Problemet er at det ikke er nok flygeledere å få tak i. Ikke i Norge og ikke i Europa og heller ikke på verdensbasis.
Til FrP og NHOs drømmer om konkuransseutsetting og privatisering er det bare en ting å si. "Dream on!"
Det eneste som skjer er at flere potensielle arbeidsgivere vil sloss om de samme arbeidstakerne. Det er liksom ikke polske snekkere vi snakker om her.
For å sette det hele litt i perspektiv så har en polsk flygelder på grunn av lavt kostnadsnivå i Polen ca 2X en norsk flygeleders levestandard, en Tjekkisk flygeleder har ca 3X så høy levestandard. En spansk flygeleder har mellom 3-4 mill NOK i lønn i Spania, og det blir nok en levestandard som de fleste høytlønnsgrupper i Norge kan drømme om. På grunn av et særegent norsk lønnssystem med veldig komprimert spenn, er det i europeisk sammengeng er veldig kort avstand mellom lavtlønnsgrupper og høytlønnsgrupper. Flygeledere har i Norge en hyggelig lønn, det er ikke det, men i europeisk sammenheng er dette høytlønnte spesialister som har betraktlig høyere lønn en samfunnet forøvrig, det er derfor ikke så lett å motivere utenlandske flygeleder til å flytte til Norge.
Så når Janne Carlson ( han som var sjef i SAS tidligere, og driver et flygelederselskap i Sverige i konkuranse med det svenske luftfartsverket. ) kommer til en norsk flygelder i Norge og sier: "du skal få jobbe hos meg for 75% av lønne du får hos Avinor, vil nok denne flygelederen svare at "Janne hvis du gir meg 25% MER enn Avinor samt en Volvo XC90 som firmabil skal jeg vurdere det.
Det vil med andre ord ikke bli billigere, det blir heller ikke som en magisk konsekvens av privatisering flere arbeidstakere, så da er spørsmålet: "Hva er vitsen??"
Visse ting er det som kalles "naturlige monopol". Jeg tror flygeledertjenester er et slik område. Problemet er at "New Public Management" forventer overskudd og fortjeneste. Derfor tynes driften til et råkjør med masse overtid, ( overtid er billigere enn faste ansatte ) og det funker ikke over flere år, det sliter ut de ansatte og deres familier og til slutt hjelper det ikke å piske en hest som ligger på bakken!
Jeg kjenner, meget godt, en flygeleder som på det verste "la inn" ca 1600 timer i løpet av ett år, til disposisjon for arbeidsgiveren i form av tilgjengelighet, hjemmevakt og overtid. Dette er da tid som han ikke kunne disponere selv sammen med familien. Samme mann jobbet vakter på 24 timers lengde hvert tredje døgn for at det skulle gå an å avvikle ferie. Selv familene til flygeledere forventer at far blir med på sommerferie! Hvert tredje døgn på jobb, i et sikkerhetsyrke, i tre måneder sammenhengende, for å få tre uker ferie!? Fordi en dust lenger opp i systemet hadde glemt å sørge for overføring av en sommerferievikar!
Bildet er nemlig mye mer sammensatt enn det som kommer fram i tabloide aviser!
Flygelederne frykter ikke konkurranseutsetting, de vet at det med 99,99% sikkehet vil føre til øket lønn! Muligens også generellt bedre arbeidsbetingelser. England har drevet med dette i ganske lang tid og erfaringene derfra går i allefall i den retning.
Den beste løsningen ville være å si til Avinor: "Utdann så mange som mulig til dette funker!" Men for at Avinor skal kunne gjøre det må politikerne som bestemmer slutte å vedta at Staten skal ta ut et utbytte fra Avinor på 5-600 mill hvert år! Det er ikke mulig for Avinor å investere så mye penger som de ønsker i utdannelse og infrastruktur når Sigbjørn tar fra selskapet de pengene som skulle vært brukt til nettopp dette!