En lei sannhet om modding av filter..

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Jeg føler vel at dette bekrefter noe jeg selv har registrert ved enkelte anledninger.. Men nå har jeg med fullt overlegg også brukt Wico (store grå) i filter sammenheng fordi jeg synes de kan låte bra. (helt uberegnelig med andre ord ;))

Here's one lone contary voice:

If you like the speakers, I suggest you replace that big cap with a standard bipolar electrolytic from Madisound or Parts Express. Here's why:

That old style cap probably has a series resistance of several Ohms, even when new. That resistance will definitely be part of the crossover shape and frequency balance of the original design. If you put in a film cap with very low resistance, the level of the driver it is connected to could easily go up or down by a 2 or 3 dB. That's a lot of tonal change.

Of course, I know that many people like to replace their electrolytics with film. The trouble is, 9 times out of 10, what they are doing is boosting the tweeter level, and believing they've added more "detail." (These sometimes the same guys who would have a siezure just looking at an equalizer...)

So, sure, if you don't like the speakers, of course, mod them! Why not? But, if you want to restore them, totally changing the crossover by changing the type of cap won't get you there.I think you will find that modern electrolytics are MUCH better than the generation that is in your speaker, anyway. If you feel you must use a film cap, consider adding a small resistor in series with it to maintain the balance of the speaker. How much to add is best determined by listening. (Hey, resistors are really cheap.) I'd figure somewhere between 0.5 and 5 Ohms.

-k
http://kkantor.spaces.live.com

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er ikke alle "oppgraderinger" som går den rette veien nei:-(

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Synes vel at de tar litt hardt i når det gjelder ESR. Den utgjør vel vanligvis ikke mer enn ca 10% av total impedans i en middels dårlig bipolar elektrolytt.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Synes vel at de tar litt hardt i når det gjelder ESR. Den utgjør vel vanligvis ikke mer enn ca 10% av total impedans i en middels dårlig bipolar elektrolytt.
Det høres kanskje ikke så mye ut.. Men jeg har i alle fall i praksis registrert at utbytting av lytter med plastkondiser endrer både nivå og Q. I en filtergren med 2 seriekondensatorer vil det fort kunne utgjøre en del.

Nuvel, fint å ha i bakhode for de som føler at en hver modifikasjon er en oppgradering i alle fall.

Men som sakt dette kommer fra en som med vitende vilje har brukt både (glattfolie)lytter og Polyester med vitende vilje :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Dette er nok mer relevant for spoler. Jeg erstattet en gang en spole og en motstand med en skikkelig pinglete spole. Den omsatte ikke så mye effekt at den ble varm, dermed var det kun penger spart. En utskiftning til en foliespole her ville medført et kraftig avvik i frekvensgangen (jeg testet det også). Det låt definitivt annerledes så det er sikkert noen som ville "oppgradert" seg bort fra målet i dette filteret om de ga seg i kast med å "oppgradere".

Topp Bunn