En mann for sine ord?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.467
Torget vurderinger
1
Underholdningen i dette er at «vi» kjøper kakleriet ... noen burde kanskje opprette en egen «nøytral» interesseorganisasjon mot BS i politikk og media?

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
En ting skal du ha: Bedre vervekampansje for Frp enn det du bedriver skal man lete lenge etter, du nevner jo frp i nesten halvparten av innleggene dine, har du ikke hørt at all PR er god PR?

Takket være deg skal jeg neste gang stemme FRP. :-* :-*
Ja det blir gjerne litt mye av det gode. ::) Men det blir jo fort slik da når de fleste trådene handler om dårlig smak, middelmådighet, ignoranse, kyniske politikere, xenofobi, religiøs inntoleranse, kulturangst og smålighet. De er jo et oppkomme av slik organisert traurighet. :-X :-X

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Er ikke det gutten sin ?

Da Sponheim ble valgt til Venstres eneste stortingsrepresentant ved valget i 1993, hadde landets eldste parti vært uten stortingsrepresentasjon i åtte år. Det første han gjorde som nyvalgt representant var å oppfylle et valgløfte - å gå over fjellet fra Ulvik i Hardanger til Stortinget i Oslo.

Noe annet enn politikere med hentesveis, ukledelig dress, mørkeblått slips og røykefingre som nekter å spise tøflene sine !

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
artig og vist hvilke type tøfler feigingen skulle spise. Halvhøye filttøfler (1cm grå filt med flat lærsåle og en spenne) lær og filtsuppe: skjær opp lærsålen i tynne strimler, krydre de godt med salt og pepper mens de bruner en 7-8 timer i en stekefast olje. samtidig fosskok filten i riklig med vann. tilsett lærstrimlene i gryten og la smørja småkoke i 48 timer. Synd!! hadde betalt for å se han spise BEGGE tøflene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.280
Sted
Østfold
Jeg må også si det står overraskende bra respekt av Sponheim i mange sammenhenger. Forøvrig klarer jeg ikke helt å overse at det var Svarstad Haugland som var sannhetsvitne for denne saken. Trenger jeg si mer?

G

Gjestemedlem

Gjest
Ser ut til at han ble overrumplet av NRK. Men han tok det nå som en mann til slutt. Med litt sjokoladesaus går alt så mye bedre.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2375662.ece

Bakgrunnen for tøffelspisingen var uttalelser fra Knudsen i 2001 om prisen på operaen i Bjørvika.

- Det jeg egentlig sa den gangen var at hvis utbyggingen i Bjørvika totalt kom på under ti milliarder kroner, skulle jeg spise tøflene mine. Det har blitt vridd til at jeg sa at jeg skulle gjøre det hvis operaen kostet under ti milliarder kroner, forteller Knudsen til NTB sent torsdag kveld.

Da hadde han deltatt i programmet «I kveld» på NRK1 og fått servert et par tøfler anrettet i sjokoladesaus.

- Jeg visste ikke noe på forhånd, og det var ikke akkurat noen stor opplevelse, sier Ulf Erik Knudsen.

Tøflene han spiste fordi operabygningen ikke kostet mer enn 4 milliarder, var ikke hans egne.

- Jeg merket at dette var godt brukte tøfler. De bar preg av å være et par «bestefartøfler», sier politikeren.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Deph,

Denne tråden har egentlig en tåpelig vinkling og virker for meg å være et ledd i din kampanje mot FRP. Jeg tror forøvrig at det virker mot sin hensikt, samtidig som det er så få som leser Off Topic på HFS at det nok ikke vil ha den ringeste inflytelse i forhold til et valgresultat.

At akkurat denne fyren var FRP mann er nok mest en tilfeldighet og et utrykk for en politisk vektet "utvalgsmetodikk" fra din side. Hvis man leser lokalaviser vil man finne "et representativt utvalg" av politikere fra alle partier som lover ting de ikke holder!

Dessuten finnes det to dommer fra Tingrett og Lagmansrett som slår fast at politiske løfter og garantier fra departement og regjering har null verdi! Det er ingen juridisk forpliktelse som følger med utsagn og lovnader fra politisk hold! Dette er nå fastslått av to rettsinstanser. Saken blir fremmet for Høyesterett, så vi får se hva Kjæremålsutvalget gjør før vi vet om dommen fra lagmannsretten er rettskraftig. Men jeg har ikke særlig tro på at dept / regjering blir dømt.

