylig kommet en ordning for godkjenning av tyske og polske fagbrev. Det er sagt at det skal utvides for andre land, men nårtid det kommer er anyones guess...

Det er også en ordning med vurdering av s.k. realkompetanse, når du har vært i Norge i 5 år. Du må få dokumentert utdannelsen og så avgi en praktisk prøve for å bevise hva du kan.

Felles for alt dette, er at det er ei helv. papirmølle å tyne seg igjennom, med usikkert resultat, masse kostnader til oversettere og ikke minst mye tid som ikke gir noe i kassa i utgangspunktet. Å sette seg ned å "bare" ta norsk fagbrev fra scratch er ikke noen opsjon - det betyr 4.5 år eller så med firmaet liggende brakk.

Dersom det er et firma som er etablert i Norge med fast ansatte arbeidere, og ikke innleid fra bemanningsbyrå, så er det vesentlig bedre sjans for at tingene faktisk er på stell, enn om det benyttes bemanningsbyråer.

Byggebransjen generelt er vanskelig forholde seg til som privatperson. Noen firmaer med bare nordmenn er bare det som på godt norsk kalles "slørvbellinga", mens (veldig mange) andre norske gjør veldig bra arbeide. Det er akkurat det samme med firmaer med bare utlendinger. Det du må gjøre er å få sjekka opp referanseprosjektene og se om de gjør bra arbeide. Om de har vært lenge i bransjen, er det bare å ringe til kommunen, boligbyggelag , større totalentreprenører som Consto osv og andre som har en del prosjekter i området. Et firma som har vært noen år i bransjen har garantert vært innom mange av disse jobbene. Jungeltelegrafen virker. Stesønnen min fikk gjort noe vannskadereparasjon i fjor av et norsk firma, som var hyra inn av forsikringsselskapet. De gjorde bare slurvarbeide... Skjevt monterte håndtak på skapene og dårlig tilpassing av utskjæring for koketopp var noe av det som var helt på trynet.

Forøvrig, så er det urealistisk å forvente at alle på byggeplassen har fagbrev. De fleste firmaer har en del helpearbeidere for å ta ukritisk arbeide - f.eks trille betong, bærematerial og slikt. Etter hvert som disse får litt erfaring, er det normalt at de tar en den annet arbeide, også. Jeg hadde sommerjobb i EEG Henriksen for over 20 år siden. Mye av jobben var ukritiske ting, men jeg fikk da prøvd meg både med jernbindertang og pussebrett...

På en del fagområder er utlendingene foran oss nordmenn. Flis- og murarbeide er mye mere utbredt i søreuropa enn her, så fagbrevet derfra har gjerne høyere krav. Jeg hadde en spansk flislegger til å legge fliser på pipe og på badet, og han var vanvittig nøye.

Den største risikoen du løper er om det er et useriøst utbyggerfirma. Det er ofte her du får skjegget fullt av postkasser... Sjekk tilbakemeldingene, og hvor lenge de har holdt på.

Du må passe på at samtlige arbeidere har HMs-kort, og sjekk at det foreligger våtromssertifikat. http://www.regelhjelp.no/no/Etatene...-anleggsplasser-ID-kort---bygg/?bransjeid=796

Johan-Kr

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du får følge godt med når huset bygges. Finnes vel en pensjonert snekker i nærheten som du kansje kan kontakte og hjelpe deg med og sjekke.

Roar
Ikke så lett når man ikke er fagman selv.... En lekman vet bl.a ikke hva fuktsperre er og hvor den skal brukes:eek:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Faderen var rørlegger i Forsvaret, og på noen hus oppdaga de at papprullene som skulle brukes til vindsperre bare var stabla inn i veggene... Det er mange år siden, så det var nok norske arbeidere som stod bak den.

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Fagfolk kan naturligvis også gjøre en dårlig jobb. Likevel øker sannsynligheten for et godt resultat ganske mye ved å bruke faglærte.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tror jeg ville alliert meg med en uavhengig fagmann som kan gå over arbeidet som blir gjort, for å forsikre at ting blir gjort riktig.

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Entreprenøren har et veldig godt rykte i området og det som gjorde at vi valgte dem, var at vi skulle ha et norsk byggelag og da var fagbrev forstått av oss og utbygger. Vi snakket flere ganger om det og valgte dem fordi de sa de kun brukte dette.

Entreprenøren var dyrere enn andre i området og det godtok vi fordi vi ville ha kvalifisert arbeidskraft til å gjøre jobben og var villig til å betale mer.

Er personlig lei av å snakke med en norsk fagperson på befaring, som får arbeidet på huset vårt, så dukker det opp østeuropeere og gjør jobben for Norsk lønn. Jeg tviler sterkt på at de fleste får beholde den "norske lønnen". Da kunne jeg like gjerne leid inn dem selv for 1/3 av prisen.

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Fenalaar: Som du sier, kan man dokumentere 5 års erfaring innen faget, så kan du avlegge norsk fagbrev. Har gjort det selv og vet hva det innebærer. Når eier av snekker bedriften har vært i Norge i 12-15 år ( kunne ikke si nøyaktig ) så forventer jeg at han prøver på det. Både for å få bedre lønn selv og få bedre grunnlag for opphold i Norge. Eier har vært ansatt for andre i løpet av denne tiden og opprettet egen bedrift i 2015 for så vært leid inn av et annet firma. Aner ikke hvor lenge han har jobbet som snekker før det og ei heller de andre i bedriften.

