Enkelt og greit

V

villov

Gjest
TWO WOLVES

This is the best I have ever heard it explained!

Two Wolves
One evening an old Cherokee told his grandson about a battle that goes on inside people. He said, 'My son, the battle is between two 'wolves' inside us all.

One is Evil. It is anger, envy, jealousy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, and ego.

The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence,empathy, generosity, truth, compassion and faith.'

The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather: 'Which wolf wins?'

The old Cherokee simply replied, 'The one you feed.'

P

Parelius

Gjest
En må altså unngå for mye velstand, da kan en jo lett fôre dem begge …

A

Atle Kristiansen

Gjest
Parelius skrev:
Jeg håper og tror det var ment som en spøk (klarer i alle fall ikke se noen logikk i det), vet ikke helt om jeg takler to Slubberter.

Det er alltids åpent for å flytte til Øst-Europa hvor de en god stund nå har drevet reaganomics, så slipper dere å påføre den delen av befolkningen som liker å ha det bra unødvendig lidelse.

Mvh

P

Parelius

Gjest
The Atl skrev:
Parelius skrev:
Jeg håper og tror det var ment som en spøk (klarer i alle fall ikke se noen logikk i det), vet ikke helt om jeg takler to Slubberter.

Det er alltids åpent for å flytte til Øst-Europa hvor de en god stund nå har drevet reaganomics, så slipper dere å påføre den delen av befolkningen som liker å ha det bra unødvendig lidelse.

Mvh
Det var vel på overflaten en spøk, men ikke bare.

"The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence,empathy, generosity, truth, compassion and faith."

Uten å være motstander av velstanden, så er det mange andre termer jeg kunne fremvise som sentrale i slike "velstandssamfunn", og som ikke var helt identiske med de nevnte. Men det kjenner du til selv. Tror ikke helt logikken unnslipper deg, målt opp mot de humanistiske pretensjoner som er tilstede i opplysningens og fremsrittets dialektikk.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Parelius skrev:
The Atl skrev:
Parelius skrev:

Mvh
Det var vel på overflaten en spøk, men ikke bare.

"The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence,empathy, generosity, truth, compassion and faith."

Uten å være motstander av velstanden, så er det mange andre termer jeg kunne fremvise som sentrale i slike "velstandssamfunn", og som ikke var helt identiske med de nevnte. Men det kjenner du til selv. Tror ikke helt logikken unnslipper deg, målt opp mot de humanistiske pretensjoner som er tilstede i opplysningens og fremsrittets dialektikk.
Vet ikke helt om jeg forstår deg. Men for min del er ikke konsumerismen en nødvendig del av et velstandssamfunn, heller et onde Bernais en gang for alle har innprentet i oss som målet for selvrealiseing. På den måten har vi fått overutviklede personaer og underutviklede personligheter. En mangel på personlighet som gjør at vi eksternaliserer "åndeligheten" i ideologier, religiøs fundamentalisme, og blindt begjær etter luksusprodukter med liten eller ingen nytteverdi. Men tross mine betenkeligheter så ser jeg ikke hvordan tilbakeskrittet skal lede oss andre steder enn tilbake.

Beklager den frie dissoneringen, jeg er overtrøtt.

Mvh

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.925
Torget vurderinger
1
Eg trur kanskje du misforstår Parelius litt.Har ikkje noko inntrykk av at han er nokon Slubbert...

B

Back_Door

Gjest
Parelius: Vår kjære forumfilosof! Finner stadig nyttige kommentarer fra den mannen.

The Atl: En tydeligvis belest mann, som noen ganger har problemer med å beherske seg. Har en tendens til bare å se det verste hos sine motdebattanter.

Slubbert: En som soler seg i glansen fra sin egen vellykkethet. Jeg missunner ham, fordi han har funnet så greie svar på alt her i livet...

En ting har disse tre til felles: Man kan ha stor nytte av å ha fremmedordboken tilgjengelig når man leser deres innlegg. ;D

A

Atle Kristiansen

Gjest
Palmaris skrev:
Eg trur kanskje du misforstår Parelius litt.Har ikkje noko inntrykk av at han er nokon Slubbert...
Var nå det jeg regnet med, ville bare ha en utbrodering på hva han mente.

Back_Door skrev:
Parelius: Vår kjære forumfilosof! Finner stadig nyttige kommentarer fra den mannen.

The Atl: En tydeligvis belest mann, som noen ganger har problemer med å beherske seg. Har en tendens til bare å se det verste hos sine motdebattanter.

