Mobiltelefon og lesebrett Enkel måte å bytte systemdisk

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har en kontor PC som i grunn fungerer helt greit, men når jeg restarter den så kommer det opp en feilmelding på systemdisken (type SSD).

Finnes det en enkelt måte å feks, sette inn en ny SSD på en ledig slot, starte et program som sier at nå skal vi flytte operativsystemet over på den nye disken, også kjøre en restart før du slå av og tar ut den gamle disken...?

mvh
OMF

C

cruiser

Gjest
Nei, du må boote med en windows usb stick å installere os på den nye disken.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
1
Finnes gratisprogrammer som lager en duplikat eller så kan du betale litt for Paragon, kopier erstatt og det burde virke.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.066
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjøp deg en ny SSD-disk. Mange av dem kommer med kloningsprogrammer i eska, du kan jo gjerne spørre i sjappa. Før om dagen var det gjerne en hjertet-i-halsenjobb, men det er blitt enklere.

B

• Liker
Reaksjoner: OMF
C

cruiser

Gjest
Jeg husker de gratis clone variantene som skikkelig ræva, men hvis de er blitt bedre så er det sikkert enklere. Du burde sikkert uansett ta en backup først.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for rask respons!

Satser på et slikt sett som Fenalaar foreslår.

Mvh
OMF

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vil nå si at det er verd å gjøre jobben fra bunnen av. Gir deg en ren disk og en hastighet på PC'n som du bare kan drømme om sammenliknet med å kopiere alt fra den gamle disken. Uansett hva du gjør så ta en skikkelig kopi av alt du vil ta vare på den gamle, f.eks internett favoritter, mail og alle dine genererte data. Ikke altid ting går som planlagt, spesielt når man skal gjør ting man ikke gjør daglig...

Sist redigert:
  • Liker

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Tiltredes. Det er greit å få skylt Registreyet i Windows ned i dass innimellom. Det er satans verk og nok den største enkeltkilden til at Windows yter dårligere og dårligere over tid men mindre man passer på.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvordan gjør jeg det da med operativsystemet.

Her hadde jeg vel noe gammel Windows 7 - som senere er blitt oppgradert til Windowws 10.

Mvh
OMF

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Du kan hente ut registreringsnøkkelen fra eksisterende med et egnet verktøy om du ikke har den tilgjengelig. Selve installasjonsfilene for Windows 10 kan du laste ned fra Microsoft sine nettsider og berenne på DVD / legge på USB-stick eller lignende.

Ellers er min erfaring at Microsoft Norge er ganske liberale så lenge man i utgangspunktet har en lovlig lisens, da får du ny registreringsnøkkel over telefon ved behov. Mulig de har endret praksis siden jeg snakket med de for noen år siden, men tviler.

• Liker

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Windows registreringsnøkler er en helvetes patent, der de har forskjellige utgaver av Windows-installere, og registernøkkelen må passe med den installeren du bruker.
Den registreringsnøkkelen fra den oppgraderte installasjonen vil ikke virke på en reinstallasjon på nedlastede filer fra tom disk. Ja, jeg har prøvd den fremgangsmåten.

Overfør operativsystemet i sin helhet med Acronis.

Kjør så full reinstallasjon til tomt system via gjenopprettingsfunksjonen til Windows 10.

Johan-Kr

Topp Bunn