Ikke helt, det er ganske vanlig å få 80%/100% av faktisk lønn, arbeidsgiver får kun refundert 80/100% av 6G eller hva det nå er fra trygdekassa, så en del av regningen tilfaller arbeidsgiver.ErosLoveking skrev:Arbeidsgiver gir vel stort sett blanke fxx, det er jo ikke de som betaler ut lønn/trygd i permisjonperioden uansett (de får refundert fra trygdekassa)
det er frivillig for arbeidsgiver om de dekker "RESTEN"nb skrev:Ikke helt, det er ganske vanlig å få 80%/100% av faktisk lønn, arbeidsgiver får kun refundert 80/100% av 6G eller hva det nå er fra trygdekassa, så en del av regningen tilfaller arbeidsgiver.ErosLoveking skrev:Arbeidsgiver gir vel stort sett blanke fxx, det er jo ikke de som betaler ut lønn/trygd i permisjonperioden uansett (de får refundert fra trygdekassa)
og vi som har jobbet dobbelt og trippelt siden vi var 15, nyter den nye "friheten" vi får. Livet kommer uansett ikke til å føles rettferdig for alle til enhver tid. Men steike vi er heldige som bor i et rikt land og kan tillate oss slik en "luksus" det er å tilbringe tid med familie, og ikke bare være et eviggående tannhjul i det utakknemlige maskineriet..slowmotion skrev:Pappaperm er fint for de som har blitt pappa.
Pappaperm suger for de som er igjen på jobben og må jobbe dobbelt.
Så det jevner seg i enden.
du er nok for tidlig ute (eller?)BT skrev:Enda lenger pappaperm? Hvor? Når? Hvem?
ErosLoveking skrev:1000 tomler opp til oss som gidder å avle frem og brødfø noen til å tørke rævva og skifte bleier på oss når vi blir gamle. Skulle jeg komme i situasjonen igjen, mer perm ja takk! En berikelse å gå hjemme og bli kjent med småtrolla.
Arbeidsgiver gir vel stort sett blanke fxx, det er jo ikke de som betaler ut lønn/trygd i permisjonperioden uansett (de får refundert fra trygdekassa)
Det er ikke så mange år siden det så ut til å bli scenarioet her også, da vi hadde en fødselsrate som lå nærmere 1,5 enn 2. Nå som vi kun er 0,2 under 2 så kan vi kanskje stå på litt til, så slipper vi den problemstillingen en stund til.bjornh skrev:ErosLoveking skrev:1000 tomler opp til oss som gidder å avle frem og brødfø noen til å tørke rævva og skifte bleier på oss når vi blir gamle. Skulle jeg komme i situasjonen igjen, mer perm ja takk! En berikelse å gå hjemme og bli kjent med småtrolla.
Arbeidsgiver gir vel stort sett blanke fxx, det er jo ikke de som betaler ut lønn/trygd i permisjonperioden uansett (de får refundert fra trygdekassa)
-det trengs nye skattebetalere for å si det teknisk. Tenk på Italia, som har så lav reproduksjon at man blir nødt å importere arbeidskraft i fremtiden.
Forstår alt det der uten problemer, men uansett, det er vi som er igjen på jobben som må fly ræva av oss!baluba skrev:De som ikke har barn, og spesielt de som ikke har noen planer om å få det, bør ikke uttale seg for sterkt i denne debatten. Det å ha barn er slitsomt, og uten tvil like mye offer for samfunnet som personlig glede i praksis. Overbefolkning er ikke noe problem her til lands, og selv om fødselsraten er relativt høy nå så kan det faktisk godt bli høyere. Mye høyere, faktisk.
Når barnløse protesterer på dette så er det utelukkende på grunn av misunnelse. Det er neppe noen ideelle grunner i alle fall. Å la misunnelse være grunnlag for meninger er ikke helt fint, selv om det er naturlig. Det er hvordan man forholder seg til misunnelsen som er avgjørende her.
Pappapermisjon er en selvfølge mener jeg. Fordelingen kan diskuteres, men jeg synes ikke mannen får for mye. Vi fortjener å ta del i den tidlige prosessen så mye som mulig. Vi vet at tette bånd knyttes i starten. Riktignok kan vi ikke die, men litt kompensering i form av tidsbruk kan avhjelpe litt. Og barn som har et tett forhold til begge sine foreldre blir harmoniske, og dermed mer produktive rent statistisk sett.
