En utfordring!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Flytter inn i denne boligen i mars. Har fått egen 16A kurs/16D sikringer, med 4mm2 kabel, trukket til 8 jordede stikk som er plassert i hjørnet på veggen mot altanen.

Den store utfordringen blir å plassere annlegget/høytalere.

Foreløpig har jeg tenkt at høytalerne må stå på hver sin side av vinduene ut mot altanen. Gaspeisen kommer ikke så langt ut fra vegg som på tegning, snarere 30 cm.
Som dere ser på tegningene er det i denne delen av stua åpent opp til tak i tredje etasje, og det er store vindusflater bak høytalerne og store veggflater foran/over høytalerne.

Her er ser jeg for meg at det kommer til å bli mye refleksjoner og etterklang.

Det er tenkt at vindusflatene skal dekkes med lamellgardiner (vertikale).

Dette er nok den mest estetiske plassering av anlegget. Hvordan tror dere det kommer til å fungere?
Evt akustiske tiltak ? ( 33 Daad søyler er nok ikke et alternativ ;))
Alternativ plassering?

Interiørarkitekter og akustikere, forèn eder ;)

K

kbwh

Gjest
Du er heldig med takhøyden. Høytalerne hadde jeg plassert slik du tenker.
Foreslår fire 10 cm tykke Rockwool akustikkplater (120x60cm) som du med dine gode finsnekkerevner rammer pent inn. Stu dem bort når du ikke lytter.

Plasser demperne på førsterefleksjonspunktene (mot spisebord og venstre vegg, og glassfeltet/frontveggen) når du skal ha konsert.

Takhøyden er så stor at du kan gi beng i å dempe der. Du blir også sittende så langt fra bakvegg at du ikke trenger å dempe den (trur eg). Nå har vi orden på sakene over 200Hz.

Rommet er nesten kvadratisk. Det kan bli "moro" i bassen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Jeg er totalt og komplett blottet for finsnekkeregenskaper ;D
Men jeg skal vel klare å stifte litt Marimekko-stoff på disse platene, samt sette på noen fotstøtter ;)

Mobile dempere er jo en glimrende idè!

Hva mener du med "moro" bass...Er det ukontrollerbar brumlebass, eller er det god bass som det er moro å høre på? Blir bassen forsterket eller svakere når rommet er kvadratisk og takhøyden er stor.
Har ref3a på stativ og de er jo ikke akkurat noen Cervin Wega-kloner ;)

K

kbwh

Gjest
Mener moro i negativ betydning, men tror ikke de kjekke boksene dine vil være de verste å integrere. Jeg er uansett ikke noe særlig til bassfanatiker. Så lenge det ikke bromler ille er det greit for meg.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Nei brumling er noe av det værste jeg vet. Da blir alt bare grøt.

K

kbwh

Gjest
Så på anlegget ditt. "Garanterer" deg mye bedre musikkopplevelse når du kan se på utsikten mens du spiller, og ikke alle boksene (og de fryktelige rørene ;-)). Skal flytte selv litt senere enn deg og da skal jeg se utover bølgende åkre og Mjøsa og sånn mens jeg er på konsert i heimen. Må vel begynne å kjøpe Bruckner da.

Kommenterte ikke det kvadratiske. Man får bassforsterkning mellom veggflater, og da er det greit at de har forskjellig avstand. 3:4:5 er et greit utgangspunkt (men sikkert ikke helt riktig). Men hey vi driver og spiller der vi lever, ikke sant?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Høres greit ut med utsikt til Mjøsa og bølgende åkre.
For min del blir det utsikt til saltvann :D
Blir nok bedre enn å se inn i en strietapet fra midten av forrige århundrede ::)
Joda, vi spiller der vi lever. Og det er vel når vi spiller vi virkelig lever også... :D
Jeg som skal bo ved saltvann må vel kjøpe Rune Rudbergs "Ut mot havet"... ;D

K

kbwh

Gjest
De gode whiskyene vil iallefall smake bedre hos deg. Har vokst opp ved saltvann. Savner havlukten.
Du trenger ikke Rudberg! Spill heller Beethovens 3. en dag med litt vær.
Ser ut som et kjekt hus. Allrom er fine saker.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
"Bethovens 3. en dag med litt vær..." Nå ble jeg nyskjerrig igjen, kanskje jeg har den i cd hylla.. ::) Huset ligger forøvrig i Bergen, og der har vi jo som kjent mye vær ;)
Takk for tipsene i alle fall ! :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.314
Torget vurderinger
28
Er det bare interiørarkitekter og akustikere som får slippe til, eller er det greit med "skikkelige" arkitekter også?

