TAS er et av de kjedeligste og dårligste hifi-/musikkblader jeg vet. Imo selvsagt. Det er ikke måte på hvor forvrengt (ift mine øyne) deres vinklinger på hifi og musikk er.
Sitter her med et av de siste; jeg ble litt nysgjerrig på Leinsdorf's Mahler fra 60-tallet etter omtale på GMG-forumet. Kom på at jeg hadde sett en omtale i et av de siste TAS, fant det frem. Hør på dette (dette er den komplette omtalen av plateinnspillingen);
This is one recording that, on the RCA original, in Dynagroove (bah, humbug) no less, wasn't sonically worth having. But in its HP incarnation, the sound is that of the Boston in Orchestra Hall, back in its salad days before Ozawa let its standards slip - it has great majesty and weight, just what the Third requires (I'm recommending this disc for the 3. not the 1.).
The 1. movement has dynamic contrast to test your systems low-end mettle, also in the frequency sense. There are, after the opening chords, some low bass drum taps (left corner of the stage) that are barely audible, yet maintain the drum's lowest octave truth.
Truth to tell, even though Leinsdorf, often much maligned as a conductor, is at his best on Mahler (who knew?), there are better interpreters out there (Bernstein and Salonen).. but this is the CD that most sound like the piece does in the hall.
Dette var den hele og fulle omtalen. Den geniale, musikkorienterte skribenten heter Harry Pearson (HP). Gudene vet hvorfor han har et kjent navn. Jeg har aldri sett så elendige musikkomtaler noe sted. Hvor i alle dager står det noe som helst om Leinsdorf og Bostons musikk her? Ikke et ord. Men han er nøye med å fortelle hvor i lydbildet og hvor kraftig basstrommen (som tydeligvis kommer inne etter noen "akkorder") fremstår!!
Ikke et eneste ord om musikken! Om tolkningen, om Leinsdorf's innfallsvinkel til Mahler. Ikke et ord!
I min mening er dette et makkverk, gjort av lyd-buff'er for lyd-buff'er. Dette bladet avbefales på det aller sterkeste. På mange slags grunnlag!
Mvh Vidar P

Sitter her med et av de siste; jeg ble litt nysgjerrig på Leinsdorf's Mahler fra 60-tallet etter omtale på GMG-forumet. Kom på at jeg hadde sett en omtale i et av de siste TAS, fant det frem. Hør på dette (dette er den komplette omtalen av plateinnspillingen);
This is one recording that, on the RCA original, in Dynagroove (bah, humbug) no less, wasn't sonically worth having. But in its HP incarnation, the sound is that of the Boston in Orchestra Hall, back in its salad days before Ozawa let its standards slip - it has great majesty and weight, just what the Third requires (I'm recommending this disc for the 3. not the 1.).
The 1. movement has dynamic contrast to test your systems low-end mettle, also in the frequency sense. There are, after the opening chords, some low bass drum taps (left corner of the stage) that are barely audible, yet maintain the drum's lowest octave truth.
Truth to tell, even though Leinsdorf, often much maligned as a conductor, is at his best on Mahler (who knew?), there are better interpreters out there (Bernstein and Salonen).. but this is the CD that most sound like the piece does in the hall.
Dette var den hele og fulle omtalen. Den geniale, musikkorienterte skribenten heter Harry Pearson (HP). Gudene vet hvorfor han har et kjent navn. Jeg har aldri sett så elendige musikkomtaler noe sted. Hvor i alle dager står det noe som helst om Leinsdorf og Bostons musikk her? Ikke et ord. Men han er nøye med å fortelle hvor i lydbildet og hvor kraftig basstrommen (som tydeligvis kommer inne etter noen "akkorder") fremstår!!
Ikke et eneste ord om musikken! Om tolkningen, om Leinsdorf's innfallsvinkel til Mahler. Ikke et ord!
I min mening er dette et makkverk, gjort av lyd-buff'er for lyd-buff'er. Dette bladet avbefales på det aller sterkeste. På mange slags grunnlag!
Mvh Vidar P