Personlig gikk jeg opp 8-12% i lønn ved å ta fagbrev etter 5 års praksis. Regner med da at det er det samme for snekkere.

Forventer ikke at alle har fagbrev.. men som de sa til oss, byggelagene bestod av 2 mann og innleid kraft ved større operasjoner ( takstein / takstoler osv). Vi sa også vi helst ikke ville ha lærlinger og det var ikke noe problem, fordi de fleste byggelagene de bruker har ikke det.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Har du selv fått fri tilgang til byggeplassen?

Det var et av kravene vi stilte, fint for å sile ut. Uansett er man tjent på å ha med seg en 3. part uavhengig av renomme til husbygger.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.621
Er personlig lei av å snakke med en norsk fagperson på befaring, som får arbeidet på huset vårt, så dukker det opp østeuropeere og gjør jobben for Norsk lønn. Jeg tviler sterkt på at de fleste får beholde den "norske lønnen". Da kunne jeg like gjerne leid inn dem selv for 1/3 av prisen.
Dersom dette er et seriøst firma så kunne du neppe det. Det er ikke veldig enkelt som privatperson å leie inn kvalifisert arbeidskraft fra Øst-Europa. Det sorte markedet er gjerne (over)befolket av folk som nettopp ikke er faglærte. Jeg bruker et veletablert tømrerfirma i Oslo når jeg skal ha noe gjort. Alle snekkerene er faglærte fra Polen og en av de som er "on location" snakker bra Norsk. Han som driver firmaet sa at han rettt og slett har gitt opp å finne flinke, norske, faglærte snekkere som faktisk gidder å jobbe. Som kjent er det jo færre og færre unge norske som tar fagbrev innen stort sett alt av håndtverk.

Ene polakken himla for øvrig med øynene over hvor lave kravene til å bli snekker i Norge faktisk var. Om det er hold i eller ikke aner jeg ikke, men poenget er at det finnes svært dyktige håndtverkere fra Øst-Europa som jobber i Norge. Det er neppe de samme folkene du får tak i om du river en lapp på den lokale butikken der noen reklamerer med "we fix everything"

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tipper det er mye variasjon i dyktighet blant håndverkere fra Øst-Europa også, som ellers i verden.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.621
Jeg tipper det er mye variasjon i dyktighet blant håndverkere fra Øst-Europa også, som ellers i verden.
Selvsagt. Hvor vedkommende kommer fra er ingen garanti for godt eller dårlig utført arbeide.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Det største problemet i disse sakene er forskjellen i byggeskikk/materialer/krav de forskjellige landene i mellom. I så måte er Norge veldig annerledes hva trematerialbruk angår, pluss alle hensyn som må tas i forbindelse med fuktsperrer, isolering etc. Men dersom bedriften har dyktige arbeidsledere/formenn som kan instruere, og de har håndtverkere som vitterligen ER håndtverkere og etterfølger pålagte metoder, forskrifter etc, da bør ting kunne gå greit. I ditt tilfelle ville jeg kostet på meg å leie inn en tredjepartskontrollør som sjekker prosessene underveis. Er hovedentreprenøren seriøs vil ikke dette utgjøre noe problem eller hodebry, i høyden litt ekstra hensyntagen for å tilrettelegge kontrollen.

• Liker
Reaksjoner: SAL

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det største problemet i disse sakene er forskjellen i byggeskikk/materialer/krav de forskjellige landene i mellom. I så måte er Norge veldig annerledes hva trematerialbruk angår, pluss alle hensyn som må tas i forbindelse med fuktsperrer, isolering etc. Men dersom bedriften har dyktige arbeidsledere/formenn som kan instruere, og de har håndtverkere som vitterligen ER håndtverkere og etterfølger pålagte metoder, forskrifter etc, da bør ting kunne gå greit. I ditt tilfelle ville jeg kostet på meg å leie inn en tredjepartskontrollør som sjekker prosessene underveis. Er hovedentreprenøren seriøs vil ikke dette utgjøre noe problem eller hodebry, i høyden litt ekstra hensyntagen for å tilrettelegge kontrollen.
Meget fornuftig ! Du kan være seriøs og ser jeg :)

C

Cyber

Gjest
Du får trøste deg med at fagbrev ikke betyr at du er garantert godt utført jobb. Har akkurat oppdaget at norsk rørlegger fra et norsk firma tok en skummel shortcut for å spare 10 minutter når vi byttet kjøkken i 2012. Og en norsk snekker som vi brukte i fjor ikke greide å få bordene riktige rundt et vindu etter å ha byttet endel av kledningen. Skal det bli bra så må jeg gjøre det sjøl.:mad:
Helt enig. Leide inn elektriker selv for å kople varmekabler i gulvet jeg selv kunne gjort i blinde for å få papirer på jobben. Styret med nøkler og tidspunkt - og det ble selvsagt koplet helt feil.

Mange ting gjør jeg heller selv, man er nøyere med sitt eget enn folk fra utsiden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Meget fornuftig ! Du kan være seriøs og ser jeg :)
Er ALLTID seriøs, men noen ganger må det skjules med en lettere tone skal en ikke vippe helt over :D

Topp Bunn