Når det gjelder politikeres rikelige lovnader som de mest sansynlig ikke har tenkt å innfri så er jeg prinsippielt enig med deg i at det er en jævlig uting!! Politiske løfter burde som minstekrav vært omfattet av de samme regler for markedsføring som reklamebransjen er bundet av. Det ville ha vært en god start. Da ville du kunne ha klaget denne FRP politikeren inn for Markedsføringsombudet og han ville ha blitt idømt dagbøter fram til han gomlet i seg tøflene! ::) DET hadde nok svidd litt mer enn å spise noen andres tøfler med sjokoladesaus! Dessuten var det vel sine egne tøfler han skulle spise, så teknisk sett er nok ikke løftet oppfyllt ennå! ;D Igjen en sak for Markedføringsombudet, villedende reklame på sitt beste! :eek: I min "ideelle" verden skal politikere være konkrete og ordholdne. I gamle dager var dette egenskaper man verdsatte og som ga en mann ære og aktelse i samfunnet. I dag blir man vel sett på som dum hvis man står ved sitt ord istedet for å "åme seg unna". ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Deph,

Denne tråden har egentlig en tåpelig vinkling og virker for meg å være et ledd i din kampanje mot FRP. Jeg tror forøvrig at det virker mot sin hensikt, samtidig som det er så få som leser Off Topic på HFS at det nok ikke vil ha den ringeste inflytelse i forhold til et valgresultat.

At akkurat denne fyren var FRP mann er nok mest en tilfeldighet og et utrykk for en politisk vektet "utvalgsmetodikk" fra din side. Hvis man leser lokalaviser vil man finne "et representativt utvalg" av politikere fra alle partier som lover ting de ikke holder!

Enig med det. Har ikke mer sansen for SV politikerens lovnader som Slubbert refererte til her. Det jeg reagerte på her var bare en mann som prøvde å snike seg unna litt personlig ubehag ved å måtte stå for sine ord. Ingen ville syntes noe vondt om han eller partiet hans hvis han hadde bitt i det sure eplet med en gang.

Her kan man ikke skylde på politikken og dens endringer, budgetter eller samarbeidsproblemer eller noe som helst annet slikt. Om mannen valgte å tygge på tøflene eller ikke var helt og holdent opp til ham. Var han litt lur ville han nok heller kontaktet partiets mediarådgivere og funnet ut hvordan man best kunne få litt positiv oppmerksomhet rundt saken, som i seg selv bare er en ubetydelig pussighet.

Men jeg har da også postet en link til slutt for å vise at han tok mot til seg til slutt, og da er det greit nok igjen...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Ingen ville syntes noe vondt om han eller partiet hans hvis han hadde bitt i det sure eplet med en gang.

Her kan man ikke skylde på politikken og dens endringer, budgetter eller samarbeidsproblemer eller noe som helst annet slikt. Om mannen valgte å tygge på tøflene eller ikke var helt og holdent opp til ham. Var han litt lur ville han nok heller kontaktet partiets mediarådgivere og funnet ut hvordan man best kunne få litt positiv oppmerksomhet rundt saken, som i seg selv bare er en ubetydelig pussighet.
I det du har skrevet her ligger også grunnen til at jeg ikke ville ha stemt på ham. ( Ikke at han tilhører mitt distrikt. ) Han er "for dum". Han ser ikke muligheten det kunne ha gitt for posiriv PR, og han skjønner ikke at slik han oppfører seg så blir det bare dårlig omtale som resultat. Det gjør ikke samme susen å "bli dratt" motstrebende som å "ta den på strak arm" som en "mann" ( Åpning for syrlige kommentarer fra Kompo ;D ). Nei en slik politiker er veid og funnet for lett!!

Overskende egentlig hvor lite "fingerspitzgefüel" norske politikere har?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ingen ville syntes noe vondt om han eller partiet hans hvis han hadde bitt i det sure eplet med en gang.

I det du har skrevet her ligger også grunnen til at jeg ikke ville ha stemt på ham. ( Ikke at han tilhører mitt distrikt. ) Han er "for dum". Han ser ikke muligheten det kunne ha gitt for posiriv PR, og han skjønner ikke at slik han oppfører seg så blir det bare dårlig omtale som resultat. Det gjør ikke samme susen å "bli dratt" motstrebende som å "ta den på strak arm" som en "mann" ( Åpning for syrlige kommentarer fra Kompo ;D ). Nei en slik politiker er veid og funnet for lett!!

