en plate for mye?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.714
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hei,

jeg har intil nylig hatt AN-e høyttaler som jeg byttet ut med Spendor A9.
siden AN-e gjør seg best i hjørner fikk jeg etter mye diskusjon montert en bordplate på hyllen som står ved siden av høyttaleren. Nå er jeg ikke sikkert, om jeg trenger platen lenger eller ikke.
hva mener dere? er det lurt å ha den der med tanke på å skape et viss symmetri. elle skaper den bare problemer ihht bassen?

(hvis jeg tar den vekk nå om å teste, så er det ikke sikkert at jeg får lov til å sette en eller annen form for plate på samme plassen ::) )

på den andre siden blir rommet begrenset av vegg med stor vindu.

jeg har ikke dempet rommet på noe som helst måte enda, men jeg skal snekre meg noen akustikplater på taket og evt en som står på føtter som jeg kan sette føran vinduet på førsterefleksjonspunktet (der puten står nå)

jeg kan ikke påstå at det er for mye bass i lytteposisjonen, så noen form for basstraps blir evt. satt i verk til en senere tidspunkt når jeg har litt mer fartstid med de nye høyttalerne.

takk for hjelpen

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men står ikke høyttalerne veldig nære bakveggen? Jeg måtte trekke mine S8e et gått stykke ut fra veggen. Eller er vel symmetri bra? (jeg mangler det hos meg)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.714
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei,

jeg har ikke funnet den endelige posisjonen enda, men ihht bassen må de nok ganske nær bakveggen. den forsvinner ganske rask når jeg drar de utover.

(det kan nok hende at de vandrer utover etter hvert som jeg venner meg til den slankere bassen. overgangen fra AN-e til A9 er nok ganske stor bassmessig)

jeg er litt redd for overdemping, siden det står et stoor sofa på hele føran hele bakveggen og den demper nok en god del.

demping på taket derimot syns jeg er lurt her

Topp Bunn