Det som er direkte suspekt er at noen ønsker å avvikle pappapermen totalt. Hva i heite hule tenker de på? Mor tilbake til kjøkkenbenken, og pappa som sluntrer unna sine naturlige plikter som far? Jeg vet at mange menn helst vil slippe slikt ansvar, men de færreste er så arkaiske at de ønsker mor lenket til hjemmet. Og det er også de færreste som ikke setter pris på permen. Det overrasket meg faktisk at Frp har gått så langt som å kalle permen en sosialistisk tvangsideologi. For en ting som skurrer er at de ikke nøyer seg med å ønske at det skal være valgfritt, men at de rett og slett ønsker å fjerne valget med motsatt fortegn, å nekte pappaer å få perm.
Jeg kom plutselig på da en tidligere kjærestes ektemann ble nektet pappaperm av jobben for få år siden. Det var i tillegg et byggfirma med store oppdrag for forsvaret. Det er ikke greit å gjøre slik, spesielt med tanke på at hun ved første graviditet året før fødte et dødfødt barn, og absolutt kunne trenge avlasting etter et særdeles nervøst svangerskap. Det visste selvsagt arbeidsgiver om, i og med at firmaet er relativt lite.
Og ærlig talt, hvor mange av Frps velgere ønsker egentlig å miste muligheten for pappaperm? Ikke så altfor mange, men det er vel en sak som er lett å overse. Det er jo ingen sjanse for at det synspunktet skulle vinne fram, og da er det ikke så farlig å være uenig i den saken. Ikke at lignende tilfeller foregår i andre partiers velgerflokk i andre saker, for det skjer også. Men de sakene er OT i denne tråden.
Men Valentino, har du ikke lært det ennå?Valentino skrev:1/3 av 52 uker til pappa står det at kommisjonen vil ha. Vet kommisjonen nada om biologi, eller velger den å heve seg over slike uvesentligheter?
Ikke glem at de går på kafe!!BT skrev:Mens småbarnsfedre på perm sitter på ræva i sofaen og leser avisa og drikker kaffe og hører musikk?
Farlig farlig, du beveger deg stadig på tynn is!! ;D ;DBT skrev:Men hvorfor er det ingen som klager på at kjærringene har lang permisjon? Betyr det bare at ingen merker at de er borte fra jobb?
Jeg bare spør, jeg.Spiralis skrev:Farlig farlig, du beveger deg stadig på tynn is!! ;D ;DBT skrev:Men hvorfor er det ingen som klager på at kjærringene har lang permisjon? Betyr det bare at ingen merker at de er borte fra jobb?
...men definitivt ikke gjeldsløs....JD skrev:Hva med å bedre rettighetene til fedre ved samlivsbrudd? Å bli far i Norge i dag er risikosport, man er jo stort sett rettsløs.
Kun om de var veldig pene :-XMen hvorfor er det ingen som klager på at kjærringene har lang permisjon? Betyr det bare at ingen merker at de er borte fra jobb?
Nei, det glemmer jeg ikke, siden det ofte er slike små snørrete grinete skrikende krapyler rundt meg når jeg prøver å innta min daglige cappuccino i ro og fred! Småbarnsforeldre får altså betalt for å gå på cafe og gjøre livet surt for megSpiralis skrev:Ikke glem at de går på kafe!!BT skrev:Mens småbarnsfedre på perm sitter på ræva i sofaen og leser avisa og drikker kaffe og hører musikk?
Jo, det hjelper nok å ha med seg noe nusselig for å få innpass derOg drikker kaffe hjemme hos nabokjærringene!! ;D
Innbiller meg at det ofte er slik at hun ene er mer maskulin enn hun andre, men her beveger jeg meg på meget tynn is ;Dpengesluk skrev:Hva med lesbiske par og prøverørsbarn (eller andre skumle varianter)??
