Gitarnerder som vi var, ba vi om å få høre Communique med Dire Straits (på CD). «Skitskiva,» kom det fra innehaveren, men han satte den nå på likevel. Da de første tonene av åpningssekvensen til Once Upon A Time In The West lød over anlegget, begynte jeg nesten å grine. Vi satt og måpte over klarheten, punchen, hvert eneste klikk og klakk fra Mark Knopflers fingre på Stratocasteren, Pick Withers lekne tromming – var det mulig, liksom?! Innehaveren satt på en annen plate, som jeg ikke husker navnet på, men dette var en langt mer moderne og forseggjort produksjon som virkelig viste hva anlegget kunne by på. Mest av alt husker jeg at jeg ble så imponert av separasjon og pinpointing i høyden. Det hadde jeg aldri opplevd før. Bredde og dybde, ja, men oppover og nedover?! Der og da skaptes det en kime. Mon om noe av dette kunne gjenskapes hjemme? Håpet dødde litt da vi forhørte oss forsiktig om priser ...
-------
Jeg har alltid lurt på hva slags utstyr vi fikk demonstrert den gangen, og tilfeldigvis i dag fant jeg et bilde jeg tok (med et kamera fra 60-tallet). Jeg tror vi hørte på Dynaudio-høyttalerne ytterst, men ellers vet jeg ikke. Innehaveren nevnte rør, men jeg ser ikke annet rørutstyr enn den integrerte forsterkeren i forgrunnen. Noen som kjenner igjen utstyret i racket? Og hvilket merke er de svarte høyttalerne?
En skikkelig trip down memory lane, dette.