Den store himlingshøyden du har i stua blir vel bare en fordel ja, i hvert fall med hensyn til førsterefleksjonen. Teppe på gulvet foran høyttalerene og kanskje noen DaaDer du kan plassere ut ved kritisk lytting? Du hadde kommet langt med 2-4 stk strategisk plassert.

Vil det bli en "utlufting" av bassen i og med at det er åpent til trapperom i bakkant og til himling i 3. etg over høyttalerene? Jeg bare spør.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Skal svare deg om et øyeblikk Fosse. Skal bare ta et par pasienter først. De renner ned døra her i dag... :p

K

kbwh

Gjest
Er det bare interiørarkitekter og akustikere som får slippe til, eller er det greit med "skikkelige" arkitekter også?

Vil det bli en "utlufting" av bassen i og med at det er åpent til trapperom i bakkant og til himling i 3. etg over høyttalerene? Jeg bare spør.
Oops, glemte helt at jeg ikke utøver noen av yrkene!

Jeg tror du får utluftning, men om jeg er rettroende og hvor langt ned i frekvens man må før den gjør seg gjeldende må theStig eller noen svare på.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Selvølgelig skal ordentlige arkitekter få slippe til, fri og bevare meg vel :eek:. Hadde jeg ikke havnet i mitt nåværende yrke, ville arkiteturstudiene stått høyt på lista (sammen med F-16 pilot osv ;))

Er ikke helt sikker på hva du mener med utlufting i hifi-sammenheng, men jeg har hørt uttrykket brukt i forbindelse med vin ::)

Betyr utlufting at bassen forsvinner i lufta i voluminøse rom?

Har vært inne på tanken. Håper selvfølgelig ikke det skal skje. Men hvis det skulle skje har jeg allerede et par snertne REL R-series sub'er i tankene, som jeg kunne puttet på ønskelista :D. Men jeg håper vel egentlig at det ikke blir nødvendig. ::)

Det hadde vært veldig morsom å prøve noen Daad- søyler, men jeg vet ikke helt hvor lett det ville være å gjennomføre i Bergen. Det er vel ingen forhandlere her..?!?

Men altså, hva mener dere med utlufting?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.314
Torget vurderinger
28
Var kanskje et litt lite presist uttrykk. Men, det jeg tenkte på var at vi vet at bass ofte er vanskelig når rom er små, eller når man får like lengder i flere retninger.

Spørsmålet var da om det at det er store åpninger hos deg (høyde til tredje etasje, trapp til første og tredje) vil bedre situasjonen på noen måte. Jeg vet ikke (kanskje theStig kan svare). Men sånn rent intuitivt ville jeg jo tro at det kunne være med på å begrense problemer i bassen.

Tror Ketil Hansen kan være behjelpelig med utlån, men i Bergen vet jeg ikke. Kan Audiofreaks skaffe? I og med at det finnes en sammenheng mellom DaaD og Avalon?

Uansett er DaaD letter å flytte rundt på enn Rockwool-plater. De går fryktelig fort i stykker.

(F16-pilot ja, det hadde vært noe.....)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.314
Torget vurderinger
28
Hva synes du om arkitekturen da, Arkitekt Fosse?
Dreier seg om rekkehus (lengst til høyre :))
Godkjent?

http://www.bob.no/bobweb/prosjekter/tommervagen/index.asp?id=321

Dette må bli bra, ser ut som et fint prosjekt etter perspektivet å dømme.

Sjøutsikt og hi-fi i ny stue, da har du lite å klage over. Antakeligvis er det godt lydisolert også, så slipper du naboklager. Bare å gratulere og ønske lykke til.

T

theStig

Gjest
De sabla arkitektene som tegner hus tenker ikke på at (mann-)folk skal bo husene. At det ser kult ut på bilder virker til å være det førende designkriteriet, samt at det selvsagt er tilrettelagt for at kvinnen skal ha full kontroll på alt....

Det ser ut som en meget vanskelig oppgave å spille opp et stereoanlegg på en god måte i et slikt hus. Mitt tips er derfor: bygg 25 m2 grillhytte i hagen, og flytt inn der...

;D ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.314
Torget vurderinger
28
Har du noen tanker om åpningen vi snakket om theStig, eller utluftingen?