Slubbert: En som soler seg i glansen fra sin egen vellykkethet. Jeg missunner ham, fordi han har funnet så greie svar på alt her i livet...

En ting har disse tre til felles: Man kan ha stor nytte av å ha fremmedordboken tilgjengelig når man leser deres innlegg. ;D
Du vil ikke tro hvor hårsårt et menneske av mitt kaliber (så pretensiøst) blir av å lese innlegg han ikke forstår noe av (Parelius sine).

Skulle forøvrig ønske jeg var langt mer belest enn hva jeg virkelig er, men om jeg har klart å late som med hell har jeg i det minste oppnådd noe.

Ai.

S

slowmotion

Gjest
Back_Door skrev:
Ja. Jeg skulle ønske de kunne snakke norsk....

A

Atle Kristiansen

Gjest
Mr. Bad Religion (Greg Graffin) benytter seg forøvrig av et vokabular som langt på vei overgår samtlige forumbrukere sitt. Forstår ikke hvorfor jeg skulle la meg provosere av det. Denne dediseres til deg og slubbert, spill høyt:

Bad Religion - American Jesus

Mvh

O

OivindJ

Gjest
Thank you Sir ;D

We`ve got the american jesus. Exercising his authority...

De fleste skjønner vel poenget ja.. :)

A

Atle Kristiansen

Gjest
OivindJ skrev:
Thank you Sir ;D

We`ve got the american jesus. Exercising his authority...

De fleste skjønner vel poenget ja.. :)
Kanskje du skulle investere i denne?

A

Atle Kristiansen

Gjest
En splitt 7" hvor A-siden er Bad Religion låter, B-siden er utdrag fra et Chomsky foredrag, coveret kan brettes ut og er dekket av et kart samt artikler, tematikken er midtøsten. Fin plate.

Mvh
Atle K

O

OivindJ

Gjest
The Atl skrev:
En splitt 7" hvor A-siden er Bad Religion låter, B-siden er utdrag fra et Chomsky foredrag, coveret kan brettes ut og er dekket av et kart samt artikler, tematikken er midtøsten. Fin plate.

Mvh
Atle K
Hmmm, jeg kan jo prøve å titte litt rundt skyggelappene da.. Kanskje det er noen som har noe interesant å si. :) Får vel ikke den i Norge går jeg ut i fra?

PS: Noen philosofiske meninger om hovedpoengene i min favorittlåt (Sanity) ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette at enkelte liker å bruke mest mulig fremmedord i sine innlegg har jeg også registrert, men hva er vitsen? Prøver man å imponere eller faller det naturlig? Tidvis er det litt komisk, andre ganger irriterende, for man gidder sjelden slå opp ord man ikke forstår, og innleggene deres blir nesten meningsløse, eller mister i alle fall mye av sin hensikt. Parelius er man nesten alltid litt usikker på om man faktisk forstår rett, men han har jo sin egen stil, og sin egen sjarm, og man lurer jo litt på om han snakker som han skriver.. ;)

O

OivindJ

Gjest
Om det virkelig var så 100% sikkert at de hadde rett hver gang, så burde vel forklaringen være enkel og få fremmedord ville være nødvendig.

A

Atle Kristiansen

Gjest
OivindJ skrev:
Hmmm, jeg kan jo prøve å titte litt rundt skyggelappene da.. Kanskje det er noen som har noe interesant å si. :) Får vel ikke den i Norge går jeg ut i fra?

PS: Noen philosofiske meninger om hovedpoengene i min favorittlåt (Sanity) ?
Singelen kjøpte jeg for 20 spenn for ca 10 år siden, tror ikke den er verdt noe, men kanskje ikke uten videre lett å finne. Bad Religion sangene fra denne har blitt med på remastered utgaven av generator.

Jay Bentley, Bad Religion:
At the same time, I have to say that musicians in general and people of that ilk aren't necessarily the people that the general population should be listening to. [...] None of us are Noam Chomsky.
Politiske aktivister som Chomsky, Zinn, Churchill har hatt stor plass i punken, fra undergrunnen til den mer komersielle delen:

I never looked around, never second-guessed
Then I read some howard zinn now Im always depressed
And now I cant sleep from years of apathy
All because I read a little noam chomsky
Fra NOFX sin siste plate.

Ingen videre dyp filosofisk utredning å komme med vedrørende Sanity (neppe noe annet heller), men den handler vel om hvor vanskelig det er å holde seg samlet under samtidens jag etter perifere, alltid skiftende verdier; og den manglende kontakten mellom de indre og ytre aspekter ved tilværelsen (There's a watch in my pocket and its hands are broken. The face is blank but the gears are turning)? Det er i alle fall min fortolkning av en flott låt.

