Diverse En maidag i 2003 i Gøteborg – min første store hifi-opplevelse

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.085
Sted
Polen
IMG_20250906_144427623~2.jpg

Butikken var velkjente Hifi Stället. Vi var en kompisgjeng på Gøteborg-tur, og på et innfall stakk vi innom nevnte butikk. Eldstemann i gjengen hadde et godt 80-talls mid-fi-anlegg bestående av Carlsson høyttalere, Luxman LV-103 forsterker, Nakamichi kassettspiller og Thorens platespiller. Selv hadde jeg et innstegsanlegg kjøpt for konfirmasjonskroner. Vi var lyd- og musikkinteresserte, men vi var på ingen måte forberedt på hva som ventet oss i Gøteborg. På forespørsel om en aldri så liten demo, ba innehaveren oss komme tilbake om en halv time. (Rørene måtte varmes opp, må vite.)

Gitarnerder som vi var, ba vi om å få høre Communique med Dire Straits (på CD). «Skitskiva,» kom det fra innehaveren, men han satte den nå på likevel. Da de første tonene av åpningssekvensen til Once Upon A Time In The West lød over anlegget, begynte jeg nesten å grine. Vi satt og måpte over klarheten, punchen, hvert eneste klikk og klakk fra Mark Knopflers fingre på Stratocasteren, Pick Withers lekne tromming – var det mulig, liksom?! Innehaveren satt på en annen plate, som jeg ikke husker navnet på, men dette var en langt mer moderne og forseggjort produksjon som virkelig viste hva anlegget kunne by på. Mest av alt husker jeg at jeg ble så imponert av separasjon og pinpointing i høyden. Det hadde jeg aldri opplevd før. Bredde og dybde, ja, men oppover og nedover?! Der og da skaptes det en kime. Mon om noe av dette kunne gjenskapes hjemme? Håpet dødde litt da vi forhørte oss forsiktig om priser ...

-------

Jeg har alltid lurt på hva slags utstyr vi fikk demonstrert den gangen, og tilfeldigvis i dag fant jeg et bilde jeg tok (med et kamera fra 60-tallet). Jeg tror vi hørte på Dynaudio-høyttalerne ytterst, men ellers vet jeg ikke. Innehaveren nevnte rør, men jeg ser ikke annet rørutstyr enn den integrerte forsterkeren i forgrunnen. Noen som kjenner igjen utstyret i racket? Og hvilket merke er de svarte høyttalerne?

En skikkelig trip down memory lane, dette.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.541
Sted
Langesund
Jeg tror vel høyde i lydbildet er veldig begrenset i en produksjon når det bare er to kanaler - Høyre og venstre. Likevel kan en ved enkelte anledninga oppleve høyde på grunn av "heldige " refleksjoner fra tak/gulv.
Stereo burde jo hatt fire fronthøyttalere. Høyre og venstre opp og nede:)

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.085
Sted
Polen
Jeg tror vel høyde i lydbildet er veldig begrenset i en produksjon når det bare er to kanaler - Høyre og venstre. Likevel kan en ved enkelte anledninga oppleve høyde på grunn av "heldige " refleksjoner fra tak/gulv.
Stereo burde jo hatt fire fronthøyttalere. Høyre og venstre opp og nede:)
Ja, jeg har lurt lenge på hva jeg egentlig opplevde den gangen, og hvordan. Det var tross alt bare to kanaler. Det går ikke frem av bildet, men både den gangen og siden når jeg har besøkt Hifi Stället, mener jeg at «lyttetrekanten» er likesidet, og kanskje vel så det. Det gir jo et veldig stort stereobilde, mye større enn både hva jeg var vant med og har nå. Jeg har klart å gjenskape noe av det samme ved å sette opp høyttalerne slik Joachim Gerhard fra Audio Physic anbefaler (lytteposisjon ved bakvegg, høyttalere midtveis ut i rommet og så vidt at de nesten er utenfor synsfeltet). Minuset er jo at alt blir unaturlig stort i illusjonen, og du sitter jo inni musikken ( scenen).

Uansett var det bare kjempespennende å høre musikk på denne måten. I dag faller den type gjengivelse inn under effekteri for min del og er ikke noe jeg vil bedømme et anlegg etter ved en demo for eksempel.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.731
Torget vurderinger
0
Mest av alt husker jeg at jeg ble så imponert av separasjon og pinpointing i høyden. Det hadde jeg aldri opplevd før. Bredde og dybde, ja, men oppover og nedover?! Der og da skaptes det en kime. Mon om noe av dette kunne gjenskapes hjemme?
Lydbildet vil i en del tilfeller være påvirket av møbleringen......så også på Hifi Stället
Hvis man setter seg helt frampå kanten av sofaen så blir lyden mer "normal".....

hifistellet_goteborg.jpg

Topp Bunn