Komponenten skrev:
Om det er Deph eller Ulf Erik som farer med fant er vel et åpent spørsmål, men jeg velger å tro på den som tross alt vet mest om saken, altså Ulf Erik.
I Stortinget
Knudsens tøfler ble første gang løftet frem i offentlighetens lys den 17. juni 2002, da Stortinget møttes for å behandle et forslag fra et firkløver FrP-politikere om å skrinlegge operaprosjektet i Bjørvika.
Av de fire var det FrPs kulturpolitiske talsmann, Ulf Erik Knudsen, som gikk lengst i sine kostnadsanslag for operaen. I møtet sa han blant annet dette:
«Selv har jeg i dag noe fleipete sagt at jeg er villig til å spise mine gamle, sure tøfler dersom regningen på denne operaen kommer på under 10 milliarder kr. Det er garantert at det går over det.»
Daværende kulturminister Valgerd Svarstad Haugland, som også var til stede, repliserte med å ønske Knudsen god appetitt, og foreslo at han skulle gå med dem i fem år før han satte dem til livs.
- Feiltolkning
Når Aftenposten.no utfordrer Knudsen til å holde sitt gamle tøffelløfte, mener han at han er offer for en feiltolkning av sitatene.
- Selv ikke jeg er så dårlig til å regne at jeg trodde operabygget ville bli dyrere enn 10 milliarder. Jeg snakket om hele Bjørvika-utbyggingen, sier Knudsen.
Det liker Svarstad Haugland dårlig.
- Nå prøver han å vri seg unna. Alle vi som var til stede oppfattet at Knudsen snakket om operabygget ikke om hele Bjørvika, mener hun.
Svart på hvitt
Sitatet, som er hentet fra Stortingets egne arkiver, levner liten tvil om at Knudsen snakket om regningen for operaen, og ikke for Bjørvika-utbyggingen.
Så enten har han en noe kreativ hukommelse eller så prøvde han bare å ro seg vekk... Uffegutten