Endelig en av gjengen! LP12

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Min nye (gamle) LP12 ble nettopp levert ;D

Nå er jeg klar for alle gode råd angående oppsett og voodoo!

Denne har stått på ønskelisten lenge.

B

break_out

Gjest
Da kan jeg ikke annet en å gratulere ;D

Er spiller av nyere dato? Hvilken power supply har du? Hvilken arm og PU skal du bruke?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Velkommen i klubben. Spør i vei, her er mange som kan bidra.......

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
LP12'en har serienumer 68508, dvs fra 1986, om jeg ikke er feilinformert. Armen er en Ittok og det er montert på en Troika. En brukt pick-up er jeg selvsagt skeptisk til, men siden den fulgte med så tok jeg den. Skal selvsagt teste den, men regner med å montere min Lyra Lydian Beta etterhvert.

Spilleren er i veldig god stand; Drivverket har ren olje og viser lite tegn til slitasje. Armen virker å være helt i orden. Til og med støvdekselet er uten riper.

B

break_out

Gjest
Har den blitt oppgradert med Circus drivverk? Dette gjør spilleren til dagens.. eller pre keel dagens standard. Vet ikke helt hvordan en regner lengre.

Uansett du har kjøpt et potensiale til masse musikkglede. En god Ittok er ikke å forakte, og er du heldig så er det noen timer i troikaen også.

Du får skaffe deg en setup manual eller ta en sving innom Kontrapunkt for oppsett av spiller. Kan sikkert ikke skade med nye fjører, olje etc.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Da har du et godt utgangspunkt hvis du vil oppgradere ytterligere med tiden. Et Cirkus-kit koster 5000,- og da får du nytt subchassi inkl. lager og innertallerken, nytt armbrett, nye fjærer og foringer + et par remmer, og vips har du en nesten ny spiller.
Har du mere gryn til overs kan du jo hive ut Valhalla-kortet og bytte til Lingo eller Armageddon PSU.
Noen Ekos'er kommer også kanskje på bruktmarkedet nå som Ekos SE er i farta, ellers så er det nok ikke lenge før Vidar P bretter ut om Aro's fortreffeligheter  8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei for all del; jeg liker både Ekos og Aro jeg... de er begge fortreffelige.
Cirkus er en god ide. Et annet godt råd er vel å være lydhør ift den enorme brukerdatabase på LP12 gjennom snart 35 år; det er liten vits i å forsøke å finne opp kruttet påny på egen hånd; det meste er prøvd før.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Min nye (gamle) LP12 ble nettopp levert  ;D

Nå er jeg klar for alle gode råd angående oppsett og voodoo!

Denne har stått på ønskelisten lenge.
Huff og huff, dette var da sørgelig! :(
Hva går det av dere....... ???

Hehe, fra spøk til alvor, GRATULERER!!

Og et seriøst spørsmål:
Hva er det ved LP12 som er så fantastisk at den har så mange fans? Må bare innrømme at jeg faktisk aldri har hørt en LP12!
Selv har jeg en PT Anniversary, og jeg har en mistanke om at dise to spillerne har lydsignaturer som ikke er så veldig forskjellige...??

Mvh

B

break_out

Gjest
Hearing is believing ;D Må bare oppleves..

Huff og huff, dette var da sørgelig!  :(
Hva går det av dere....... ???

Hehe, fra spøk til alvor, GRATULERER!!

Og et seriøst spørsmål:
Hva er det ved LP12 som er så fantastisk at den har så mange fans? Må bare innrømme at jeg faktisk aldri har hørt en LP12!
Selv har jeg en PT Anniversary, og jeg har en mistanke om at dise to spillerne har lydsignaturer som ikke er så veldig forskjellige...??

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Og om du har hørt en LP12 så er det ikke sikkert at du har hørt hvordan en LP12 kan spille. Selv om de ser ganske like ut er det ikke én del (bortsett fra yttertallerkenen) som er den samme i en ny som i en gammel....... Oppsett av spilleren skal også være riktig gjort og det er det nok en del LP12'ere som ikke er.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
I think this is the beginning of a beautiful friendship.

Takk for de fine ordene og gode rådene :)
LP12 har vært en del av mitt liv nesten så lenge jeg kan huske, men merkelig nok har jeg aldri eid en før nå. Selv om jeg hele tiden har "vist" at det var den jeg skulle ende opp med. Jeg har lest alt som er å finne om spilleren opp gjennom tidene. Jeg tror faktisk jeg leste innstallasjonsboken for ti år siden!