Overskende egentlig hvor lite "fingerspitzgefüel" norske politikere har?
Ser ikke bort fra at din og min oppfatning av å ta det "som en mann" kan være ganske forskjellig ja... ;D

Tenker vel helst " legge seg på sofaen med pledd og selvmedlidenhet, og være nesten døddsyk i tre dager før man omsider kreker seg på beina og sakte men sikkert kommer tilbake til livet" når jeg hører dette uttrykket. ;)

At en politiker skal holde hva han/hun lover kan man jo være enig i. Nå var vel ikke det saken her da, han må holde noe han ikke har lovet... nesten det samme men ikke helt. Men skitt au, han er jo Frp'er så han har sikkert lovet noe annet en gang som han ikke har holdt... ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Tenker vel helst " legge seg på sofaen med pledd og selvmedlidenhet, og være nesten døddsyk i tre dager før man omsider kreker seg på beina og sakte men sikkert kommer tilbake til livet" når jeg hører dette uttrykket. ;)
Ja nemlig!! Da er spørsmålet om DU gir Hr.Komponenten den trøst og medlidenhet en mann i hans situasjon mener han trenger?? ;D

Komponenten skrev:
Nå var vel ikke det saken her da, han må holde noe han ikke har lovet... nesten det samme men ikke helt. Men skitt au, han er jo Frp'er så han har sikkert lovet noe annet en gang som han ikke har holdt... ::)
Nu fortell, farer Deph med løgn og fanteri? ( Som vanlig fra den libertineren!! :mad: )
Hvis mannen ikke har lovt å spise tøflene sine er jo saken en helt annen!!

Jeg tror foresten at om jeg skal børste støvet av min politiske "karriere" vil jeg inskrenke løftene til omfatte fortæring av bedre middager, indrefilet og biff samt god rød vin, for ikke glemme cognac til kaffen og en bedre whisky etterpå! ;D ;D ;D Å fortære hatter og tøfler føler jeg er noe som hører sosialistiske politikere til. De har jo ingen stil. ;D Skjønt stil og dannelse synes å være mangelvare rund baut i dagens politiske andedam.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Ja nemlig!! Da er spørsmålet om DU gir Hr.Komponenten den trøst og medlidenhet en mann i hans situasjon mener han trenger?? ;D

Komponenten skrev:
Nå var vel ikke det saken her da, han må holde noe han ikke har lovet... nesten det samme men ikke helt. Men skitt au, han er jo Frp'er så han har sikkert lovet noe annet en gang som han ikke har holdt... ::)
Nu fortell, farer Deph med løgn og fanteri? ( Som vanlig fra den libertineren!! :mad: )
Hvis mannen ikke har lovt å spise tøflene sine er jo saken en helt annen!!

Jeg tror foresten at om jeg skal børste støvet av min politiske "karriere" vil jeg inskrenke løftene til omfatte fortæring av bedre middager, indrefilet og biff samt god rød vin, for ikke glemme cognac til kaffen og en bedre whisky etterpå! ;D ;D ;D Å fortære hatter og tøfler føler jeg er noe som hører sosialistiske politikere til. De har jo ingen stil. ;D Skjønt stil og dannelse synes å være mangelvare rund baut i dagens politiske andedam.

Jeg er svært forståelsesfull og medfølende som en god kone bør være selvsagt. ::) Problemet er at han skremmer meg til tider. Sist han la seg ned og nesten døde skulle vi snart på ferie, og jeg så for meg full runde med syke familiemedlemmer. Han fikk influensa, ungene ble kraftig forkjølet, og jeg var like frisk og tidig som jeg ellers pleier å være... 8)

"Det jeg egentlig sa den gangen var at hvis utbyggingen i Bjørvika totalt kom på under ti milliarder kroner, skulle jeg spise tøflene mine. Det har blitt vridd til at jeg sa at jeg skulle gjøre det hvis operaen kostet under ti milliarder kroner, forteller Knudsen til NTB sent torsdag kveld."

Om det er Deph eller Ulf Erik som farer med fant er vel et åpent spørsmål, men jeg velger å tro på den som tross alt vet mest om saken, altså Ulf Erik.
Deph har fordommer store som elefanter når det kommer til Frp, så han hører vi ikke så mye på når det gjelder dette temaet... :-X

Selvsagt mye bedre å si at "om dette ikke kommer på over 10 milliarder skal jeg pinadø spise opp middagen min" ja, disse politikerne skal nå alltid være så kjepphøye... :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Om det er Deph eller Ulf Erik som farer med fant er vel et åpent spørsmål, men jeg velger å tro på den som tross alt vet mest om saken, altså Ulf Erik.

