En trafo med 2 sekundær eller to trafo med en sekundær

Pboden

Medlem
Ble medlem
28.06.2003
Antall liker
8
Hei

Vurderer et forsterkerprosjekt og har to like trafoer til formålet - 24V/150VA. Begge har to par sekundærledninger på 24V, og jeg lurte på det vil være en bedre løsning å bruke begge trafoene med en sekundær eller en trafo med begge sekundærledningene ?

og

Er det teknisk mulig å "tvinne" to trafoer sammen for å doble kapasiteten (ikke spenningen) ?

M

Mr-T

Gjest
Litt uklart for meg hva du egentlig mener....

Har du en felles likeretter og kondensatorbank, eller skal du ha to av de?

Pboden

Medlem
Ble medlem
28.06.2003
Antall liker
8
Jeg vil vel kjøre med 2 likerettere og 2 kondensatorbanker...

Vil kapasiteten på en trafo hvor begge sekundærledningene blir benyttet halveres i forhold til to trafoer hvor bare ett sekundærpar benyttes ? ( Det er mulig jeg tenker for vanskelig her...)

M

Mr-T

Gjest
Hvis du etter likeretting skal sitte igjen med to DC-spenninger, altså både + og - i forhold til jord, så bør du bruke begge viklingene på trafoen og en såkalt helbru likeretting.

Noe ala dette:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Det burde være mulig å kople begge de to sekundærviklingene sammen på en trafo.
Bare du ikke kopler dem i motfase.
VH. Bernt

N

nysjerrigper

Gjest
rre skrev:
Er det teknisk mulig å "tvinne" to trafoer sammen for å doble kapasiteten (ikke spenningen) ?
alle stikkontakter du har i huset er paralellkoblet. vil vær samme prinsipp ut eller inn til en trafo. har man bare et par ledninger ut f.eks er det bare å bruke en sukkerbit for å doble de. og omvendt.
strømmen fordeles men spenningen blir den samme ::)

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
Jeg ville ha brukt begge med doble likeretterborer, omtrent slik (du får to primærspoler i stedet for en som på figuren):

Figuren er hentet fra TNT Audio: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html. Tror ikke du trenger å tenke på fasene dersom du gjør det slik, men ta det med en klype salt da blodsukkeret er lavt i det jeg pakker sammen på jobb en fredag ettermiddag.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
gormj skrev:
Jeg ville ha brukt begge med doble likeretterborer, omtrent slik (du får to primærspoler i stedet for en som på figuren):
Det tror jeg ville ha gjort også.
Å parallellkoble sekundærviklinger fra ulike trafoer kan dra med seg noen sideeffekter som i utgangspunktet ikke var tiltenkt.

A

audiosan

Gjest
hva med å bygge dual mono når du uansett har 2 trafoer med dobble sekunder viklinger?
og gjerne 2 likeretterbroer pr kanal.

Pboden

Medlem
Ble medlem
28.06.2003
Antall liker
8
audiosan skrev:
hva med å bygge dual mono når du uansett har 2 trafoer med dobble sekunder viklinger?
og gjerne 2 likeretterbroer pr kanal.
Høres bra ut, men har du skjematikk på en slik PSU ?
Ser du jobber med en F5, noe jeg konkret tenkte å bruke disse trafoene til. Har fire av disse trafoene og kunne gjerne sett for meg en ideell bruk av disse til en F5 turbo versjon.

A

audiosan

Gjest
2x24V sekundær er for høyt til en standar F5. da må isåfall j-fet'ene cascode kobles for å tåle spenningen. det finnes kort for
denne type kobling hos DIYaudio store. (samme kortene som jeg bruker)
standar F5 bruker 2x18V trafo. dine var 150VA stk? minimum til en standar F5 er 400VA for 2 kanaler.

her er skjema på en type PSU: http://www.kk-pcb.com/power-3.html
kan godt bytte ut spolene med motstander. det blir litt rimeligere. f.eks 0,5ohm 25W

Topp Bunn