En tråd anngående drivverk ( med ekstern dac )

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hei.

Dette har nok blitt diskutert en del før men jeg vil gjerne ha deres erfaringer anngående drivverk.

Jeg har jo ett fullt AN system ( signatur ) . Når jeg spiller cd har jeg nå
en relativt dårlig cd spiller som drivverk : H/K 970. Alt går jo digitalt til dac så den fungerer altså kun som drivverk. Jeg synes den er dårlig for jeg har prøvd den som "ren" cd spiller med analog ut og den slører rett og slett til lyden :).

Men mitt spørsmål er jo selvfølgelig : Er det virkelig noe å hente på drivverk ? Ville nok blitt ett AN drivverk isåfall, men jeg har også en relativt god cd spiller i Bladelius advantage S1 som jeg kunne brukt i plassen for H/K. Jeg tror den er kjent for bra drivverk.

Noen som har erfaringer fra drivverk bytte og om det har noen som helst innvirkning på lyden ?

Tar imot alle erfaringer her. Jeg vet jeg kan prøve selv med de jeg har men jeg tror placebo-effekten lurer meg trill rundt uansett.

La oss drøfte litt :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.617
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
AN dacer er visstnok spesielt "kilne" på drivverk. Så ja - du vil absolutt ha endel å hente.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - dette er blitt diskutert ganske heftig, ha.

Det jeg fikk ut av disse diskusjonene, var at for enkelt DACer - bl.a. Audio Note DACer - kan drivverkets kvalitet ha stor betydning for lyden. Mens andre - mer jitter-immune DACer - virker å være mer robuste m.h.t. valg av drivverk. F.eks. har jeg aldri klart å høre forskjell med mine egne DACer - Weiss, Benchmark, Hegel - uansett om jeg bruker Squeezebox eller en ganske oppegående CDspiller som kilde.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
bambadoo skrev:
AN dacer er visstnok spesielt "kilne" på drivverk. Så ja - du vil absolutt ha endel å hente.
Interresant, da regner jeg med det kun er AN drivverk de "liker" ? :) .

Jeg klarer bare ikke helt å forstå hvorfor det skulle bli bedre, sånn i teorien. Noen som kan hjelpe litt med det ? Estetisk sett blir det jo penest selvsagt med alt av samme merke, men de koster jo sitt dog.

Nå sliter jeg virkelig med å høre forskjell på Flac bit perfect fra pc og cd spiller, er rett og slett identisk i mine ører.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvordan den låter fra analogutgangene sier ikke nødvendigvis noe om selve drivverket. Hvis den har et brukbart brukergrensesnitt, ikke er plaget med mekanisk støy og er rimelig kjapp til å lese inn plater, vil jeg tro den fungerer helt greit som drivverk.

Et separat drivverk kunne jeg iofs. tenke meg bare fordi det er litt stilig, og fordi jeg da ville sluppet å ha "ubrukt" teknologi i cd-spilleren (Dac-delen og det analoge utgangstrinnet.).

Da finnes det jo mange varianter. AN har vel flere, ellers har jeg kikket både på Little Dot og Aune-drivverk.

Pr. i dag bruker jeg en Cambridge Azur BD-650 blu-ray-spiller som står i anlegget likevel, og det fungerer flott. Kan ikke tenke meg at det vil låte merkbart annerledes med et separat drivverk. (Selv om det selvsagt finnes drivverk med mer eller mindre jitter, så hvis man er uheldig, kan man få et som låter dårligere enn et annet med mindre jitter ville gjort.)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.617
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Som nevnt over ja...
Jeg har hatt forskjellige AN dacer og forskjellige drivverk. Så kan med hånden på hjertet si at det har vært tildels store forskjeller akkurat her ja.
Nå brukes "pc" som drivverk.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
GisleB skrev:
bambadoo skrev:
Interresant, da regner jeg med det kun er AN drivverk de "liker" ? :) .
Neida, de liker Rega spillere også ;)
Bruker og har brukt en god gammel Rega Planet lenge, fungerer meget bra sammen med an dac'en min.

/jan

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Ulf-B skrev:
Hehe - dette er blitt diskutert ganske heftig, ha.

Det jeg fikk ut av disse diskusjonene, var at for enkelt DACer - bl.a. Audio Note DACer - kan drivverkets kvalitet ha stor betydning for lyden. Mens andre - mer jitter-immune DACer - virker å være mer robuste m.h.t. valg av drivverk. F.eks. har jeg aldri klart å høre forskjell med mine egne DACer - Weiss, Benchmark, Hegel - uansett om jeg bruker Squeezebox eller en ganske oppegående CDspiller som kilde.
Interresant. Sånn på siden. Jeg har jo også en Hegel hd2 usb boks som jeg kan bruke som mellomledd mellom pc og AN dac. Denne skal jo i teorien være veldig god på å fjerne jitter, men jeg syntes lyden ble bedre når jeg fjernet den med dette systemet ( og det er kun på dette systemet ). Jeg tror grunnen er at denne også upsampler signalet digitalt, noe som jeg tror ikke passer AN.