Har nettopp vært innom Kontrapunkt for å sjekke oppgraderingsmulighetene og kjøpt en ny filtmatte (Den forrige eieren brukte en tykk hard matte og platestrammer.). Mulighetene er nærmest uendelige, men jeg tror jeg kommer til å holde meg innenfor familien. I alle fall i starten. Aro-armen har lenge fasinert meg i all sin enkelhet. Den må nok prøves en gang. Kan den settes rett inn i samme armbord som Ittok/Ekos?
Jeg kommer nok i første omgang å gå for Cirkus og deretter Lingo. Men før det skal jeg spille mange plater! De spiller forrykende godt slik den er :)

Oh, min samboer - arme sjel - elsker spilleren :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Og om du har hørt en LP12 så er det ikke sikkert at du har hørt hvordan en LP12 kan spille. Selv om de ser ganske like ut er det ikke én del (bortsett fra yttertallerkenen) som er den samme i en ny som i en gammel....... Oppsett av spilleren skal også være riktig gjort og det er det nok en del LP12'ere som ikke er.

det meste av det som sies her gjelder vel i stor grad ALLE spillere?
IMO
Mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
det meste av det som sies her gjelder vel i stor grad ALLE spillere?
IMO
Mvh
Leif
Mulig det, men hvor mange spillere finnes det på markedet i dag med samme navn og typebetegnelse som på tidlig 70-tall?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Aro-armen har lenge fasinert meg i all sin enkelhet. Den må nok prøves en gang. Kan den settes rett inn i samme armbord som Ittok/Ekos?
Nix, du må kjøpe et uborret armbord og finne fram drillen. Den passer heller ikke i Keel, men det er jo en helt annen greie........

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aro-armen har lenge fasinert meg i all sin enkelhet. Den må nok prøves en gang. Kan den settes rett inn i samme armbord som Ittok/Ekos?
Jeg kommer nok i første omgang å gå for Cirkus og deretter Lingo.
Aro kan leveres med predrillet armbord. Iallefall gjorde den det inntil nylig. Det følger dessuten med alt man trenger av maler for å evt drille og koble på div utsyr; armhviler, AroMatic osv.
Aro konkurrerer med Ekos om å være den definitive armen til LP12; andre og forsåvidt dyrere muligheter fins, men disse er "it".

Cirkus er en god ide.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Aro kan leveres med predrillet armbord.
Er det Naim som leverer dette armbordet? Kjøper de uborrede armbord fra Linn?
Etter det jeg har hørt selger ikke Linn armbord lengre som er drillet for Aro. De er jo litt sære disse skottene og særlig mot Naim (sine tidligere buddies)
Graham leverte forøvrig tidligere borrete armbord til sine armer for montering på LP12, men disse var ikke lik Linn's egne armbord.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det Naim som leverer dette armbordet? Kjøper de uborrede armbord fra Linn?
Etter det jeg har hørt selger ikke Linn armbord lengre som er drillet for Aro. De er jo litt sære disse skottene og særlig mot Naim (sine tidligere buddies)
Graham leverte forøvrig tidligere borrete armbord til sine armer for montering på LP12, men disse var ikke lik Linn's egne armbord.
Eska til Aro kommer sågar med plass til et armbord. Jeg fikk med predrillet originalt Linn armbord til min Aro. Men jeg kan ikke svare for akkurat nå; men det vil jo Naim svare på. Uansett spiller det ingen rolle i praksis, da man får maler allikevel, og Linn selger udrillede armbord. Det tar et snekkerverksted to minutter å lage etpar hull. Inntil nå har de jo solgt Aro-drillede armbord også; rart om de har sluttet med det.

Kjøper man brukt Aro (omtrent like sjelden som hønetenner), så kan man jo like gjerne få med armbordet siden selger neppe har tenkt å bytte sin Aro i en ny.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Når vi er inne på Aro, Vidar, hvorfor leveres den standard uten lift? Låter den dårligere med Aromatic eller...? Virker som litt av en ekstremsport å betjene en uni-pivot med et par rødvin innabords, men det er vel der CD-spillerne endelig kommer til nytte  ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når vi er inne på Aro, Vidar, hvorfor leveres den standard uten lift? Låter den dårligere med Aromatic eller...? Virker som litt av en ekstremsport å betjene en uni-pivot med et par rødvin innabords, men det er vel der CD-spillerne endelig kommer til nytte  ;)
Skiller damene fra gutta med hår på brystet vettu... ;)
Du kan snu det på hodet; lift er et obligatorisk kjøp på alle andre armer; Naim gir deg mulighet til å la være å bruke penger på det dersom du ikke vil ha det.