(Jeg tror du må ha rotet deg bort i feil arkitekt tidligere, for det finnes unntak:) ).

T

theStig

Gjest
Ok, skal prøve å være litt seriøs da. ;D

Jo større rommet er akustisk, jo mindre "kobler" høyttalerne til alle rommets flater. I praksis vil dette si at man får mindre bassforsterkning fra rommet i et stort rom enn et lite, samt at den frekvensen rommet begynner å hjelpe til er lavere ned i et stort rom enn et lite. Store rom krever mer bass (spesielt mid-bass) fra høyttalerne.

Et stort problem du har i et hus som dette er at akustikken ikke kan få blitt symmetrisk. Du kan kanskje fikse de problemene dette gir over 200 Hz med demping av utvalgte refleksjonspunkter, men i bassen vil det bli håpløst uansett.

Det "beste" rent akustisk (og uten å ta andre hensyn....) hadde vel vært å kunne ta et av soverommene og tilpasse dette, selv om disse nok er i minste laget.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.314
Torget vurderinger
28
Super forklaring theStig, takker.

Den tanken om soverom hadde jeg også, men det kan vel hende det er barn eller andre hensyn å ta. Men dersom man går på med litt drastiske akustiske tiltak og små høyttalere så burde vel det være et brukbart alternativ. Men så var det det med å kunne sitte i oppholdsrommet å nyte da...

(Var forresten på en info vedrørende operaen igår, og der kunne Snøhetta bekrefte at akustikk var absolutt førsteprioritet vedrørende salene, absolutt alle andre forhold var av mindre betydning for dette rommet, så det er kanskje håp?)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
De sabla arkitektene som tegner hus tenker ikke på at (mann-)folk skal bo husene. At det ser kult ut på bilder virker til å være det førende designkriteriet, samt at det selvsagt er tilrettelagt for at kvinnen skal ha full kontroll på alt....

Det ser ut som en meget vanskelig oppgave å spille opp et stereoanlegg på en god måte i et slikt hus. Mitt tips er derfor: bygg 25 m2 grillhytte i hagen, og flytt inn der...

;D ;D
Som du ser på planløsningen har arkitekten tenkt på alt, til og med eget hifi-rom i hagen, riktignok bare 4,8 m2, men dog ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Skal ha kontor i det største rommet i 1.etasje, og nei, det blir for lite. Anlegget må stå i stua, selv om det ikke er akustisk ideelt.

Det der med utluftingen...det er jo åpent til trappene og til gangen i 3.etasje der hvor det er "åpent tak" i stua. Dermed kan jeg regne med at bassen "lekker ut" og blir litt flau?! Har jo stativht. Kanskje ingen dum idè med de sub'ene til REL ::)

Tiden vil vise. Man må jo bare gjøre det beste ut av det rommet man har.

Bodde i Køben de årene da operaen ble bygget, og fulgte interessert med på prosessen. Stakkars Henning Larsen (arkitekten) ble kjørt over av gamle (og sære) Hr.Mærsk. Dermed ble fasaden bare en skygge av det den kunne, og i utgangspunktet skulle, ha blitt.

Når det gjelder det akustiske i operaen ble det ikke spart på noe, og den skulle etter sigende ha den beste akustikken av alle operaene i verden.
Etter åpningsoperaen, mener det var Aida, var samtlilge anmeldere enig om at akustikken definitivt ikke var som forventet.

Så, det er visst ikke så enkelt med den der akustikken, selv når man bygger med akustikken som førstepri ::)
Håper de treffer bedre i Bjørvika :)

Ops, sleivet litt med navn på arkitekten...det er korrigert :-[

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Angående Daad...skal se om jeg kan får tak i Peter i Audiofreaks (har hørt det ikke er så lett..).

Her har jeg eksperimentert litt med demping av førsterefleksjonspunktet. Produktet heter Dadda... ;D

Livet er fullt av kompromisser ::)

K

kbwh

Gjest
Yngstemann fikk den modellen til jul. Har blitt mye bannskap. Lettveltet, bakvegger på avveie, sprutende smådeler. Innbegrepet av Kinamikk. Godt den kan gå i returplasten.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.290
Torget vurderinger
4
Vel, så lenge den kan engasjere eldstejenta (2 år) i 10 min, mens far skummer avisen og sluker en kopp kaffe, vil jeg si den har oppfylt sin misjon ;) Men batteriet røyk fort ut...

Topp Bunn