Vil gjerne høre din.

Mvh

O

OivindJ

Gjest
The Atl skrev:
Ingen videre dyp filosofisk utredning å komme med vedrørende Sanity (neppe noe annet heller), men den handler vel om hvor vanskelig det er å holde seg samlet under samtidens jag etter perifere, alltid skiftende verdier; og den manglende kontakten mellom de indre og ytre aspekter ved tilværelsen (There's a watch in my pocket and its hands are broken. The face is blank but the gears are turning)? Det er i alle fall min fortolkning av en flott låt.

Vil gjerne høre din.

Mvh
Jeg tror du har rett (skiftende verdier).

Forskjeldige grupper mennesker bestemmer seg for hva som er viktig og hva som ikke er det. (og hva som er rett og galt)

Et par år har et sett med meninger svært mange tilhengere og det er skal visst diktere hva en skal tro på og hvordan en skal oppføre seg ovenfor andre. osv.

Så forandrer det hele seg igjen, gjerne uten at det ligger noe som helst mål/mening/logikk bak.

Edit: Akseptable holdninger og moral er i konstant endring.

M

maestro

Gjest
The Atl skrev:
Parelius skrev:
Jeg håper og tror det var ment som en spøk (klarer i alle fall ikke se noen logikk i det), vet ikke helt om jeg takler to Slubberter. Mvh
Hvilken ulv forer du med dette innlegget tro?

Back_Door skrev:

Subjektivt selvfølgelig.

O

OivindJ

Gjest
Tror det er viktig å skille litt imellom "egoisme" og "egoisme" her.

En må sette seg selv først nå og da om en ønsker å oppleve: joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence,empathy, generosity, truth, compassion and faith, i bøtter og spann.

M

maestro

Gjest
La meg nevne noen begreper fra the Good Wolf som deltagerne kan legge seg på sinne:

"kindness, empathy, humility, generosity, compassion -" kanskje vi kan føye til "tolerance " --.

La disse i fortsettelsen prege debattene, det er svært enerverende å være vitne til den utskjellingen som av og til foregår, som regel fordi man går tom for argumenter for egen del.

A

Atle Kristiansen

Gjest
maestro skrev:
Hvilken ulv forer du med dette innlegget tro?
Forhåpentlig en med en viss humoristisk sans, det var følgelig ikke ment krast eller spydig i noen som helst retning.

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
OivindJ skrev:
The Atl skrev:

Vil gjerne høre din.

Mvh
Jeg tror du har rett (skiftende verdier).

Forskjeldige grupper mennesker bestemmer seg for hva som er viktig og hva som ikke er det. (og hva som er rett og galt)

Et par år har et sett med meninger svært mange tilhengere og det er skal visst diktere hva en skal tro på og hvordan en skal oppføre seg ovenfor andre. osv.

Så forandrer det hele seg igjen, gjerne uten at det ligger noe som helst mål/mening/logikk bak.

Edit: Akseptable holdninger og moral er i konstant endring.
Da er jeg av en helt annen oppfatning, at den handler om konsensus for selvrealisering som til stadighet skiftes for å tjene eliten, og hvordan dette hindrer oss fra å utvikle jeget og slik kunne knytte samme det indre og ytre liv; hvordan dette ytre jaget etter tomme konforme verdier strider i mot vår egen menneskelighet. Noe jeg føler er gjennomgangstema for bandet:

"Inner Logic"

automatons with business suits clinging black boxes,
sequestering the blueprints of daily life
contented, free of care, they rejoice in morning ritual
as they file like drone ant colonies to their office in the sky

I don't ask questions, don't promote demonstrations,
don't look for new consensus, don't stray from constitution
if I pierce the complexity I won't find salvation
just the bald and over truth
of the evil and deception

there is an inner logic,
and we're taught to stay far from it
it is simple and elegant,
but it's cruel and antithetic
and there's no effort to reveal it

graduated mentors stroll in marbled brick porticos
in sagacious dialog they despise their average ways
displaying pomp and discipline, they mold their institution
where they practice exclusion on the masses every day

decorated warriors drill harmless kids on pavement
simulating tyranny under red alert
protecting the opulent and staging moral standard
they expect redemption of character and self-growth

(no equality, no opportunity,
no tolerance for the progressive alternative...)
Det er det som er fint med tekster, de betyr forskjellige ting for forskjellige lesere. Det må være mange år siden jeg har hørt på Bad Religion, deilig å friske opp minnet. At du skulle like et politisk "raddis"band overrasket en smule.

Topp Bunn