En vekker for de fleste?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
For din egen skyld ta deg tid til å lytte gjennom disse sporene
http://mcsquared.com/music.htm

Tenk så på at de fleste oppholdsrom har en RT60 på 0,4-0,8s

Har pengene du bruker på hifi gitt deg full uttelling eller kan du med små midler øke lydkvaliteten og minske lyttetrettheten .

Mitt lille søndagstips for de som trenger å høre for å tro det

Mvh Roald

V

vredensgnag

Gjest
Ah, men refleksjoner skal jo unngås, og lytterom skal være dempet. Det er jo opplest og vedtatt, Roald! ;D

Fin link - men skulle ønske at slike lyd-demoer hadde bedre musikk! Det er helt unødvendig å ha så busy lydspor når man skal vurdere akustiske effekter. Og en del av eksemplene er vel overdrevent tunge i sessen?

8

8x12_TOM

Gjest
Husker ikke helt nøyaktig, men mener T60 ligger under 0,2 fra 100-20000hz her hjemme. Jeg liker det sånn,mens andre mener det blir for"dødt". Vi er heldigvis ikke like ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har en liten hjemmekino som ble ferdigstilt for noen måneder siden, der alle vegger (men ikke taket) er dekket med akustikkplater. Noen vil kanskje synes dette rommet er for dødt, men personlig synes jeg faktisk det er flott slik, og det gir en opplevd presisjon som går helt utenpå stereooppsettet jeg har i stua...

Romdemping er slett ikke dumt.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
roffe skrev:
Jeg har en liten hjemmekino som ble ferdigstilt for noen måneder siden, der alle vegger (men ikke taket) er dekket med akustikkplater. Noen vil kanskje synes dette rommet er for dødt, men personlig synes jeg faktisk det er flott slik, og det gir en opplevd presisjon som går helt utenpå stereooppsettet jeg har i stua...

Romdemping er slett ikke dumt.
Enig!

Kan det også ha noe med type musikk som spilles av på anlegget?

Jeg hadde tidligere en minimastisk leilighet med nakne vegger, tak og skråtak. Håpløst akustisk altså. På rolig vokal og akustisk var det flott lyd, og rommet bidro faktisk til at det fikk en flott klang og en følelse av tilstedeværelse. I det øyeblikket musikken (eller film) ble litt mer komplisert, falt alt sammen som en kortstokk og det ble bare rot. Umiddelbar lyttetretthet. På en annen side har man for eks. lytterommet til Eltek i Oslo, der det nesten er ubehagelig (i allefall merkbart) å være pga. all dempingen. Jeg syntes det rommet er i overkant "tørt" til en del typer musikk.

Til film har en ikke behov for noe særlig romklang, der skal effektene og vokalen tre tydlig frem i lydbildet uten noe "farging", men til musikk er det kanskje greit å finne en gyllen mellomvei?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
@vredensgnag Opplest og vedtatt, mulig det men hvor mange som har gjort noe med det? Har hørt en god del oppsett og mange av disse er vel livlig for meg. Og som meg selv har vel mange av de som har gjort noe for mye av den tynne dempingen. Hos meg skal noe byttes inn i diffusjon.

@8x12_TOM Har du gjort endringer med rommet siden jeg var der? Om du vil dele, hvis du har en REW fil etter de nye 8x12 er på plass

Mvh Roald

Topp Bunn