Enkel hjemmekino - tips?

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
192
Fruen har fått det for seg at vi bør skaffe oss et surround-anlegg og en Apple-TV og greier. Planen er fantastisk god, og jeg ser for meg å lirke inn litt godlyd i stua i samme slengen.

Noen tips som kan oppfylle kombinasjonen saklig surround, grei lyd og høy WAF til en grei pris (<=20kNOK)? Ved siden av dette anlegget ser jeg for meg å sette sammen en variant i et annet rom bygd rundt Quad 2905 e.l. Så surrpound-tingen blir ikke husets primære hi-end-anlegg. Men det vil bli brukt en del og må være saklig.

Brukervennlighet er et poeng. Få fjernkontroller er fint. TV-apparatet kommer utenom, vi har en helt grei 42" Philips i utgangspunktet.

I første omgang så jeg for meg en surround-forsterker av nyere dato med alt av inn- og utgagner. Har god erfaring med Yamaha, men er ikke religiøs på det området.

Musikken vår svinger fra Depeche Mode og The Shamen til Bach og Chopin. Vanskelig materie å kombinere kanskje. Så for meg 5x Vienna Grand Haydn rundt baut i stua. Rommet tillater både små slanke gulvstående og høyttalere på stativer. En sub er aktuelt, men unger skal være i stand til å sove i etasjen over.

For min egen del vil kilden være hjemmelaget CD-spiller med Hi-End-ambisjoner så det holder. For fruens del er det en oppegående Sony blåstråle med 5.1 analog-utganger eller helst en Apple TV som gjelder.

Børge

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
For under 20k er det begrenset hva man kan velge. 5xGrand Haydn vil vel sprenge budsjettet ditt.(?) For å komme innenfor budsjett ville jeg valgt en Yamaha, om du liker dem. RX-A830 burde passe budsjettet ditt bra. For å holde seg innenfor på budsjett ville jeg kikket på Dali Zensor 1 med tilhørende senter. Du kan også bruke disse som bakhøyttalere, men her fungerer også rimeligere saker utmerket(stort sett). På sub siden er jeg selv veldig glad i Velodyne(EQ-Max 10/12) og B&W(ASW 610) i prisklassen rundt 5k. Dette vil til sammen holde seg rett på innsiden av budsjett. Alle deler av oppsettet kan selvfølgelig oppgraderes for ennå bedre resultat om budsjettet tillater det. Kan man strekke seg en del syntes jeg Dynaudios mindre modeller spiller strålende til prisen.

Blåstråle bør forøvrig kobles via HDMI, med mindre du har en veldig god avspiller.

Geir Arne

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
192
Vel, matten gikk kanskje ikke opp med de Haydn-høyttalerne. Bruktkjøp er ingen hindring, men det kan jo bli litt styr når 5+ høyttalere skal henge sammen visuelt og lydmessig.

Rommet det hele skal stå i funker best med lys tre-finish.

HDMI vil nok være best for alt det fruen skal lefle med. CD-spilleren min blir sannsynligvis det eneste jeg kobler analogt.

Børge

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.421
Sted
Sølvbyen
Her vil jeg benytte anledningen til nok en gang å slå et slag for å legge pengene i to kanaler (pluss eventuelt sub) istedenfor fem. Med et budsjett på 20k blir det ganske tydelig at kompromissene blir flere og mer avgjørende for sluttresultatet, særlig når man ser på hva man får av høyttalere ved å velge fem istedenfor to.

Ville sett meg om etter to gode høyttalere, og en stereoforsterker med innebygd DAC, eventuellt forsterker og ekstern DAC.

Topp Bunn