M

Mr-T

Gjest
Jeg har i grunn bare erfaring med DAC'er som er rimelig immune for jitter, og da er det ingen forskjell på noe som helst. Gjorde også en interessant kabeltest en gang - 40 meter (4x10 meter) ClasOhlson "lakris" som digitalkabel. Ingen degradering lydmessig, selv om det egentlig ikke burde fungert engang.

Men utstyr som skifter lynne i takt med inputsignalets personlighet er muligens annerledes, hva vet jeg.

O

Oblivion

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg har i grunn bare erfaring med DAC'er som er rimelig immune for jitter, og da er det ingen forskjell på noe som helst. Gjorde også en interessant kabeltest en gang - 40 meter (4x10 meter) ClasOhlson "lakris" som digitalkabel. Ingen degradering lydmessig, selv om det egentlig ikke burde fungert engang.

Men utstyr som skifter lynne i takt med inputsignalets personlighet er muligens annerledes, hva vet jeg.
Hvis du tenker deg om Mr-T så betyr dine eksprimenter at du har en alvorlig flaskehals et eller annet sted når du ikke engang opplever degradering på noe som ikke burde fungert engang. (sitert fra deg)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.617
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du bare må ha AN cdt-six.... :)

CDT-Six

Whilst the rest of the audiophile world continues it delusional and ultimately doomed love affair with the currently fashionable crop of what claim to be 'high resolution' computer sources, we at Audio Note (UK) continue to extract even greater degrees of information and quality from Red Book CD, which is still the best, currently available digital music format. To this end, we proudly introduce the latest in our line of extreme performance dedicated Red Book CD Transports, the CDT-Six... Final specifications are as yet to be confirmed, but suffice to say, no digital music format has ever sounded this natural, complete and convincing before...

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
bambadoo skrev:
Du bare må ha AN cdt-six.... :)

CDT-Six

Whilst the rest of the audiophile world continues it delusional and ultimately doomed love affair with the currently fashionable crop of what claim to be 'high resolution' computer sources, we at Audio Note (UK) continue to extract even greater degrees of information and quality from Red Book CD, which is still the best, currently available digital music format. To this end, we proudly introduce the latest in our line of extreme performance dedicated Red Book CD Transports, the CDT-Six... Final specifications are as yet to be confirmed, but suffice to say, no digital music format has ever sounded this natural, complete and convincing before...
Hmm meget interresant, kanskje derfor jeg syntes det låt bedre fra pc når jeg fjernet den Hegelen som upsampler, samt stillte alt "upsampling" av i windows. Slik at kvaliteten kun er cd kvalitet ut. Ble liksom bare mer klart og silke alt.

ett lvl 6 drivverk til ett lvl 2 system er vel litt "overkill" eller hva ? :). Hmmmm jeg tror jeg må tråle bruktmarkedet noen måneder.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Dazed skrev:
Hvordan den låter fra analogutgangene sier ikke nødvendigvis noe om selve drivverket. Hvis den har et brukbart brukergrensesnitt, ikke er plaget med mekanisk støy og er rimelig kjapp til å lese inn plater, vil jeg tro den fungerer helt greit som drivverk.

Et separat drivverk kunne jeg iofs. tenke meg bare fordi det er litt stilig, og fordi jeg da ville sluppet å ha "ubrukt" teknologi i cd-spilleren (Dac-delen og det analoge utgangstrinnet.).

Da finnes det jo mange varianter. AN har vel flere, ellers har jeg kikket både på Little Dot og Aune-drivverk.

Pr. i dag bruker jeg en Cambridge Azur BD-650 blu-ray-spiller som står i anlegget likevel, og det fungerer flott. Kan ikke tenke meg at det vil låte merkbart annerledes med et separat drivverk. (Selv om det selvsagt finnes drivverk med mer eller mindre jitter, så hvis man er uheldig, kan man få et som låter dårligere enn et annet med mindre jitter ville gjort.)
Takker. Hmm blir jo ikke så mye klokere på dette området. Jeg bruker bare denne H/K siden jeg hadde den stående, det er jo en billig sak så regner jo med det finnes bedre drivverk. MEN om det har noe å si på lyden, det er jo det som blir det store spørsmålet.

