Enda en Seas Fa22 men som BR m/utvidet frekvensområde

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Antall liker
944
Sted
Porsgrunn
Siden de fleste tråder med seas fa22 omhandler OB eller 1/4 bølge, legger jeg ut mitt forsøk på å få et greit resultat med dette elementet.
Elementet ble montert i en kasse på ca: 55 liter, porten ble tunet til ca 40 Hz.
Fant ut at sugekrets for stigende følsomhet (ikke notch) er et must for at elementet skal kunne brukes. (verdier som er brukt er basert på Orso sine beregninger) Prøvde også imp, korrigering og notch, men fant ut at ved å bruke toe inn vil elementet få en behagelig avrunding oppover i frekvens. Dette gjorde at imp. og notch filter kunne fjernes. Har nå kun en spole og en motstand paralellkoblet på plussen.
Resultatet ved toe inn vil selvfølgelig være mindre diskant men mye mere behagelig å høre på. Etter å ha gjort noen målinger fant jeg ut at toe inn endret elementet dramatisk. Ved 4000Hz begynte elementet å runde av oppover ganske kraftig. Elementet er da pr definisjon ikke lenger en fulltone, men siden elementet har kvaliteter i mellomtonen og en grei følsomhet ville jeg ikke avskrive den helt ennå.
For å bøte på dette vurderte jeg en toppdiskant. Valget falt på Fountek neo cd2.
Grunnet til dette var at elementet spiller best med felles toe in som fa22 elementet. Pukkelen som den har on aksis forsvinner med samme toe in som fa22 elementet.
Følsomheten til diskanten ble først justert ned med en L-pad, men etter en del lytting og noen måinger fant jeg ut at jeg ikke trengte dette.
Det jeg måtte ha var et 2.ordens delefilter med delefrekvens på 4000 Hz. (Å dele noe særlig lavere en dette vil etter andres oppfattnnger gi mere hørbart forvrengning)
Med rimelige komponenter i fra Jantzen og luft spoler var jeg spendt på resultatet.
I første omgang hørte jeg at det var noe feil oppover i diskanten. Etter å ha gjort noen målnger viste det seg at bånd diskanten er utrolig kilen på vertikal tilting. Den må justeres +- 3 grader for å oppnå riktig frekvensgang.
Etter justering er resultatet følgende med tilnærmet riktig plassering i rommet: en stram litt slank bass (avhengi av låt materiale) en mellomtone som er detaljert, luftig med evne til å slippe fri fra kabinettet. Diskanten er helt klart i en annen liga i forhold til det meste jeg har hørt. Uttrykk som luftighet, crisphet, oppløsning, transistent gjenngivelse blir floksler?.

Høyttalerkassa er lav og bred og er gjort bevist ut i fra synsing. (større baffel kan gi bedre frekvensgang, lavere kasse kan gi bedre kobling mot golv) Dette er en eksperiment kasse laget av 18mm kryssfiner.

P1070707.jpg

Videre fremdriftsplan er å lage ny kasse i eik med referanser i fra vintage JBL og Tannoy. Diskanten vil få et eget tillpasset hus som vil matche resten med justerbar vertikal justering.

Topp Bunn