En kort artikkel om KOB

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.188
Antall liker
6.936
Torget vurderinger
4
MaHa skrev:
Fint lese sammen med lørdagskaffen var vet virkelig

http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article373666.ece
Leste også den der på lørdag....nesten en liten høytidsstund med KoB på anlegget, nybrygget espresso i koppen, og vakkert høstvær i vinduet. Faen heller, - jeg har sølvskiva i 2 eks og har ikke hverken vinylspinner eller DVD-spiller...likevel er boksen veeeldig fristende. Er det litt råflott å kjøpe seg fx en Rega P3 kun for å spile KoB på blå vinyl ? (Også har jeg jo vinylsingelen som fulgte med Tom Waits-boksen)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jo, kanskje litt ;) Jeg skal i hvertfall ha den.



Trane skrev:
MaHa skrev:
Fint lese sammen med lørdagskaffen var vet virkelig

http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article373666.ece
Leste også den der på lørdag....nesten en liten høytidsstund med KoB på anlegget, nybrygget espresso i koppen, og vakkert høstvær i vinduet. Faen heller, - jeg har sølvskiva i 2 eks og har ikke hverken vinylspinner eller DVD-spiller...likevel er boksen veeeldig fristende. Er det litt råflott å kjøpe seg fx en Rega P3 kun for å spile KoB på blå vinyl ? (Også har jeg jo vinylsingelen som fulgte med Tom Waits-boksen)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.233
Antall liker
4.509
Torget vurderinger
1
... det blir kanskje lit DSOTM syndrom over dette - 1 std vinylutgivelse, 2 MFSL vinyl, 1 MFSL CD, 1 EMI jubileumsutgave, 1 SACD, ei japsepressing på vinyl og sikkert et par-tre til ... trur eg. Hvor mange versjoner av KoB «trenger» jeg egentlig? Kan jeg begrense meg til Classic sin doble vinyl, og Sony sin SBM CD? ;)

mvh
KJ
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.188
Antall liker
6.936
Torget vurderinger
4
Det værste er at jeg faktisk ikke spiller den så ofte lenger. Ikke fordi jeg er lei den eller har spilt den for mye, men fordi den etterhvert er solid tattovert i min eller ganske grunne&grumsete sjel. Tror en genforsker ville finne den i mitt DNA. Derfor hender det, fx dersom jeg leser et stykke om den, at jeg kan gjenoppleve den skremmende virkelighetstrox bare ved å tenke på musikken (mental fidelity ?)....enda jeg ellers ikke har snev av musikalsk gehør.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
De melker KoB for det den er verdt. Men uansett hvor mange utgaver de gir ut er musikken den samme gamle. DVDen kan nok være interessant, men ellers er det lite nytt.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.188
Antall liker
6.936
Torget vurderinger
4
Så boksen på det lokale Kompaniet til 599,-

Hadde håpet på en hyggeligere pris.
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg fikk hentelappen fra mitt lokale postkontor i morges. Sendingen fra the Garden har kommet. Jeg spente på meg skoene og løp ned. Der lå esken i hyllene. Jeg skyndet meg hjem og åpnet den.
I fanget mitt ligger den flotteste boksen jeg har mottat i år så langt. Innholdet blir dissikert og jeg venter på å finne en personlig lapp "til Thomas, fra Miles"

So god damn special- fikk den lekre boksen meg til å føle. Verdt hver eneste krone!
Vinylen skal spilles på min nye snurrer når den kommer om 14 dager...Ikke før.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
2.307
Torget vurderinger
4
Noen som har hørt noe om lydkvaliteten på vinylen?
Er den remastered?
 
T

Thomas1

Gjest
kjoenik skrev:
Noen som har hørt noe om lydkvaliteten på vinylen?
Er den remastered?
Lydkvaliteten på vinyl kontra cd, er i mine ører forholdsvis stor. Vinylen har bedre fokus på instrumentene, mer utklinging i diskanten og mindre sus. Musikken blir bedre presentert jevnt over.

Fikk ikke svart før siden dette har vært rosinen i pølsen som skulle nytes ved ankomst av ny spiller.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jazz er egentlig en ny sjanger for meg selv om jeg har over 100 plater. Jeg vet at Kob av mange regnes som et mesterverk, men personlig uten historisk påvirkning så synes jeg ikke plata er så spesiell. Fin, men litt kjedelig. Har mange andre plater jeg liker mye bedre. Kan dere prøve å forklare hva jeg ikke skjønner musikalsk eller hva som er "galt med meg"? Jeg har prøvd å finne "koden", men sliter fortsatt.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det unike med den er at komposisjonene er modale, slik at solistene ikke trenger å forholde seg til akkordprogresjoner men kan spille relativt fritt. Det var svært eksperimentelt i 1959, og har egentlig aldri blitt videreført i stor grad, kanskje fordi det også er svært utfordrende for solistene.


Men dette er bare teknisk. De fleste liker albumet for det finstemte samspillet, det endeløst varierte solospillet med følsom komping. Hør for eksempel hvordan Bill Evans bruker pianoet til å komme med innspill under blåsesoloene, eller kontrastene mellom Adderley og Coltrane. Kjedelig er det kanskje for noen, med fem ganske rolige låter på rad.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.188
Antall liker
6.936
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
.... men personlig uten historisk påvirkning så synes jeg ikke plata er så spesiell. Fin, men litt kjedelig. Har mange andre plater jeg liker mye bedre. Kan dere prøve å forklare hva jeg ikke skjønner musikalsk eller hva som er "galt med meg"? Jeg har prøvd å finne "koden", men sliter fortsatt.
Ojjj......det er visst noe galt med deg ! :eek: ;D ;D
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
man skal ikke undervurdere 'kind of blue's posisjon som "døråpner" inn i jazzens verden.dette er liksom jazzplata alle har og svært mange har fordypet seg videre inn i sjangeren etter å få kob inn under huden.selv har jeg en av de siste cd-opptrykkene samt en billigvariant av vinylutgaven.det får holde.

mvh. s,
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.898
Antall liker
10.762
Torget vurderinger
10
Jeg bruker KOB som "nervemedisin"
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det finnes drøssevis av forskjellige versjoner av denne på CD.
Fra den digitale remasteren i 1986/87. Mastersound SBM 1992 hvor endelig hastigheten er fikset. Japansk mini-lp i 1996 (sannsynligvis bare en en 1992 utgave med som er litt boostet digitalt) 1997 remiks/remaster hvor albumet ble remikset med noe rørgreier som visstnok skulle gi en mer autentisk lyd, cd-masteren fra 1997 er endel komprimert. Det finnes en 2006-remaster fra samme remiks men med mindre komprimering. Og tilslutt 2008-remasteren som er minst komprimert, og er vel det nærmeste 1997-remiksen egentlig skulle ha vært. Overraskende...m.h.t loudness war og alt det der.

Uansett, felles for de alle er at de blir forbigått med høye kneløft av den originale CD-utgivelsen fra 1983 av Kind of Blue ;)
Men 2008-remasteren er en god erstatning m.h.t remiksen,
Vil man ha den gamle miksen, men med korrekt hastighet, er det Mastersound SBM-remasteren fra 1992 som gjelder.
 
Topp Bunn