Hvem skal ha pappapermisjonen der?, Den som spenner på seg bukkehornet? ;D ;D
Dere har ikke noe å klage på - uendelig med tid i sweetspot og ingen som knekker nåla på pickupene eller knekker tær på spikesene.torem skrev:Nei, det glemmer jeg ikke, siden det ofte er slike små snørrete grinete skrikende krapyler rundt meg når jeg prøver å innta min daglige cappuccino i ro og fred! Småbarnsforeldre får altså betalt for å gå på cafe og gjøre livet surt for megSpiralis skrev:Ikke glem at de går på kafe!!BT skrev:Mens småbarnsfedre på perm sitter på ræva i sofaen og leser avisa og drikker kaffe og hører musikk?Men vi enslige barnløse er vant til å holde kjeft, ingen som tenker på oss. Mener å huske at Venstre prøvde såvidt å nevne enslige i forrige valgkamp, og alle vet hvordan det gikk med dem.
Jo, det hjelper nok å ha med seg noe nusselig for å få innpass derOg drikker kaffe hjemme hos nabokjærringene!! ;D![]()
Tenker vi sier tynn is ja. Best å ikke erte på seg en gjeng med hønegnageretorem skrev:Innbiller meg at det ofte er slik at hun ene er mer maskulin enn hun andre, men her beveger jeg meg på meget tynn is ;Dpengesluk skrev:Hva med lesbiske par og prøverørsbarn (eller andre skumle varianter)??
Hvem skal ha pappapermisjonen der?, Den som spenner på seg bukkehornet? ;D ;D
Vet ikke om dette gjelder deg, men:JD skrev:Hva med å bedre rettighetene til fedre ved samlivsbrudd? Å bli far i Norge i dag er risikosport, man er jo stort sett rettsløs.
Det er da ikke noe problem...Valentino skrev:Ingen grunn til at man ikke skal måtte orke sine ekle tenåringer halve tiden. ;D
?? Hvordan skjer det ?? ???VilhelmW skrev:, så da spiller det kanskje mindre rolle om barna er kommet til verden via misjonærstilling, prøverør, kloning, anal- eller oralmetodene.. ;D
Mvh. VilhelmW
Ikke like mosomt som "naturmetoden", been there, seen it, done it!X-hilarate skrev:Høres ut som prøverør er en "negativ" metode, men det er det jo ikke!
Bare litt mer tungvint... 8)
Da er det på sin plass å spørre hva du gnager på, Sluket? Eller kanskje du liker bedre å sluke? ;Dpengesluk skrev:Tenker vi sier tynn is ja. Best å ikke erte på seg en gjeng med hønegnageretorem skrev:Innbiller meg at det ofte er slik at hun ene er mer maskulin enn hun andre, men her beveger jeg meg på meget tynn is ;Dpengesluk skrev:Hva med lesbiske par og prøverørsbarn (eller andre skumle varianter)??
Hvem skal ha pappapermisjonen der?, Den som spenner på seg bukkehornet? ;D ;D![]()
![]()
![]()
+1bjornh skrev:Når alt kommer til alt, så er jeg faktisk mer opptatt av sønnen min, enn jobben min, bilen jeg har eller tror jeg skal få råd til, huset mitt, naboene, penger i overflod etter x-antall timer på overtid, hva alle synes eller gneller om.
Jeg er opptatt av at han skal ha det godt, gode læreforhold, at han læres opp til å dele verdiene vi som foreldre har, at han er ute -og med på tur i skog og mark, at han har et utbytte i barnehage og skole, at han har gode og funksjonelle klær, får mat som er sunn og riktig og litt snop, at han får en god utdannelse og får en god jobb han trives i, at han gjør sin militærtjeneste i likhet med oss andre i familien med våre medaljer og dekorasjoner, der noen virkelig satte til det de hadde når det virkelig gjaldt, at han ikke driver med vold, konemishandling og kriminalitet, ikke blir alkoholiker eller narkoman, at han føler seg trygg og kommer hjem til oss når vi foreldre blir gamle og lar oss ha barnebarna en dag og kommer ofte å besøker meg og moren når vi blir gamle, syke, og vil holde min og morens hånd når vi skal dø. At han lærer videre våre tradisjoner og tar med seg fortellingen om oss til sine barn og barnebarn.
Kan jo hende noen synes dette er feminine verdier. Da får det stå for deres del.