I Stortinget
Knudsens tøfler ble første gang løftet frem i offentlighetens lys den 17. juni 2002, da Stortinget møttes for å behandle et forslag fra et firkløver FrP-politikere om å skrinlegge operaprosjektet i Bjørvika.

Av de fire var det FrPs kulturpolitiske talsmann, Ulf Erik Knudsen, som gikk lengst i sine kostnadsanslag for operaen. I møtet sa han blant annet dette:

«Selv har jeg i dag noe fleipete sagt at jeg er villig til å spise mine gamle, sure tøfler dersom regningen på denne operaen kommer på under 10 milliarder kr. Det er garantert at det går over det.»

Daværende kulturminister Valgerd Svarstad Haugland, som også var til stede, repliserte med å ønske Knudsen god appetitt, og foreslo at han skulle gå med dem i fem år før han satte dem til livs.

- Feiltolkning
Når Aftenposten.no utfordrer Knudsen til å holde sitt gamle tøffelløfte, mener han at han er offer for en feiltolkning av sitatene.

- Selv ikke jeg er så dårlig til å regne at jeg trodde operabygget ville bli dyrere enn 10 milliarder. Jeg snakket om hele Bjørvika-utbyggingen, sier Knudsen.

Det liker Svarstad Haugland dårlig.

- Nå prøver han å vri seg unna. Alle vi som var til stede oppfattet at Knudsen snakket om operabygget – ikke om hele Bjørvika, mener hun.

Svart på hvitt
Sitatet, som er hentet fra Stortingets egne arkiver, levner liten tvil om at Knudsen snakket om regningen for operaen, og ikke for Bjørvika-utbyggingen.

Så enten har han en noe kreativ hukommelse eller så prøvde han bare å ro seg vekk... Uffegutten

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
"Regningen på denne operaen" må da inkludere det som trengs av endring i infrastruktur i området den skal legges må man anta. Når man bygger hus tar man da med prisen på tomt, opparbeiding av tomt, tilførsel av strøm,vann, kloakk, vei osv, om ikke brenner man seg fort stygt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Med en viss interesse ser jeg at Deph ikke engang prøver å imøtegå min påstand: "Som vanlig fra den libertineren!!". Jeg tolker det som aksept fra Deph på at han er enig. Skjønt jeg skulle ikke bli forbauset om han til og med betrakter det som et kompliment! Og jo mer jeg tenker over saken jo sikrere blir jeg på at gjør akkurat det! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Med en viss interesse ser jeg at Deph ikke engang prøver å imøtegå min påstand: "Som vanlig fra den libertineren!!". Jeg tolker det som aksept fra Deph på at han er enig. Skjønt jeg skulle ikke bli forbauset om han til og med betrakter det som et kompliment! Og jo mer jeg tenker over saken jo sikrere blir jeg på at gjør akkurat det! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Du ser vel at han er opptatt med å ro... ikke en gang er helt som han kan imøtegå og ro på en gang.

Nei nå må jeg se Golden goal, eneste sportsprogram det kan vies litt tid til..

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.775
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med Kristin Halvorsen som sa at hun skulle gått av hvis det ikke var full barne innen utgangen av 2007. Det ser jo ikke verre ut enn at det løftet driter hun i. Hun har vel fått smaken på makt, tenker jeg...

Det er helt sikkert en grunn til at de vil fjerne den loven som åpner for fengelsstraff for den politikeren som ikke holder løftene sine. Hadde den vert brukt, så hadde det bare vært å installere gitter foran alle vinduene på stortinget og ståldører, og så kaste nøklene...

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Fenalaar skrev:
Hva med Kristin Halvorsen som sa at hun skulle gått av hvis det ikke var full barne innen utgangen av 2007. Det ser jo ikke verre ut enn at det løftet driter hun i. Hun har vel fått smaken på makt, tenker jeg...

Det er helt sikkert en grunn til at de vil fjerne den loven som åpner for fengelsstraff for den politikeren som ikke holder løftene sine. Hadde den vert brukt, så hadde det bare vært å installere gitter foran alle vinduene på stortinget og ståldører, og så kaste nøklene...

Johan-Kr
Rettsaken komme jo uansett, og du har full anledning til å være lagdommer hvert 4. år.

Kanskje hver minister burde grilles på fjernsyn en gang i året og publikum kunne med innringing stemme ministeren ut hvis hun ikke gjorde jobben sin.

Demokrati og popcorn til folket.

Topp Bunn