O

Oblivion

Gjest
GisleB skrev:
Hmm meget interresant, kanskje derfor jeg syntes det låt bedre fra pc når jeg fjernet den Hegelen som upsampler, samt stillte alt "upsampling" av i windows. Slik at kvaliteten kun er cd kvalitet ut. Ble liksom bare mer klart og silke alt.

ett lvl 6 drivverk til ett lvl 2 system er vel litt "overkill" eller hva ? :). Hmmmm jeg tror jeg må tråle bruktmarkedet noen måneder.
Det er ikke upsamplingen i seg selv som er problemet, men måten det filtreres på og at det blir lagt til støy / dither - og det er ikke lenger bitperfect eller orginale data du hører på, men en modulert støy generator.
Derfor vil det alltid spille bedre med en så direkte og bitperfect kjede som mulig.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Ett lite spørsmål på siden. Har drivverk blitt noe bedre de siste 10-15 årene ? Jeg er jo eier av denne saken : http://www.bladelius.com/ADVANTAGE/cd_player_s1.htm

Denne er vel en ca 10 år og var en ganske så dyr sak i sin tid. ( konkurerte vel litt mot emc1 up fra ec ) . Noen som aner hvilke drivverk som er i denne, og om den kan være god til dette ?. Den er ihvertfall en meget tung sak.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Med AN-dac er det endel drivverk som funker veldig fint; Sony XA50ES/XA5ES, Stello, Rega, Teac og TagMcLaren. Og selvfølgelig Ans egne.Endel av disse er jo ikke akkurat nye, men det betyr jo bare at de kan skaffes for en anstendig sum brukt.
Jeg tar til etterretning at noen ikke hører forskjell på drev, men jeg begriper det bare ikke. Kanskje man blir inmmun for mye med hele riggen stinn av digital eq, hva vet jeg...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Oblivion skrev:
Mr-T skrev:

Hvis du tenker deg om Mr-T så betyr dine eksprimenter at du har en alvorlig flaskehals et eller annet sted når du ikke engang opplever degradering på noe som ikke burde fungert engang. (sitert fra deg)
;D..spot on Oblivion..

O

Oblivion

Gjest
impulse skrev:
Jeg tar til etterretning at noen ikke hører forskjell på drev, men jeg begriper det bare ikke. Kanskje man blir inmmun for mye med hele riggen stinn av digital eq, hva vet jeg...
Det er som jeg skrev tidligere i tråden til Mr-T:
Hvis en har en "flaskehals" i systemet som forårsaker at en ikke hører forskjell på hverken det ene eller det andre bør en finne og fjerne "flaskehalsen"..

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Oblivion skrev:
impulse skrev:
Det er som jeg skrev tidligere i tråden til Mr-T:
Hvis en har en "flaskehals" i systemet som forårsaker at en ikke hører forskjell på hverken det ene eller det andre bør en finne og fjerne "flaskehalsen"..
Personlig mener jeg vel at folk som hører forskjell på alt (som ikke er teoretisk mulig å høre utenom i high end verdenen) har en større flaskehals ett eller annet sted.

Jeg vil helt klart anbefale trådstarter å lytte selv, og være sterk nokk til selv å ta avgjørelsen på om han mener forskjellen er signifikant eller ikke. (Folk som lattligjør andre fordi de innrømmer at de ikke hører forskjell oppfatter jeg som elitiske og har ingen kred. i min verden.)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Takker for mange gode svar, jeg får gjøre et forsøk med det jeg har liggendes i første omgang. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha noe spess drivverk, men siden mange poengterer at AN dacer spesielt er kilen på dette så må jeg jo prøve litt forskjellig :)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
HCS skrev:
Oblivion skrev:
Mr-T skrev:

;D..spot on Oblivion..
Ja, der er viktig å "ufarliggjøre" sånne typer som Mr-T.

Selv om han selvsagt for alltid er tapt som potensiell kunde for Oblivion, er det likevel viktig å få hans erfaringer ugyldiggjort. F.eks. med å antyde at han har ødelagt alt med EQ?

M

Mr-T

Gjest
Passende soundtrack nå er : Bob Dylan - Blood On The Tracks - spor 4

;D

O

Oblivion

Gjest
Karma skrev:
Selv om han selvsagt for alltid er tapt som potensiell kunde for Oblivion
Vet du noe som jeg ikke vet ??
Skulle jeg ha solgt noen av mine hobby prosjekter som det er lagt ned mye arbeid i så måtte det jo ha vært til noen som hadde hatt mulighet til å kunne ha hørt de lydmessige fordelene med produktet ;D

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.670
Sted
Boðin
Mr-T skrev:
Passende soundtrack nå er : Bob Dylan - Blood On The Tracks - spor 4
Now everything’s a little upside down, as a matter of fact the wheels have stopped
What’s good is bad, what’s bad is good, you’ll find out when you reach the top
You’re on the bottom

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
EQ er jo like farlig som harddiskbaserte kilder.
Spesielt for dem som lever av og for å få flest mulig til å tro at god lyd henger sammen med kompleksitet og dyre kabler.. ;)

Topp Bunn