En Linn Lp12 som går ujevnt!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.684
Sted
Nøtterøy
En kompis har en eldre Linn Sondek som går litt ujevnt. Vi har har nettopp byttet reim, men spilleren sliter litt med å trekke tallerkenen ved oppstart og musikken låter litt surt.

Spørsmålet er: Hva kan årsaken være? Er det et gummihjul til en overføring fra motoren som er slitt? (Vi har ikke åpnet spilleren, og motoren er av nyere dato).

Håper noen kan hjelpe! :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Nå vet jeg ikke hvor dere er i landet, men er dere på Østlandet eller har emballasje til den høres det ut som det kan være verdt med en overhalling hos Kontrapunkt i Oslo.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Vet du hvilken strømforsyning spilleren har? Med Valhalla kort kan det du beskriver skje fordi kondensatorene har tørket ut. Linn supporterer ikke Valhalla kort mer og jeg vet ikke om noen her på berget som tar på seg reparasjonen. Hvis du ser på Linn Forum er det en fyr som heter Warren som har en sjappe som heter Class A som reparerer kortene.
Alternativt kan kameraten din kjøpe en ny PSU. F.eks. Hercules II som er en kopi av Valhalla og som i tillegg spiller 45 rpm. Eventuelt få tak i en brukt Lingo eller Armageddon.
Ingen gummihjul i en LP12. Det eneste som er av gummi her er reima. Er det en ny original Linn reim? Sjekk også om det er mye skitt på metalldelene reima har kontakt med. Hvis det er det kan de renses med f.eks. sprit. Reima kan vaskes i lunka vann.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.684
Sted
Nøtterøy
Takk for svar!

Går motoren rett på reima? Har prøvd å starte spilleren med reima montert av. Hvis jeg prøver å holde igjen driv akslingen så virker det som om at det er noe som slurer eller glipper!?!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Andy skrev:
Takk for svar!

Går motoren rett på reima? Har prøvd å starte spilleren med reima montert av. Hvis jeg prøver å holde igjen driv akslingen så virker det som om at det er noe som slurer eller glipper!?!
Pulley (på godt norsk) er presset på motorakslingen og skal sitte dønn fast. Har aldri vært borti at det er noe som slurer på en Linn motor, men det kan jo selvsagt være noe galt med denne motoren for det.
Er det Valhalla PSU på spilleren? Mulig du vil føle at det "slurer eller glipper" når du holder igjen motoren fordi Valhalla kortet ikke gir nok strøm til motoren og at den derfor mister dreiemomentet.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.684
Sted
Nøtterøy
Takk skal du ha FZ. Skal sjekke opp litt nøyere neste gang jeg ser på spilleren hva slags motor han har.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Mer interessert i hvordan strømforsyning han har ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Apropos motor. Han har sannsynligvis en eldre motor. Disse har en "kopp" presset på under akslingen. Du må ta av bunplata for å komme til. Inni denne koppen ligger det en stålkule og en liten fjær som presser akslingen oppover. Denne koppen ble jeg anbefalt å ta av på en spiller jeg hadde for mer enn 10 år tilbake. Den som anbefalte dette var en fyr fra Linn fabrikken. Denne koppen skal under alle omstendigheter fjernes når man bruker Lingo og også Armageddon, men han anbefalte også å ta den av ved bruk av Valhalla.

NB! Gjelder ikke nyere motorer som ikke har denne dype koppen under.

Topp Bunn