Mvh Vidar P

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Gratulerer...
Går ut fra du har meldt deg ut av statskirken?
(Endel språkbruk i forbindelse med oppsettet er ikke helt kompatibelt).
Og kjøp snarest en "voodoo"-bok...

Arne K

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Hvordan kjenner man igjen Cirkus?

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Slenger meg på denne, lurer i tillegg på hvordan man spotter en tik-tok.
Jeg har lagt ut bilde av undersiden på min LP12. Kan dere - O vitende - fortelle hvorfor dette ikke er Cirkus (eventuelt at det er det og jeg er feilinformert)?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Den viktigste forbedringen med Cirkus er lageret. Det er høyere og kraftigere enn pre-Cirkus. Dessuten har den ikke det hvite foret som du ser øverst i lageret på pre-Cirkus lageret.
For å sjekke det må du løfte innertallerken ut av lageret. Er det en hvit foring der er det ikke Cirkus. På Cirkus er det metall mot metall (med olje i mellom selvsagt).
Når du sjekker dette bør du benytte anledningen til et oljeskift siden du sannsynligvis ikke vet når dette er gjort sist. Det er viktig at lageret er så fullt at det renner litt over når du senker innertallerkenen ned i lageret. Knyt en tøyfille eller noe papir rundt så du slipper søl.
Når du senker innertallerkenen på plass i et pre-Cirkus lager tar det lang tid før det når bunnen. Ikke press, men la vekten av innertallerkenen gjøre jobben. Kan ta opptil et kvarter.
Cirkus lageret derimot skal ikke slippes nedi lageret, men senkes forsiktig ned så det ikke skades.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Takk for svar FZ :)
Jeg har lastet opp bilde av lageret på min spiller - som ikke er oppgradert med Cirkus (enda) - for alle å se.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Takk for svar FZ :)
Jeg har lastet opp bilde av lageret på min spiller - som ikke er oppgradert med Cirkus (enda) - for alle å se.
Det er ikke et Cirkus-lager, nei. Husk å bytte eller ihvertfall etterfylle lageret. Olje får du kjøpt hos Kontrapunkt. Hvis lageret ditt aldri har fått ny olje må du helle ut den gamle og ikke blande oljene. Ny type olje er sort....
Mens du er i gang bør du sjekke at de tre skruene som fester lageret til sub-chassiet sitter tight.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mitt lager. KAN se ut som et Cirkuslager, men med min flaks er det sikkert et pre-cirkus der noen har fjernet den hvite foringen. I motsatt fall sparte jeg nettopp fem tusen - hepp hepp.

Og når jeg først driver å laster så tar jeg likesågodt med et bilde av katta som spiser banan.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hei toriamos!
Har lest gjennom tråden du linka til og eg må nok seie meg enig med han som underteikna "Peter". Det er sansynlegvis ikkje ein Cirkus du har. Meiner alle Cirkus skal ha blanke rustfrie skruar for samanføyng av lager og chassis. For å vere heilt sikker kan du sjekke på undersida om lageret dit får ein gardvis tjukkare utvendig diameter oppe ved innfesting. Om så, er det ein cirkus. Cirkus har meir masse i lagerhuset enn dei føregåande.
Sansynlegheten er vel også ganske liten for at den var oppgradert med Cirkus uten at selgar framheva dette for å auke prisen.
Men, flaks kan førekome. :)
MVH
Johs

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har nok HELT gitt opp håpet om at jeg har Cirkus. Det positive er at nå kan jeg oppgradere til Cirkus og får bedre lyd!
Dog småirriterende at Linn ikke har et system som gjør identifiseringen av eventuelle oppgraderinger lettere.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Endelig svar fra Linn:

"The easiest way to tell if your LP12 has been upgraded to incorporate the Cirkus Upgrade Kit would be to check what type of bolts are fitted to the bearing housing. If the three bolts securing the bearing to the sub chassis are silver then the Cirkus has been fitted if black then not. Your photo indicates that the bolts are indeed black."

Enkelt og greit: Svarte bolter- pre Cirkus, Sølvfargete - Cirkus.

Topp Bunn